Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
huolehditaan omista ja yhteisistä tavaroista sekä koulualueesta
kierrätetään, lajitellaan ja vähennetään jätettä
tuodaan lajittelu ja kierrätys osaksi koulun arkipäivää ja järjestetään koululle kierrätyspiste, joka on oppilaiden käytössä (esim. yhteistyössä oppilaskunnan kanssa)
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
tutkitaan, toimitaan, liikutaan ja retkeillään koulun pihalla, lähimetsässä ja puistossa
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
tehdään pieniä tutkimuksia ilmaan liittyen
havainnoidaan liikettä ja sen muutoksia
harjoitellaan tutkimuksen tekemisen vaiheita
käytetään tutkimusvälineinä esim. lämpömittaria, luuppia, suurennuslasia ja mittaa
kasvatetaan kasvi
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
tunnistetaan ja nimetään pihalla, metsässä ja puistossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä
lajitellaan jätettä
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
harjoitellaan ohjeiden noudattamista ja tutkimusvälineiden turvallista ja vastuullista käyttöä
pohditaan turvallisuutta kotona ja koulussa ja harjoitellaan avun hakemista
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
rakennellaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja käyttäen (esim. maja, pienoismalli, legot, kierrätysmateriaalit, rakennussarjat)
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
harjoitellaan tunnetaitoja ja pohditaan kiusaamiseen liittyviä asioita (esim. KiVa-koulu-materiaali)
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
harjoitellaan tiedon hankkimista internetistä (esim. nettikasviot)
taltioidaan ja esitetään havaintoja (esim. valokuvaus, sähköinen esitelmä tai kirja)
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
havainnoidaan ja kuvaillaan säätä
tutustutaan Maahan ja muuhun Aurinkokuntaan
tutustutaan ajankulkuun, vuodenaikoihin ja kuukausiin
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
harjoitellaan pihakartan laatimista
tutustutaan Mäntsälän ja oman asuinalueen karttaan
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
tutkitaan ihmisen kehon osia ja elintoimintoja
pohditaan elämänkulkua ja oman ikäkauden kasvua ja kehitystä
tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään
|