Vieras kieli, B1-oppimäärä
Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.
Vieraan kielen B1-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.
Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää vieraan kielen B1-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen B1-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.
Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko.
Tavoitteet
Tavoite | Arvioinnin kohde | Osaamisen tason kuvaukset arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 vieraan kielen B1-oppimäärässä vuosiluokan 6 päätteeksi |
---|---|---|
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | ||
Tavoite 1 (vuosiluokat 3-6), ohjata oppilasta hahmottamaan opiskeltavan kielen asemaa maailmassa ja sen levinneisyyttä, ohjata oppilasta havainnoimaan ja tunnistamaan kohdekieltä eri toimintaympäristöissä ja tutustuttaa oppilas kohdekielen kieliympäristöihin, kulttuureihin ja maihin, joissa kohdekieltä puhutaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan kohdekielen asemaa, merkitystä ja levinneisyyttä maailmassa.Oppilas oppii tunnistamaan kohdekieltä eri toimintaympäristöissä.Oppilas tutustuu kohdekieleen liittyvän kulttuurin ominaispiirteisiin ja oppii tuntemaan kohdekielisiä kieliympäristöjä.Oppilas oppii nimeämään kohdekielellä maat, joissa kohdekieltä puhutaan.
|
Kohdekielen aseman, merkityksen ja levinneisyyden hahmottaminen. Kielellisten ja kulttuuristen ominaispiirteiden tunteminen kohdekielen kieliympäristöissä ja maissa, joissa kohdekieltä puhutaan. Niiden maiden nimeäminen, joissa kohdekieltä puhutaan. |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Tavoite 2 (vuosiluokat 3-6), ohjata oppilasta jäsentämään käsitystään kaikkien osaamiensa kielten keskinäisestä suhteesta, tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä, rohkaista oppilasta tekemään havaintoja kielistä ja ohjata oppilasta huomaamaan yhtäläisyyksiä ja eroja suomen kielen, kohdekielen ja muiden kielten välillä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään kielellistä päättelykykyään.Oppilas oppii havainnoimaan yhtäläisyyksiä ja eroja eri kielten välillä.Oppilas oppii päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä osaamiensa kielten avulla.
|
Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Arvioitava osaaminen sisältyy kehittyvän kielitaidon tavoitteiden osaamisen kuvauksiin. |
|
Kielenopiskelutaidot | ||
Tavoite 3 (vuosiluokat 3-6), ohjata oppilasta ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan, asettamaan tavoitteita opiskelulleen, kokeilemaan monipuolisia tapoja oppia kohdekieltä vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja kannustaa oppilasta harjaannuttamaan ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan ja asettamaan tavoitteita opiskelulleen.Oppilas oppii eri tapoja oppia kohdekieltä myös vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja harjoittelee löytämään itselleen sopivia tapoja.Oppilas oppii käyttämään ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla.
|
Vastuun ottaminen kohdekielen opiskelusta ja monipuolisten kohdekielen opiskelustrategioiden löytäminen. |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Tavoite 4 (vuosiluokat 3-6), kannustaa oppilasta ymmärtämään kohdekielen taito tärkeänä osana jatkuvaa oppimista ja oman kielivarannon karttumista ja ohjata oppilasta kohdekielisten toimintaympäristöjen löytämiseen ja hyödyntämiseen osana omaa oppimistaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen taidon merkityksen osana omaa kielivarantoa ja jatkuvaa oppimista.Oppilas oppii huomaamaan, mitä hyötyä kohdekielen taidosta on myös tulevaisuudessa.Oppilas oppii löytämään ja hyödyntämään kohdekielisiä toimintaympäristöjä osana omaa oppimistaan.
|
Kohdekielen taidon merkityksen ymmärtäminen osana jatkuvaa oppimista ja kielivarantoa |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | ||
Tavoite 5 (vuosiluokat 3-6), ohjata oppilasta harjoittelemaan erilaisia, erityisesti suullisia viestintätilanteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii viestimään erilaisissa, erityisesti suullisissa viestintätilanteissa.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Tavoite 6 (vuosiluokat 3-6), rohkaista oppilasta käyttämään viestinsä perille saamiseksi monenlaisia, myös ei-kielellisiä keinoja ja pyytämään tarvittaessa toistoa ja hidastusta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään viestintästrategioita eri viestintätilanteissa ymmärtääkseen ja saadakseen viestinsä perille.
|
Viestintästrategioiden käyttö |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Tavoite 7 (vuosiluokat 3-6), ohjata oppilasta harjoittelemaan erilaisia kohteliaisuuden ilmauksia
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii erilaisia kohteliaisuuden ilmauksia.
