Att kommunicera |
M1 handleda eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera målinriktat, ändamålsenligt, etiskt och på ett konstruktivt sätt i olika kommunikationsmiljöer
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att stärka sina färdigheter att fungera i olika kommunikationsmiljöer och -situationer både i och utanför skolan. Eleven är medveten om sina styrkor och utvecklingsområden som kommunikatör.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att agera i olika kommunikationssituationer.
|
Förmåga att agera i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera konstruktivt i många slags grupper, också i krävande kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera konstruktivt i olika grupper och kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan agera ändamålsenligt i grupper och sedvanliga kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan agera i en välbekant grupp och i vardagliga kommunikationssituationer.
|
Att tolka texter |
M6 att erbjuda eleven många olika möjligheter att välja, använda, tolka och utvärdera många olika slag av skönlitterära, fakta- och medietexter
Lokal precisering
Eleven handleds att fördjupa sin texttolkningsförmåga genom att läsa, analysera och tolka olika texter såväl tryckta, elektroniska som audiovisuella.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att välja, använda, tolka och utvärdera många olika slag av skönlitterära, fakta- och medietexter.
|
Multilitteracitet och förmåga att bredda sin textvärld
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan välja, använda, tolka och utvärdera också för hen själv nya typer av texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan välja, använda och tolka texter som representerar olika textgenrer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan välja, använda och läsa olika slag av texter men håller sig främst till välbekanta textgenrer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan läsa enkla skönlitterära, fakta- och medietexter i olika former.
|
M8 sporra eleven att utveckla sin förmåga att bedöma flera olika källor för att få information och att använda denna information på ett ändamålsenligt sätt
Lokal precisering
Eleven bekantar sig med informationssökningens olika faser. Eleven reflekterar över tillförlitligheten hos olika källor.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att bedöma flera olika källor för att få information och använda informationen på ett ändamålsenligt sätt.
|
Färdigheter i informationssökning och källkritik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera i informationssökningens olika processer.
Eleven kan använda mångsidiga källor och söka information i dem på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan reflektera över faktorer som anknyter till källornas tillförlitlighet och informationens ändamålsenlighet samt motivera sina val av källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala delarna i informationssökning, söka olika källor och hitta information i dem.
Eleven kan bedöma tillförlitligheten och ändamålsenligheten i olika källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda självklara källor för att söka information.
Eleven kan beskriva källans tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan söka enskild information i givna källor.
Eleven kan nämna några drag som utmärker en tillförlitlig källa.
|
Att producera texter |
M13 handleda eleven att utveckla sin skrivfärdighet och digitala kompetens för att producera text samt fördjupa sin förståelse för skrivandet som kommunikationsform, och stärka elevens kompetens i standardspråket genom att öka hens kunskap om skriftspråkets konventioner
Lokal precisering
Eleven övas i att göra skillnad mellan talat och skrivet språk genom val av ord, stil och struktur. Hen använder dessa vid produktion och bearbetning av text både för hand och digitalt. Eleven lär sig identifiera stycken, menings- och satsstrukturer samt fördjupar sin kunskap om standardskriftspråket.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar och stärker sin skrivfärdighet både för hand och med hjälp av digitala verktyg och fördjupar sin förståelse för skrivandet som kommunikationsform. Eleven stärker sin kompetens i standardspråket.
|
Förmåga att producera begriplig text och behärska skriftspråkets konventioner
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan producera en sammanhängande och åskådlig text.
Eleven kan använda textbindningsmetoder mångsidigt och använda mångsidiga menings- och satsbyggnader och fästa uppmärksamhet vid textens uttryckssätt samt följa standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera text som är smidig och lätt att förstå.
Eleven kan strukturera sin text och sina stycken logiskt och fästa uppmärksamhet vid ordval samt i huvudsak följa standardspråkets skriftspråksnormer i sin textproduktion och -bearbetning.
Eleven kan flytande skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan producera text som i huvudsak är lätt att förstå.
Eleven kan strukturera sin text i stycken och fästa uppmärksamhet vid menings- och satsbyggnad samt följa flera av standardspråkets skriftspråks normer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan producera enkel text vars budskap man förstår.
Eleven kan använda enkel menings- och satsbyggnad samt i huvudsak skiljetecken vid meningsgränser och versal i början av mening och i egennamn.
Eleven kan skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg.
|
M14 handleda eleven att utveckla sin förmåga att hantera information och tillämpa sina kunskaper och att använda sig av flera olika källor och göra källhänvisningar i sin egen text, samt vägleda eleven att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer
Lokal precisering
Eleven ges övning i att systematiskt samla tillräckligt med material, organisera, komprimera, strukturera och analysera information. Hen övar sig i att göra källhänvisningar. Eleven lär sig även om upphovsrätt och etisk webbkommunikation.
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att hantera och använda information. Eleven använder sig av flera olika källor samt behärskar källhänvisningsteknik. Eleven tränar sin förmåga att respektera personlig integritet och följa upphovsrättsliga normer i olika miljöer.
|
Förmåga att presentera och använda information samt etisk kommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan kombinera information från flera olika källor i sina texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra mångsidiga anteckningar och sammanfatta information hen samlat.
Eleven hänvisar till källor på ett korrekt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra enkla anteckningar samt källhänvisningar enligt modell.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra en enkel sammanfattning utifrån det eleven hört, läst eller sett.
Eleven kan mekaniskt och på ett enkelt sätt använda källor i sina texter.
Eleven följer upphovsrättsliga normer och förstår betydelsen av personlig integritet på nätet.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M16 sporra eleven att öka sin litteratur- och kulturkunskap, bidra till att eleven lär känna litteraturens historia och modern litteratur samt olika litterära genrer och hjälpa eleven att reflektera över litteraturens och kulturens betydelse i sitt eget liv samt ge eleven möjlighet att både själv ta del av och dela med sig av läs- och andra kulturupplevelser
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att använda, fördjupa och analysera språkliga strukturer, kulturella fenomen samt litteratur inom många olika genrer och medier i en mångkulturell omvärld. Eleven läser ungdomsböcker och övar sig i att analysera och tolka litteratur.
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin litteraturkunskap, lär känna litteraturens historia och modern litteratur samt olika litterära genrer.
|
Litteraturkunskap och läsintresse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera mångfalden inom skönlitteraturen som en del av kulturen.
Eleven kan beskriva litteraturens olika skeden samt centrala stildrag och nämna centrala författare och verk som hör till dessa skeden.
Eleven har mångsidig kunskap om litteratur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva mångfalden inom skönlitteraturen.
Eleven kan nämna litteraturens olika skeden och kan koppla några verk och författare till dessa.
Eleven har läst de verk som man läsårsvis kommit överens om.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva typiska drag för litterära huvudgenrer.
Eleven kan ge exempel på verk som hör till huvudgenrerna.
Eleven har läst en del av de verk som man läsårsvis kommit överens om.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna litterära huvudgenrer.
Eleven har läst några skönlitterära verk, till exempel noveller.
|