Att kommunicera |
M1 stödja eleven i att stärka sin förmåga att uttrycka sig och fungera i olika kommunikationssituationer
Lokal precisering
M1 stödja eleven i att stärka sin förmåga att uttrycka sig och fungera i olika kommunikationssituationer
I1 Att kommunicera
Eleven lär sig att uttrycka sig genom att lyssna, fråga, svara och berätta i olika kommunikationssituationer
|
M2 stödja eleven i att utveckla sitt språk och sin fantasi, kommunikations- och samarbetsförmåga genom att erbjuda möjlighet för eleven att delta i olika kommunikations-situationer och bli bekant med normerna för dessa
Lokal precisering
M2 stödja eleven i att utveckla sitt språk och sin fantasi, kommunikations- och samarbetsförmåga genom att erbjuda möjlighet för eleven att delta i olika kommunikations-situationer och bli bekant med normerna för dessa
I1 Att kommunicera
Eleverna får öva sig i att verbalt gestalta och benämna sin omvärld och berätta ansikte mot ansikte i olika slag av kommunikationssituationer och för olika syften
|
M3 stödja elevens lust och vilja att uttrycka sig både verbalt och icke-verbalt och genom drama
Lokal precisering
M3 stödja elevens lust och vilja att uttrycka sig både verbalt och icke-verbalt och genom drama
I1 Att kommunicera
Eleven får pröva på olika kommunikationsövningar och drama, roll- och teaterlekar
|
M4 stödja eleven i att utveckla kommunikativa färdigheter och förståelse för att människor kommunicerar på olika sätt
Lokal precisering
M4 stödja eleven i att utveckla kommunikativa färdigheter och förståelse för att människor kommunicerar på olika sätt
I1 Att kommunicera
Eleven laborerar med talat språk och dramatiseringar.
|
Att tolka texter |
M5 sporra och handleda eleven vid läsinlärningen och ge eleven möjlighet till övning i att använda strategier för läsförståelse samt uppmuntra eleven att iaktta sin egen läsförståelse
Lokal precisering
M5 sporra och handleda eleven vid läsinlärningen och ge eleven möjlighet till övning i att använda strategier för läsförståelse samt uppmuntra eleven att iaktta sin egen läsförståelse
I2 Att tolka texter
Eleverna bekantar sig med sambandet mellan ljud och bokstav och med begreppen språkljud, stavelse, ord, sats, mening, punkt, rubrik, text och bild.
Hen arbetar med bilder, berättelser, sagor, dikter, enkla fakta- och medietexter.
Eleven bekantar sig även med olika sätt att uttrycka tid, ordningsföljd och plats och lär sig förstå grundbegrepp som huvudperson, plats, tid och händelseförlopp
|
M6 handleda eleven att analysera texter av många olika slag och att vidga sitt ordförråd i samband med textanalys
Lokal precisering
M6 handleda eleven att analysera texter av många olika slag och att vidga sitt ordförråd i samband med textanalys
I2 Att tolka texter
Eleven får möjlighet att iaktta och tolka många olika slag av texter i omgivningen och fundera över deras betydelser och strukturer.
Hen arbetar med bland annat bilder, berättelser, sagor, dikter, enkla fakta- och medietexter.
Eleverna bekantar sig även med olika sätt att uttrycka tid, ordningsföljd och plats och lär sig förstå grundbegrepp som huvudperson, plats tid och händelseförlopp.
|
M7 handleda eleven i att söka information på många olika sätt
Lokal precisering
M7 handleda eleven i att söka information på många olika sätt
I2 Att tolka texter
Eleven övar sig i informationssökning genom att göra iakttagelser om sin omgivning, analysera bilder och skrivna texter och berätta för andra om sina iakttagelser.
|
M8 sporra eleven att bli intresserad av (barn)litteratur, medietexter och andra texter genom att skapa positiva läsupplevelser och samtidigt väcka intresse och lust att läsa och lära sig samt dela med sig av sina läsupplevelser
Lokal precisering
M8 sporra eleven att bli intresserad av (barn)litteratur, medietexter och andra texter genom att skapa positiva läsupplevelser och samtidigt väcka intresse och lust att läsa och lära sig samt dela med sig av sina läsupplevelser
I2 Att tolka texter
Läsupplevelserna diskuteras med de övriga i gruppen och eleven övar sig att återge en text med egna ord och reflektera kring texters innehåll, ordval och ords betydelser .
