Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arvioidaan oppilaan osallistumista luokkamuotoiseen ohjaukseen ja muihin ohjauksen toimintatapoihin. Arviointi annetaan oppilaalle suoran palautteen muodossa, jolla vahvistetaan oppilaan käsitystä itsestä toimijana ja oppijana. Erilaisia tehtäviä voidaan arvioida kirjallisen palautteen muodossa. Oppilaanohjauksessa arviointi perustuu oppilaan itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Hyväksytyn oppilaanohjauksen edellytyksenä on, että oppilas osallistuu ohjauksen eri työmuotoihin ja tekee erilaisia oppilaanohjaajan antamia tehtäviä.

Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta-, tieto- ja viestintätekniikan taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaat oppivat ymmärtämään tekemiensä itsearviointien merkityksen oppimisen kannalta.

Laajemmissa oppimisympäristöissä tapahtuvaa oppimista oppilaat arvioivat itsearvioinnin avulla. Itsearvioinnin lisäksi työelämään tutustumisjaksoilta oppilaat pyytävät työssäoppimistodistuksen, jolla arvoidaan oppilaan osallistumista työssäoppimiseen. Työssäoppimisjaksojen toteutumista oppimisen kannalta arvioidaan yhdessä myös koulussa. Työelämäkokemuksia käsitellään oppilaiden taitojen laaja-alaisen osaamisen vahvistamisen kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii itsenäisyyteen, vastuullisuuteen ja itsetuntemukseen. Oppilas saa taitoja, jotka auttavat häntä huolehtimaan itsestä, ja joita hän pystyy hyödyntämään arjessa Oppilas oppii osallisuuteen, aktiivisena toimijana toimimiseen, vuorovaikutukseen ja tulevaisuuden suunnitteluun liittyviä taitoja.
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii kehittämään oppimisvalmiuksiaan ja opiskelutaitojaan. Oppilas tutustuu erilaisiin oppimistyyleihin ja -tekniikoihin. Oppilas oppii kehittämään oman toiminnan arviointitaitojaan. Oppilas oppii tunnistamaan oppimisen solmukohtia ja hakemaan niiden tukea ongelmatilanteissa.
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee suunnittelemaan opintojaan ja tulevaisuuttaan muuttuvissa olosuhteissa. Oppilas oppii kehittämään päätöseksentekotaitojaan. Oppilas oppii toteuttamaan ja arvioimaan suunnitelmiaan. Oppilas harjoittelee valmiuksia muuttaa toimintaansa suunnitelmien ja tavoitteiden mukaiseksi.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii havainnoimaan, tunnistamaan ja hyödyntämään omia vahvuuksiaan. Oppilas oppii havannoimaan oman oppimisensa vaikutuksia tulevaisuuteen.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee suunnittelemaan tulevaisuuttaan muuttuvissa olosuhteissa. Oppilas oppii kehittämään päätöseksentekotaitojaan. Oppilas oppii toteuttamaan ja arvioimaan suunnitelmiaan. Oppilas oppii havainnoimaan, tunnistamaan ja hyödyntämään omia vahvuuksiaan.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Oppilas hankkii tietoja yhteiskunnasta, työ- ja elinkeinoelämästä sekä yrittäjyydestä. Oppilas oppii ymmärtämään koulussa opiskeltavien oppiaineiden merkityksen oman koulutuspolkunsa kannalta. Oppilasta kasvatetaan monikulttuuriseen ja kansainväliseen yhteiskuntaan.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Oppilas etsii tietoa ja hankkii taitoja opiskelua, tulevaisuutta sekä elämää koskevia suunnitelmia ja valintoja varten käyttäen myös tieto- ja viestintäteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Oppilas harjoittelee arvoimaan eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista. Oppilas harjoittelee vuorovaikutus- ja viestintätaitoja, joita tarvitaan opinnoissa ja työelämässä.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppimista ja opiskelua käsitellään elinikäisen, sosiokonstruktivistisen oppimisen perspektiivistä tavoitteena muodostaa käsitys itsestä oppijana.
  • Tutustutaan erilaisiin oppimistyyleihin ja -tekniikoihin ja pyritään tunnistamaan ja soveltamaan itselle sopivia oppimistyylejä.
  • Kehitetään itseä oppijana, käyttäen monipuolisia opiskelumenetelmiä muistiinpanojen tekemisessä, läksyjen lukemisessa ja kokeisiin valmistautumisessa.
S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Kehitetään oppilaan itsetuntemusta, vuorovaikutustaitoja ja kykyä työskennellä ryhmässä.
  • Harjoitellaan omien vahvuuksien, arvojen ja asenteiden tunnistamista.
  • Mietitään omia kiinnostuksen kohteita.
  • Tutustaan koulun valinnaisainetarjotaan ja pohditaan valinnaisaineiden merkitystä tulevaisuudessa.
S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas perehdytetään koulussa järjestettäviin oppimisen tukitoimiin, opetusjärjestelyihin, arviointiin ja arvosanojen muodostamiseen.
  • Ohjausta toteutetaan erilaisia oppimisympäristöjä hyödyntäen.
  • Harjoitellaan erilaisia vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.
  • Opetetaan oppilaita arvioimaan erilaisten opinto-ohjauksessa käytettävien tietolähteiden luotettavuutta.
S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas voi aloittaa työelämään tutustumisen koulun ja lähipiirin ammatteista ja osallistua työelämään tutustumiseen (TET) koululla tai huoltajan työpaikalla.
  • TET-jakson kokemuksia voidaan käsitellään koululla eri tavoin (esimerkiksi raportti, päiväkirja, mindmap, kokemusten jakaminen pienryhmässä) ja eri oppiaineissa.
S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoitellaan ymmärtämään perusopetuksen viimeisten luokkien (7-9) merkitys koulutuspolulla.
  • Pohditaan valinnaisainevalintojen merkitystä arvioinnin ja jatko-opintovalintojen kannalta.
  • Käydään läpi yleisellä tasolla toisen asteen koulutusvaihtoehdot.
ePerusteet