Matematiikka

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 1-2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä lukuvuoden aikana on tukea ja edistää oppilaiden matemaattisen ajattelun ja osaamisen kehittymistä kaikilla tavoitealueilla. Matematiikan oppimisen arviointi ja palaute on kannustavaa. Oppilaita rohkaistaan vahvuuksien ylläpitämiseen ja kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Oppilaita ohjataan huomaamaan oman oppimisensa eteneminen.

Oppilaiden matematiikan ymmärtämisen ja osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen, välineiden, piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa edistymistään eri tavoin. On tärkeää arvioida ratkaisujen oikeellisuuden lisäksi tekemisen tapaa ja sujuvuutta.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita matematiikassa ovat

  • edistyminen lukukäsitteen ymmärtämisessä ja lukujonotaidoissa
  • edistyminen kymmenjärjestelmän ymmärtämisessä
  • edistyminen laskutaidon sujuvuudessa
  • edistyminen kappaleiden ja kuvioiden luokittelun taidoissa
  • edistyminen matematiikan käyttämisessä ongelmanratkaisussa.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot, asenteet
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä
Työskentelyn taidot
T2 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa
T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja
T6 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä ja kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtämisessä
T7 perehdyttää oppilasta peruslaskutoimitusten periaatteisiin ja tutustuttaa niiden ominaisuuksiin
T8 ohjata oppilasta kehittämään sujuvaa peruslaskutaitoa luonnollisilla luvuilla ja käyttämään erilaisia päässälaskustrategioita
T9 tutustuttaa oppilas geometrisiin muotoihin ja ohjata havainnoimaan niiden ominaisuuksia
T10 ohjata oppilasta ymmärtämään mittaamisen periaate
T11 tutustuttaa oppilas taulukoihin ja diagrammeihin
T12 harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan

Sisällöt

S1 Ajattelun taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia

  • löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia
  • vertailuun, luokitteluun ja järjestelyyn
  • havaita syy- ja seuraussuhteita
  • tarkastella matemaattisia tilanteita eri näkökulmista

Matematiikan yhteyksiä arkielämään ja muihin oppiaineisiin tuodaan esiin monialaisten kokonaisuuksien avulla. Oppilaat voivat osallistua monialaisten opintokokonaisuuksien valintaan.

Esimerkkejä luokkien 1-2 matematiikan monialaisiksi kokonaisuuksiksi:

  • oppilaan arjen ajankäyttö (uniaika, peliaika, opiskeluaika, liikuntaan käytetty aika)
  • kello: nukkumaanmenoaika, kouluun lähtöaika, kotiintuloaika jne. Ajankulun hahmottaminen.
  • etäisyydet: hahmottaminen ja mittaaminen
  • musiikki: sävelten korkeuksien ja kestojen vertaaminen
  • äidinkieli: äänteiden kestojen vertaaminen, kirjainten, tavujen ja sanojen lukumäärien laskeminen
  • kuvataide: viivaimen käyttö ja kuvioiden värittäminen, sarjoittaminen ja säännönmukaisuus (esim. pun-sin-kelt-pun-sin-kelt)
  • liikunta: lukumäärän käsite ("keksi liike joka tehdään n kertaa"), geometristen muotojen kehollistaminen
S2 Luvut ja laskutoimitukset

Opetussuunnitelman perusteet

Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.

Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.

Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.

Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.

Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.

Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta ohjataan

  • käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
  • ymmärtämään kymmenjärjestelmän periaate (Tämä on tärkeä kokonaisuus 1. luokalla.)
  • laskemaan yhteen ja vähentämään
  • hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä
  • käyttämään päässälaskustrategioita
  • tutkimaan lukujen ominaisuuksia (parillisuus, monikerrat, puolittaminen)
  • kehittämään lukujonotaitojaan (Tämä on tärkeä kokonaisuus 1. luokalla.)

Perehdytään

  • luonnollisiin lukuihin lukualueella 0-20
  • lukumäärän, lukusanan ja numeromerkin väliseen yhteyteen (Tämä on tärkeä kokonaisuus 1. luokalla.)
  • laskemaan, hahmottamaan ja arvioimaan lukumääriä
  • lukujen 1-10 hajoitelmiin
S3 Geometria ja mittaaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.

Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan.

Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kehitetään oppilaan taitoa

  • hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita tason geometriaa
  • käyttää suunta- ja sijaintikäsitteitä
  • tunnistaa, piirtää ja rakentaa kappaleita ja tasokuvioita
  • löytää ja nimetä ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuvioita luokitellaan
  • mitata ja oivaltaa mittaamisen periaate
  • käyttää pituuteen, massaan, tilavuuteen liittyviä mittayksiköitä (m, cm, kg, g, l dl)
  • tuntea kello ja ajanyksiköt
S4 Tietojenkäsittely ja tilastot

Opetussuunnitelman perusteet

Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pohjustetaan oppilaan taitoa

  • kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä
  • laatia ja tulkita yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja
ePerusteet