Att kommunicera |
M1 handleda eleven i förmågan att uttrycka sin åsikt och delta konstruktivt i olika kommunikationssituationer
Lokal precisering
Eleven deltar aktivt i olika kommunikationssituationer och vågar uttrycka sina tankar och åsikter.
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att agera i olika kommunikationssituationer och stärker sin förmåga att uttrycka sin åsikt.
|
Förmåga att agera i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera konstruktivt i många olika kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina åsikter och motivera dem på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera i vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar och åsikter samt ge några motiveringar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
|
M2 handleda eleven att i sin kommunikation lägga märke till de egna språkvalens betydelse och ta hänsyn till mottagarens behov vid kommunikation i grupp
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att iaktta och reflektera kring sin egen kommunikation. Eleven deltar aktivt i olika kommunikationssituationer och övar sig i att ta hänsyn till mottagaren.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta hur egna språkliga och kommunikativa val inverkar i gruppkommunikationssituationer och ta hänsyn till andra gruppmedlemmar.
|
Förmåga till gruppkommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan anpassa sina språkliga och kommunikativa uttryckssätt på ett för situationen ändamålsenligt sätt.
Eleven kan agera konstruktivt i grupp och ta hänsyn till andras åsikter i diskussioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan, förutom att dra nytta av sina språkliga uttryckssätt, även använda sin röst, rikta sitt budskap och använda sin förmåga att ta kontakt i olika kommunikationssituationer i grupp.
Eleven kan anpassa sin kommunikation enligt situationen och ta hänsyn till de andra deltagarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda olika språkliga uttryckssätt när hen deltar i gruppdiskussioner.
Eleven kan i någon mån anpassa sin kommunikation på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och delta i diskussioner på ett sakligt sätt.
|
M3 handleda eleven att använda sin kreativitet och uttrycka sig mångsidigt i olika kommunikationssituationer och framträdanden, även genom drama
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att använda olika retoriska uttrycksmedel i olika situationer. Eleven övar sig i att hålla korta förberedda presentationer.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig mångsidigt och kreativt i kommunikationssituationer och framträdanden.
|
Förmåga att framträda
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hålla ett förberett anförande.
Eleven kan på ett mångsidigt sätt uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande.
Eleven kan uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande kring ett för hen bekant ämne.
Eleven uttrycker sig i någon mån både verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande.
Eleven kan uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
|
Att tolka texter |
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
Lokal precisering
Läsutbudet ökar och eleven uppmuntras till att vidareutveckla sin läsning. Hen läser flytande och observerar och utvärderar sin egen läsfärdighet.
Mål för elevens lärande
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
|
Förmåga att utveckla sin läsfärdighet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan flytande läsa olika slag av texter som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda grundläggande läsförståelsestrategier på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan flytande läsa texter som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda de vanligaste grundläggande läsförståelsestrategierna.
Eleven kan iaktta och utvärdera sig själv som läsare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla.
Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi.
Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla.
Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi.
Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.
|
M8 sporra eleven att utveckla sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt ge möjlighet till positiva läserfarenheter, släcka kunskapstörst samt möjliggöra läsupplevelser som eleven kan dela med sig av bland annat i multimediala miljöer
Lokal precisering
Eleven läser och tolkar skönlitteratur och tränar centrala begrepp såsom berättare, motiv och tematik.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt lär sig att dela med sig av sina läsupplevelser även i multimediala miljöer.
|
Kunskap om litteratur och texter för barn och unga och förmåga att dela med sig av sina läsupplevelser
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för fiktiva texter med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven kan mångsidigt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser och reflektera över dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för fiktiva texter genom att använda begreppen
intrig, person, berättare, plats och tid.
Eleven kan beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva dragen i fiktiva texter med hjälp av begreppen intrig och person.
Eleven kan ytligt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning återge intrigen i en enkel fiktiv text.
Eleven kan med hjälp av stödfrågor berätta om sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
|
Att producera texter |
M9 uppmuntra eleven att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter och stärka elevens positiva bild av sig själv som textproducent
Lokal precisering
Eleven uppmuntras till att uttrycka sig skriftligt. Hen blir van att producera fiktiva texter och fakta texter utgående från sina egna upplevelser, tankar och iakttagelser och från andras texter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig uttrycka sina upplevelser, tankar och åsikter och stärker en positiv bild av sig själv som textproducent.
|
Förmåga att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter samt utveckla färdigheter som textproducent
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt och smidigt producera texter där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter.
