Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkitaan millainen ystävä olen itse ja mitä ovat ystävyyden tuntomerkit. Mitä teen ystävieni kanssa. Pohditaan ystävä-kaveri-tuttu eroavaisuuksia.

Millainen on hyvä koulu. Miksi käymme koulua. Miten opin itse.

Lasten oikeus kouluun.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Elämänkaari: lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus. Elämäntapoja omassa lähipiirissä ja kulttuurissa.

Pohdin kuinka huolehdin terveydestäni.

Lasten oikeus turvaan ja terveyteen.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan kultaiseen sääntöön. Tutkitaan oikeaa ja väärää satujen kautta. Kertaan yhteisiä sääntöjä ja sääntöjen merkitystä. Pohditaan kirjoittamattomia ja sanomattomia sääntöjä.

Toisen asemaan asettuminen. Millainen lapsen asema erilaisissa yhteisöissä.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkitaan myytteihin maailman synnystä ja ihmisen luomisesta. Millaisia olivat muinaiset elämänmuodot.

Tutkitaan myyttejä eri eläimistä ja pohditaan tulevaisuuden eliöitä ja ihmisiä. Luonnosta nauttiminen ja luonnon elämänkaari.

ePerusteet