Fysisk funktionsförmåga |
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
Lokal precisering
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
I1 Fysisk funktionsförmåga
löpning, hopp och kast i olika idrottsformer
gymnastik med och utan redskap
gymnastik till musik
gymnastik i naturen
vintersporter
lekar och bollspel
simning
|
M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
I1 Fysisk funktionsförmåga
Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.
Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen
|
M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
Lokal precisering
M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
I1 Fysisk funktionsförmåga
röra sig: springa, gå, hoppa, klättra, rulla , röra sig rytmiskt, krypa osv.
balans: stå på ett ben, skridskoåkning, stå på tå osv
redskap: kasta, fånga, rulla, studsa osv
|
M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
Lokal precisering
M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
I1 Fysisk funktionsförmåga
bollekar och -spel(inne/ute)
skidåkning/skridskoåkning
gymnastik med redskap
|
M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
Lokal precisering
M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
I1 Fysisk funktionsförmåga
Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.
Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen
|
M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
I1 Fysisk funktionsförmåga
regler
förflyttningar mellan olika moment
vänta på sin tur
gott uppförande
trafikbeteende
|
Social funktionsförmåga |
M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
Lokal precisering
M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
I2 Social funktionsförmåga
Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra
|
M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
Lokal precisering
M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
I2 Social funktionsförmåga
Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra
|
Psykisk funktionsförmåga |
M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt
Lokal precisering
M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt
I3 Psykisk funktionsförmåga
I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.
|
M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga
Lokal precisering
M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga
I3 Psykisk funktionsförmåga
I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.
|