Eleven kan på ett realistiskt sätt utvärdera sig själv som textproducent.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera texter som förmedlar hens upplevelser, tankar och åsikter.
Eleven kan redogöra för sina styrkor och utvecklingsområden som textproducent.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning producera texter, där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter på ett begripligt sätt.
Eleven kan beskriva sig själv som textproducent och nämna någon styrka och något utvecklingsområde.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av modeller eller stödfrågor producera texter där hen uttrycker sina tankar, upplevelser eller åsikter.
Eleven kan under handledning nämna något enskilt utvecklingsområde som textproducent.
|
M11 handleda eleven att vidareutveckla sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärka färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att öva grundläggande rättskrivning och göra iakttagelser gällande skriftspråkets struktur.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärker färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket.
|
Förmåga att utveckla skrivfärdigheten och behärska skriftspråket
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan skriva smidigt och tydligt för hand samt producera text med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan rubricera och dela in sin text i stycken på ett ändamålsenligt sätt samt behärskar standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan skriva texter smidigt för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan under handledning rubricera och dela in sin text i stycken samt behärskar det centrala av standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan skriva texter relativt smidigt både för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan under handledning rubricera sin text samt formulera meningar och använda några olika satsstrukturer samt följa några av standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan skriva korta begripliga och sammanhängande texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan använda enkel menings- och satsbyggnad samt slumpmässigt använda skiljetecken vid meningsgränser och versal i början av mening och i egennamn.
Uttryckssättet har tydliga talspråkliga drag.
|
M12 sporra eleven att lära sig textproduktionsprocesser och förmåga att utvärdera sina egna texter, erbjuda möjligheter att producera text tillsammans, ta emot och ge konstruktiv respons, vägleda eleven att ta hänsyn till textmottagaren och att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att bekanta sig med processkrivning och övar sig att ge respons på andras texter. Eleverna bekantar sig med normerna för upphovsrätterna på nätet.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina textproduktionsprocesser och sin förmåga att producera text tillsammans, utvärdera sina egna och andras texter och ta emot respons på sina egna texter samt lär sig att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer.
|
Förmåga att behärska textproduktionsprocessen och att kommunicera på ett etiskt sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redigera struktur och språk i sin text.
Eleven kan utvärdera sina egna texter och ta emot respons samt ge konstruktiv respons på andras texter.
Eleven kan använda källor på ett ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning redigera sin text på basis av respons.
Eleven kan utvärdera sina egna texter och ge och ta emot respons på texter.
Eleven kan under handledning använda källor.
Eleven följer upphovsrättsliga normer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning planera och producera text individuellt och i grupp.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser om sin egen text. Hen kan ge knapphändig
respons på andras texter.
Eleven kan mekaniskt använda källor.
Eleven kan under handledning följa upphovsrättsliga normer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan planera och producera text med hjälp av modeller eller stödfrågor.
Eleven kan göra några ytliga iakttagelser om sin egen text.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M14 sporra eleven att vidga sin textvärld och läsa litteratur som är riktad till barn och unga och uppmuntra eleven att läsa och reflektera kring sina läsupplevelser samt att aktivt använda sig av bibliotek
Lokal precisering
Eleven läser och lånar litteratur aktivt och kontinuerligt samt reflekterar över det lästa.
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin textvärld och läser litteratur som är riktad till barn och unga samt lär sig att använda bibliotek.
|
Litteraturkunskap och en vidgad textvärld
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan välja texter att läsa som är nya för hen.
Eleven kan använda bibliotekstjänster mångsidigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven har läst de skönlitterära och facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven kan välja olika texter att läsa som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda bibliotekstjänster självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven har läst en del av de skönlitterära eller facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven håller sig till välbekanta textgenrer.
Eleven kan använda bibliotekstjänster under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven har läst något kort skönlitterärt verk och faktabok som är lämplig för hens ålder.
|