Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
- Herätetään kiinnostusta käsitöihin yksinkertaisten ja lapsen omiin kokemuksiin liittyvien tehtävien avulla.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
- Oppilas piirtää omasta työstään suunnitelman, jossa on näkyvissä muodot ja värit. - Työn valmistuttua oppilas tarkastelee, toteutuiko suunnitelma vai muuttuiko se työtä tehdessä.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
- Ohjataan oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ratkaisuihinsa.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
- Käsitöitä tehdessä oppilas tutustuu erilaisten materiaalien ominaisuuksiin ja niiden työstötapoihin. - Työvälineitä käytettäessä tärkeintä on aina työturvallisuus. - Alusta lähtien harjoitellaan työvälineiden turvallista käyttöä.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
- Tuetaan oppilaan itsetunnon kehittymistä onnistumiskokemusten kautta.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Oppilas ideoi oman työnsä itse valitun tai opettajan esittelemän tarinan, musiikin, kuvan tai teeman pohjalta.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Oppilas kokeilee rohkeasti erilaisten materiaalien yhdistämistä omassa työssään.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Oppilas piirtää kuvan omasta työstään ja valitsee työhönsä sopivat värit ja kuvioinnin.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Opetellaan käsitöiden tekemisessä tarvittavia perustekniikoita, joita ovat

  • ompelutekniikat: aloitussolmu ja päättely sekä käsitteet pisto ja pujottelu
  • lankatekniikat: solmu, sormivirkkaus
  • metallitekniikat: rautalangan taivuttaminen ja katkaiseminen
  • puutekniikat: liimaaminen, hiominen, naulaaminen.

- Mahdollisuuksien mukaan opiskellaan myös erikoistekniikoita käsityön valinnaisista sisällöistä. (Tuusulan OPS liite)

- Työvälineet tulee oppia laittamaan aina käytön päätyttyä paikoilleen.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Opettaja ottama yhteiskuva luokan töistä tallennetaan luokan käsityökansioon koulun käyttämässä verkko-oppimisalustassa, esim. Edisonissa.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Oppilas oppii iloitsemaan omasta onnistumisestaan ja uusien taitojen oppimisesta.

- Pohditaan erilaisia asioita:

  • Mikä työssäni onnistui hyvin?
  • Toteutuiko suunnitelmani?
  • Mitä uutta opin käsityötä tai teosta tehdessäni?
  • Miten työskentelin?
  • Missä toinen oppilas onnistui hyvin?
ePerusteet