|
Viestinnän kulttuurinen sopivuus |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | ||
Tavoite 8 (vuosiluokat 3-6), rohkaista oppilasta ottamaan selvää tilanneyhteyden avulla helposti ennakoitavasta ja ikätasolleen sopivasta puheesta tai kirjoitetusta tekstistä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
|
Tekstien tulkintataidot |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | ||
Tavoite 9 (vuosiluokat 3-6), tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa puhumista ja kirjoittamista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita.Oppilas oppii ääntämään ymmärrettävästi.
|
Tekstien tuottamistaidot |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Sisällöt
Pohditaan kohdekielen asemaa ja merkitystä yhtenä maailman kielistä. Tutustutaan yhdessä siihen, missä kohdekieltä kuulee ja näkee. Havainnoidaan kohdekielen eri varianttien eroja ja yhtäläisyyksiä. Keskeisiä aiheita ovat kohdekieliset kieli- ja kulttuuriympäristöt sekä maat, joissa kohdekieltä puhutaan ja niiden kielet. Sisältöjä valittaessa näkökulmana on myös oppilaita kiinnostavat ja oppilaille merkitykselliset aihepiirit.
Vahvistetaan oppilaiden kiinnostusta oppia kohdekieltä. Herätellään oppilaiden kielitietoisuutta ja kehitetään oppilaan kielitietoa. Kohdekielen sanaston, ilmauksien, vakiintuneiden sanontojen ja rakenteiden opiskelu kytketään oppilaiden elämään ja arkeen liittyviin tilanteisiin, jolloin kielitietoa voidaan käyttää monipuolistamaan oppilaiden kielitaitoa. Rohkaistaan oppilasta hyödyntämään hänelle entuudestaan tuttuja kieliä kohdekielen oppimisessa. Tarkastellaan ja verrataan kohdekielen ja suomen kielen ja oppilaalle entuudestaan tuttujen kielten tärkeimpiä yhtäläisyyksiä ja eroja.
Harjoitellaan ottamaan vastuuta omasta kohdekielen opiskelusta. Käytetään tavoitteelliseen kielenopiskeluun ja monipuoliseen tiedonhankintaan ohjaavia työtapoja. Asetetaan tavoitteita myös yhdessä ja osallistetaan oppilaita eri tavoin oppimistilanteiden suunnittelussa. Harjoitellaan monipuolisesti eri tapoja oppia kohdekieltä myös tieto- ja viestintäteknologian avulla. Opetellaan löytämään itselle sopivia tapoja oppia kohdekieltä.
Pohditaan kohdekielen osaamisen merkitystä osana jatkuvaa oppimista ja omaa kielivarantoa. Selvitetään, missä kohdekielen taitoa tarvitaan ja missä sitä voi käyttää nyt ja tulevaisuudessa. Tutustutaan erilaisiin kohdekielisiin toimintaympäristöihin. Havainnoidaan ja pohditaan yhdessä, missä kohdekieltä käytetään ja hyödynnetään sekä miten kohdekieli näkyy erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
Vuorovaikutusta harjoitellaan suullisesti ja kirjallisesti monenlaisissa, rutiininomaisissa oppilaan elinpiiriin liittyvissä tilanteissa kuten tervehtiminen, kuulumiset, omasta tai jonkun toisen elämästä kertominen ja erilaiset lyhyet asiointitilanteet. Erilaisia vuorovaikutustilanteita harjoitellaan toiminnallisesti esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla. Sisältöjä valittaessa näkökulmana on myös oppilaita kiinnostavat ja oppilaille merkitykselliset aihepiirit.
Harjoitellaan eri tapoja pyytää toistoa, hidastusta ja selvennystä puhekumppanilta sekä ei-viestinnällisiä keinoja kuten ilmeitä ja eleitä viestin perille saamiseksi. Harjoitellaan eri tapoja käyttää kompensaatiostrategioita kuten kiertoilmauksia. Vahvistetaan oppilaiden luottamusta omiin kykyihinsä oppia kieliä ja käyttää vähäistäkin kielitaitoa rohkeasti.
Harjoitellaan kohteliasta kielen käyttöä kuten erilaisia kohteliaisuuden ilmauksia viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla.
Sanastoa, ilmauksia ja vakiintuneita sanontoja harjoitellaan oppilaiden elämään liittyvien aihepiirien yhteydessä, kuten minä itse, perheeni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto. Sisältöjä valittaessa näkökulmana on myös oppilaita kiinnostavat ja oppilaille merkitykselliset aihepiirit. Harjoitellaan hahmottamaan kohdekielen äänteitä, sanapainoa ja intonaatiota.
Sanastoa, ilmauksia ja vakiintuneita sanontoja harjoitellaan erilaisissa luontevissa kielenkäyttötilanteissa sekä suullisesti että kirjallisesti. Sisältöjä valittaessa näkökulmana on oppilaita kiinnostavat ja oppilaille merkitykselliset aihepiirit, kuten minä itse, perheeni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen äänteitä, sanapainoa ja intonaatiota. Harjoitellaan hyödyntämään foneettisia merkkejä ääntämisen opettelussa.