Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
Oppilasta ohjataan
- käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- ymmärtämään kymmenjärjestelmän periaate (Tämä on tärkeä kokonaisuus 2. luokalla.)
- laskemaan yhteen ja vähentämään (Tämä on tärkeä kokonaisuus 2. luokalla.)
- hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä
- käyttämään päässälaskustrategioita
- tutkimaan lukujen ominaisuuksia (parillisuus, monikerrat, puolittaminen)
- kehittämään lukujonotaitojaan
Perehdytään
- luonnollisiin lukuihin lukualueella 0-100
- kertolaskun käsitteeseen
- kertotauluihin 1-5 ja 10
- hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskuissa
Tutustutaan
- kerto- ja jakolaskun yhteyteen
- kertolaskun liitännäisyyteen
- murtoluvun käsitteeseen jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin