Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
- Oppilasta kannustetaan toimimaan ryhmän jäsenenä musisoiden esim. soittaen, puhuen ja laulaen, liikkuen ja tanssien, kuunnellen, tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen ja säveltäen. - Pedagogisilla järjestelyillä (taitotasot huomioidaan eriyttämällä/sovittamalla) pyritään takaamaan onnistumisen elämyksiä, joiden avulla saavutetaan oppimisen iloa ja motivaatiota.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
- Oppilasta kannustetaan luontevaan äänenkäyttöön puhuen, riimitellen, loruillen sekä erilaisten leikkien ja pelien avulla. - Edistetään ilmaisuun rohkaisevaa ilmapiiriä luomalla mahdollisuuksia kokeiluun, esiintymiseen, improvisoimiseen ja omaan keksimiseen. - Opitaan käytettävien soittimien nimeämistä, soittamista ja käsittelyä.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
- Oppilas hahmottaa kaikkea kuulemaansa aktiivisen kuuntelun (eläytyvä kuuntelu, erittelevä ja analyttinen kuuntelu, mielikuvitusta aktivoiva kuuntelu, liikeilmaisua aktivoiva kuuntelu) kautta.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
- Oppilas harjoittelee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä käyttämällä omaa luontaista kuvittelu- ja elytymiskykyä, omia ideoita ja improvisointia.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
- Oppilas kuuntelee eläytyen monenlaista ikäkauteen sopivaa musiikkia. - Oppilaan omat elämänkokemukset ja leikit otetaan osaksi opetusta.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
- Oppilas oppii käytännön kautta peruskäsitteet: äänen korkeus, kesto, voima, väri. - Tutustutaan musiikin merkitsemistapoihin esim. aika-arvot, nuotit, symbolit ja kuvionuotit.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
- Oppilas oppii toimimaan yhdessä toisten kanssa. - Oppilasta ohjataan huomioimaan omaa ja muiden kuuloa käyttämällä vastuullisesti soittimia ja laitteita.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
- Oppilas oppii harjoittelemaan ja kehittyy riittävän toiston avulla. - Hyödynnetään vertaisoppimista. - Yhdessä ja yksin voidaan valmistaa ja harjoitella musiikkiesityksiä tapahtumiin ja juhliin.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Opitaan toimimaan ryhmässä.

- Lauletaan ja soitetaan mahdollisimman paljon.

- Opitaan tekemällä: laulaen, soittaen, puhuen, liikkuen ja tanssien, kunnellen, tieto- ja viestintäteknlogiaa käyttäen.

- Luodaan mahdollisuuksia ilmaisuun ja keksimiseen.

- Opitaan rytmi- ja melodiasoittimien (esimerkiksi kannel ja lattasoittimet) tarkoituksenmukaista käsittelyä.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Oppilas tutustuu tekemisen ja kokemisen kautta käsitteisiin.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Oppilas tutustuu kokemuksien ja havaintojen avulla musiikillisiin ilmiöihin (esim. syke: oma syke, yhteinen syke, musiikin eri sykkeet).

- Sykkeen harjoittaminen eri tavoin: kävely, juoksu, liikkeet, kehosoitto, soittimet.

- Tuetaan tunne-elämän kasvua: harjoitellaan tunteiden nimeämistä ja ilmaisemista musiikin avulla. Lauluja rohkeudesta (Peppi Pitkätossu, Nipsun rohkeuslaulu), pelosta (Mikkihiiri merihädässä), yksinäisyydestä, ilosta jne.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Ohjelmisto tukee musiikillisten taitojen oppimista.

- Ohjelmistossa toteutetaan samoja teemoja, jotka sisältyvät muihin oppiaineisiin (esimerkiksi vuodenajat).

ePerusteet