Delaktighet |
M1 uppmuntra eleven att medverka konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper
Lokal precisering
Uppmuntra eleven till att skapa en accepterande atmosfär där varje elevs insats är betydelsefull och viktig. (K2)
Eleven fungerar som aktiv deltagare och lyssnare. (K7) (K2)
Eleven lär sig att hantera utrustnigen i musiksalen ändamålsenligt. (K7)
Eleven ges möjlighet att vara med om planering av en stor del av undervisningen. (K7)
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att medverka i musikaliska gemenskaper.
|
Förmåga att medverka i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven medverkar och agerar konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper, sköter sin egen andel samt uppmuntrar och hjälper andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven medverkar självständigt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper samt sköter sin andel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan medverka i en musikgrupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamheten i en musikgrupp i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven att upprätthålla förmågan att använda sin röst och sjunga och att vidareutveckla den i en musikgrupp
Lokal precisering
Eleven involveras i valet av en mångsidig sångrepertoar. (K2)
Eleven utvecklar sin scenvana och mikrofonteknik. (K2)
Eleven övar stämsång och provar på olika sångtekniker. (K2)
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp.
|
Förmåga att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt i enlighet med uppgiften och situationen samt upprätthåller och utvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång samt kan anpassa sin andel till den musikaliska helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder sin röst som en del av att uttrycka sig musikaliskt.
|
M3 uppmuntra eleven att vidareutveckla sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
Eleven erbjuds en trygg miljö där hen vågar och vill uttrycka sig i musiken. (K2)
Varje lektion är en musikalisk process som genomgår olika delmål utifrån elevens kunskapsnivå. (K2)
Eleven övar mångsidig repertoar. (K2)
Eleven deltar i den musikaliska verksamheten och handleds till att fungera i växelverkan i olika situationer. (K2)
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
|
Förmåga att spela i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar ledigt i musicerande i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar ganska ledigt i musicerande i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar i musicerande i grupp och strävar efter att anpassa sin andel till helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under konkret handledning i musicerandet.
|
M4 uppmuntra eleven att pröva på mångsidiga sätt att uttrycka sig och röra sig till musik
Lokal precisering
Eleven får bekanta sig med olika musikstilar.(K2)
Eleven ges möjlighet att komponera musik med digitala hjälpmedel.(K2)
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker musik och uttrycker sig genom olika sätt att röra sig till musik.
|
Förmåga att röra sig till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelser mångsidigt och kreativt då hen lär sig musik samt för att uttrycka sig och kommunicera musikaliskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven anpassar sina rörelser efter den musik hen hör och ger uttryck för musiken genom rörelser, även rytmiskt så att hen följer musikens grundrytm.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven anpassar sina rörelser efter musiken och uttrycker sig till musiken som en medlem i gruppen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven medverkar som en medlem i gruppen i verksamhet där musik och rörelse kombineras.
|
M5 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och handleda eleven att diskutera det hen hört
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet till eventuella konsertbesök eller musikerträffar. (K2)
Mål för elevens lärande
Eleven får upplevelser av att lyssna till och iaktta ljudmiljön samt har förmåga att delta i diskussionen kring ämnet.
|
Förmåga att lyssna till och diskutera ljudmiljöer och musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och diskuterar sina iakttagelser samt motiverar sina synpunkter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan berätta om sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan lyfta fram enstaka iakttagelser av det hen hört.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik.
|
M6 uppmuntra eleven att bygga upp ett kreativt förhållande till musik och handleda eleven att improvisera, arrangera och komponera samt arbeta tvärkonstnärligt
Lokal precisering
Eleven kan skapa projekt över ämnesgränserna t.ex. i kombination med musik, bild, rörelse och drama. (K6) (K1) (K2)
Mål för elevens lärande
Eleven bygger upp ett kreativt förhållande till musik genom att improvisera, arrangera och komponera samt genom att arbeta tvärkonstnärligt.
|
Förmåga att skapa musik kreativt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra mångsidiga samt kreativa musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen och tar fram enstaka musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen.
|
M7 handleda eleven att spela in musik och att använda informations- och kommunikationsteknik både för att skapa musik och som en del av ämnesövergripande helheter
Lokal precisering
Eleven får ta i bruk musikteknologi för att kunna skapa musikaliska uttrycksformer. (K5) (K2)
Eleven erbjuds en tekniskt fungerande miljö som är lämplig för kreativ verksamhet. (K5) (K1)
Eleven ges möjlighet till inspelning och editering. (K5)
Mål för elevens lärande
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik för att skapa och spela in musik och som en del av ämnesövergripande helheter.
|
Förmåga att använda musikteknologi
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder mångsidigt de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar på musikteknologins möjligheter för att skapa musik självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar på några redskap inom musikteknologi i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M9 uppmuntra och handleda eleven att använda notationssätt, musikbegrepp och -termer i den musikaliska verksamheten
Lokal precisering
Förmåga att mera djupgående använda musikbegrepp och symboler.
Praktisk musikteori med hjälp av dagens teknologi utgående från elevens nivå.
Mål för elevens lärande
Eleven använder notationssätt, musikbegrepp och -termer i musikalisk verksamhet.
|
Förmåga att använda musikbegrepp och -symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar ledigt och ändamålsenligt musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enstaka musikbegrepp, notationssätt och några musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några musikbegrepp och -symboler.
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M10 handleda eleven att upptäcka hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet
Lokal precisering
Eleven erbjuds möjlighet att uttrycka olika känslolägen med hjälp av musiken. (K3)
Eleven strävar till att utveckla sin sociala samverkan. (K3)
Eleven tolkar olika sinnesstämningar i musiken. (K4)
Mål för elevens lärande
Eleven förstår hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|
M11 handleda eleven att vara mån om sin hörsel och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
Eleven lär sig värna om inlärningsmiljöns trivsel och säkerhet. (K3)
Eleven ska förstå regler och överenskommelser i samband med musicerandet. (K3)
Eleven görs medveten om sitt ansvar i användandet av PA-system.
Mål för elevens lärande
Eleven är mån om sin hörsel och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
|
Förmåga att värna om hörseln och om att musik- och ljudmiljön är trygg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ser på ett ansvarsfullt sätt till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder självständigt redskap och instrument på ett tryggt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder redskap och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven iakttar de säkerhetsanvisningar som ges.
|