Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
- Oman kuvailmaisun lähtökohtana ovat oppilaan ja ryhmän yhteiset havainnot, mielikuvat, kokemukset ja elämykset. - Oppilas tekee yksin tai yhdessä muiden kanssa kuvallisia tehtäviä elämyksiin, aistihavaintoihin, mielikuvitukseen, musiikkiin, satuihin, liikkeeseen, leikkeihin tai peleihin pohjautuen.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
- Oppilasta rohkaistaan keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista. - Oppilas tutustuu kuvataiteen keskeisiin käsitteisiin, kuten työvälineiden, materiaalien ja tekniikoiden nimityksiin. - Oppilas oppii tarkastelemaan töitä ja keskustelemaan niistä.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
- Oppilas harjoittelee havaintojensa pohjalta kuvallisen ilmaisun taitoja ja motorisia valmiuksia. - Työskennellessään oppilas käyttää mielikuvitustaan ja samalla tutustuu kuvalliseen ilmaisuun. - Harjoitellaan pitkäjänteisesti taiteellisen työskentelyprosessin vaiheita: pohdintaa, luonnostelua, työn toteutusta, loppuunsaattamista ja arviointia.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
- Oppilas soveltaa opittuja taiteen teemoja omaan kuvakulttuuriin. Tehtävät kehittävät työskentelyä erilaisten kuvallisten materiaalien, tekniikoiden ja keinojen avulla. - Oppilas harjoittelee yksin ja yhdessä kuvallisen ilmaisun taitoja ja tietoja, havaintojen tekoa sekä motorisia valmiuksia. Työskentely voidaan yhdistää ympäristöoppiin ja retkeilyyn.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
- Taidetta tutkitaan ja pohditaan yksin ja yhdessä. - Oppilas saa omia töitään näytteille ja tutustuu koulun muiden oppilaiden tekemiin töihin. Lisäksi oppii huolehtimaan välineistä ja siistimään työskentelyn jäljet.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
- Oppilas rohkaistuu tarkastelemaan kuvallisen viestinnän keinoja ja oppii tuntemaan joitakin kuvan vaikuttamisen keinoja. - Opetellaan kuvanlukutaitoa. - Kuvataiteen tekeminen kannustaa oppilasta tuntemaan ja ilmaisemaan itseään. Oppilas voi yksin tai yhdessä tekemällä kasvaa kansainvälisyyteen ja oppia arvostamaan omaa ja muiden kulttuuria.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
- Opetuksessa ohjataan oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä ja kokeilemaan kuvatulkinnan menetelmiä. - Kuvailmaisun käsitteistön alkeiden ja erilaisten tekniikoiden harjoittelua.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
- Opetuksessa ohjataan oppilasta käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä, esimerkiksi kuvallisia ja sanallisia.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
- Oppilasta rohkaistaan käyttämään oman elinympäristön, eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisua omassa kuvallisessa työskentelyssään. - Visuaalisen kulttuurin tutkimisen näkökulma on kotipaikan taiteeseen, rakennuksiin ja luonnonympäristöön tutustumisessa.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
- Töissä oppilasta ohjataan tunnistamaan taiteen, ympäristön ja kulttuurin erilaisia arvoja. Näin syntyy vuoropuhelu oman kuvakulttuurin ja muiden kulttuurien välillä. - Työtavoissa huomio on oman lähiympäristön kuvakulttuurin historiaan tutustuminen.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
- Oppilasta kannustetaan huomioimaan kuvailmaisussa kulttuurista moninaisuutta. - Teemoissa käsitellään kestävää kehitystä. - Oppilas harjoittelee arvostamaan niin omaa kuin muiden kulttuurien moninaisuutta. - Ympäristöä tarkastellaan esteettisestä, ekologisesta ja eettisestä näkökulmasta.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Työskentelyn lähtökohtana oppilaiden omat kuvakulttuurit.

- Taidettä tehdään sekä yksin että vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

- Oppilaat tekevät kuvia yksin ja yhdessä.

- Omia kuvia voivat olla muun muassa eri tekniikoin työstetyt kuvat, pelit, valokuvat,videot, animaatiot, mediakuvat, piirustukset, maalaukset ja rakennelmat.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Tutustutaan Tuusulaan ja omaan elinympäristön kulttuuriin.

- Tutustutaan mediaan, virtuaalimaailmoihin ja ympäristön kuvakulttuureihin.

- Kirjallisuuteen tutustumista (esimerkiksi satukirjallisuuden kuvitusten tarkastelua ja keskustelua) ja kuvien työstämistä niiden pohjalta.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Tutustutaan yhdessä eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotettuun kuvataiteeseen.

- Taideteos, esimeriksi kuva, rakennus, veistos, taidekäsityöt, eri yhteisöjen symbolit ja tyylit ovat kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.

ePerusteet