Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arvioidaan oppilaan osallistumista luokkamuotoiseen ohjaukseen ja muihin ohjauksen toimintatapoihin. Arviointi annetaan oppilaalle suoran palautteen muodossa, jolla vahvistetaan oppilaan käsitystä itsestä toimijana ja oppijana. Erilaisia tehtäviä voidaan arvioida kirjallisen palautteen muodossa. Oppilaanohjauksessa arviointi perustuu oppilaan itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Hyväksytyn oppilaanohjauksen edellytyksenä on, että oppilas osallistuu ohjauksen eri työmuotoihin ja tekee erilaisia oppilaanohjaajan antamia tehtäviä.

Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta-, tieto- ja viestintätekniikan taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaat oppivat ymmärtämään tekemiensä itsearviointien merkityksen oppimisen kannalta.

Laajemmissa oppimisympäristöissä tapahtuvaa oppimista oppilaat arvioivat itsearvioinnin avulla. Itsearvioinnin lisäksi työelämään tutustumisjaksoilta oppilaat pyytävät työssäoppimistodistuksen, jolla arvoidaan oppilaan osallistumista työssäoppimiseen. Työssäoppimisjaksojen toteutumista oppimisen kannalta arvioidaan yhdessä myös koulussa. Työelämäkokemuksia käsitellään oppilaiden taitojen laaja-alaisen osaamisen vahvistamisen kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii asettamaan lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita koskien omaa elämäänsä ja koulutuspolkuaan. Oppilas oppii arvioimaan asettamiensa tavoitteiden saavuttamista ja muuttamaan tarvittaessa toimintaansa arvioinnin perusteella.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuntee nuoria koskevan työlainsäädännön ja nuorten työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet Oppilas ymmärtää koulussa opiskeltavien oppiaineiden ja sisältöjen merkityksen työnteon kannalta. Oppilas osaa hakea töitä ja tuntee työelämän kannalta keskeiset viestintä- ja tietolähteet. Oppilas tuntee Suomen koulutusjärjestelmän ja osaa hakeutua sen kautta urapolulla eteenpäin.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää koulussa opiskeltavien oppiaineiden ja sisältöjen merkityksen työnteon kannalta. Oppilas pääsee eri oppiaineissa harjoittelemaan työelämässä tarvittavaa osaamista sekä vuorovaikutus- ja viestintätaitoja. Oppilas kehittää taitojaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista ja koulutusta. Oppilas osaa hakea tietoa työelämän kannalta keskeisistä viestintä- ja tietolähteistä.
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuntee peruskoulun jälkeiset koulutusvaihtoehdot. Oppilas osaa etsiä ja arvioida koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta. Oppilas osaa hakeutua valtakunnallisessa yhteishaussa kiinnostuksensa ja kykyjensä mukaiseen jatko-opiskelupaikkaan.
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa hakea tietoa työelämän ja jatko-opintojen kannalta keskeisistä tieto- ja viestintälähteistä. Oppilas tuntee peruskoulun jälkeiset koulutusvaihtoehdot. Oppilas osaa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta. Oppilas osaa arvioida etsimänsä tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta oman koulutuspolkunsa näkökulmasta. Oppilas osaa hakeutua valtakunnallisessa yhteishaussa kiinnostuksensa ja kykyjensä mukaiseen jatko-opiskelupaikkaan.
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
T10 tukea oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa, opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa eri oppiaineissa valmiuksia toimia erilaisissa kulttuurien välisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa. Oppilas saa valmiuksia hakea ohjausta ja tietoa erilaisista opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista sekä monikansallisissa työympäristöissä että ulkomailla

Sisällöt

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Tuetaan oppilaan vahvuuksia ohjauksessa erilaisilla työtavoilla (yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, keskustelut, haastattelut)
  • Käydään läpi ammatinvalintaan liittyviä sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä.
  • Asetetaan tavoitteet päättövuoden opiskelulle ja arvioidaan opintomenestyksen merkitystä suhteessa tavoitteisiin.
  • Harjoitellaan valintojen tekemiseen liittyviä taitoja.
S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Perehdytään ajankohtaisiin työelämään liittyviin kysymyksiin.
  • Käydään läpi nuoria koskeva työlainsäädäntö
  • Tutustutaan läpi työnhakuprosessin vaiheita
  • Harjoitellaan vuorovaikutusta ja työelämän toimintatapoja erilaisten tehtävien avulla.
  • Tutustutaan työelämän kannalta keskisiin viestintä- ja tietolähteisiin.
  • Tarkastellaan ajankohtaisia työelämään liittyviä kysymyksiä.

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Päättöluokalla työelämään tutustutaan (TET) kaksi viikkoa.
  • Oppilas tutustuu oman kunnan ja sen lähialueen työelämään, elinkeinorakenteeseen ja yrityksiin.
  • TET-jaksoja voidaan toteuttaa myös lähialueen toisen asteen ammatillisen koulutuksen kanssa (oppilas voi olla enintään viikon ammattillisen koulutuksen TET:ssä)
  • TET-jakson kokemuksia käsitellään koulussa eri tavoin ja samalla kehitetään oppilaan taitoja arvoida erilaisissa työtehtävissä tarvittavaa osaamista ja koulutusta.
S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Tutustutaan peruskoulun jälkeisiin koulutusvaihtoehtoihin niin, että oppilas osaa hakeutua valtakunnallisessa yhteishaussa kiinnostuksen ja kykyjensä mukaiseen jatko-opiskelupaikkaan.
  • Oppilaitaohajataan ja kannustetaan osallistumaan toisen asteen tutustumiskäynteihin.
  • Oppilaille ja huoltajille tiedotetaan valtakunnallisen yhteishaun perusperiaatteista.
  • Toisen asteen koulutuksen järjestäjiä kutsutaan koululle esittäytymään.
  • Oppilaalle tarjotaan mahdollisuus keskustella henkilökohtaisista jatko-opintovalinnoista opinto-ohjaajan kanssa.
  • Tuetaan oppilasta yhteishakuprosesssin aikana.
  • Oppilaille tarjotaan mahdollisuus osallistua valtakunnalliseen yhteishakuun koululla opinto-ohjaajan opastuksella.
  • Ohjauksessa huomioidaan nivelvaiheeseen liittyvä prosessi
ePerusteet