|
Att producera texter |
M9 inspirera eleven att berätta och uttrycka sina åsikteroch beskriva sina upplevelser i tal, bild och skrift
Lokal precisering
M9 inspirera eleven att berätta och uttrycka sina åsikteroch beskriva sina upplevelser i tal, bild och skrift
I3 Att producera texter
Eleven övar sig att producera texter utgående från sina egna tankar, upplevelser och iakttagelser och ur sin fantasi och sina inre bilder, både individuellt och tillsammans
|
M10 erbjuda eleven möjlighet att producera enkla berättelser, beskrivningar och andra texter, även i multimediala miljöer
Lokal precisering
M10 erbjuda eleven möjlighet att producera enkla berättelser, beskrivningar och andra texter, även i multimediala miljöer
I3 Att producera texter
Eleven bekantar sig med textuella och språkliga drag som är typiska för berättelser såsom uttryck för tid, plats och berättelsestruktur
|
M11 lära eleven att skriva för hand och utveckla skrivförmågan och att använda tangentbord, handleda eleven i att småningom börja planera och strukturera texter samt lära känna de grundläggande färdigheterna i rättstavning och övriga skriftspråkskonventioner
Lokal precisering
M11 lära eleven att skriva för hand och utveckla skrivförmågan och att använda tangentbord, handleda eleven i att småningom börja planera och strukturera texter samt lära känna de grundläggande färdigheterna i rättstavning och övriga skriftspråkskonventioner
I3 Att producera texter
Eleven lär sig att forma och skriva textade gemener och versaler för hand och att använda tangentbord och skriva digitalt.
Hen lär sig grundläggande skrivregler såsom mellanrum mellan ord, mening och skiljetecken, användningen av versal i början av en mening och i namn.
Eleven övar rättstavning med hjälp av läsning och övningar som utvecklar den fonologiska medvetenheten.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M12 sporra eleven att utveckla sin språkliga medvetenhet gällande talat och skrivet språk och sin kunskap om grundläggande språkbegrepp samt handleda eleven i att göra iakttagelser om språk och språkbruk och bli medveten om hur det egna språkbruket påverkar andra
Lokal precisering
M12 sporra eleven att utveckla sin språkliga medvetenhet gällande talat och skrivet språk och sin kunskap om grundläggande språkbegrepp samt handleda eleven i att göra iakttagelser om språk och språkbruk och bli medveten om hur det egna språkbruket påverkar andra
I4 Att förstå språk, litteratur och kultur
Elevens språkliga medvetenhet stärks genom att hen laborerar med talat språk och grundläggande språkliga begrepp samt läser och lyssnar till skrivna texter, såsom litteratur och kultur för barn.
Eleven får iaktta det talade språket i dess olika varianter och reflekterar kring hur språkanvändningen påverkar andra.
|
M13 uppmuntra eleven att lyssna till och själv läsa litteratur för barn, att hitta intressant läsning och utveckla sitt läsintresse och använda sig av bibliotek
Lokal precisering
M13 uppmuntra eleven att lyssna till och själv läsa litteratur för barn, att hitta intressant läsning och utveckla sitt läsintresse och använda sig av bibliotek
I4 Att förstå språk, litteratur och kultur
Eleven lyssnar, diskuterar och bearbetar många olika slag av texter såsom sagor, berättelser, dikter, serier och annan litteratur i flera olika medier samt bekantar sig med hur biblioteket används.
|
M14 handleda eleven att uppskatta sin egen och andras kultur och språk samt kulturell mångfald, ge eleven möjlighet att bekanta sig med olika former av barnkultur och sporra eleven att producera kultur tillsammans med andra
Lokal precisering
M14 handleda eleven att uppskatta sin egen och andras kultur och språk samt kulturell mångfald, ge eleven möjlighet att bekanta sig med olika former av barnkultur och sporra eleven att producera kultur tillsammans med andra
I4 Att förstå språk, litteratur och kultur
Eleven får även bekanta sig med kulturutbudet för barn i närområdet och med olika kultur- och högtidstraditioner och hen arbetar kreativt tillsammans inom olika kulturella uttrycksformer.
|