Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arvioidaan oppilaan osallistumista luokkamuotoiseen ohjaukseen ja muihin ohjauksen toimintatapoihin. Arviointi annetaan oppilaalle suoran palautteen muodossa, jolla vahvistetaan oppilaan käsitystä itsestä toimijana ja oppijana. Erilaisia tehtäviä voidaan arvioida kirjallisen palautteen muodossa. Oppilaanohjauksessa arviointi perustuu oppilaan itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Hyväksytyn oppilaanohjauksen edellytyksenä on, että oppilas osallistuu ohjauksen eri työmuotoihin ja tekee erilaisia oppilaanohjaajan antamia tehtäviä.

Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta-, tieto- ja viestintätekniikan taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaat oppivat ymmärtämään tekemiensä itsearviointien merkityksen oppimisen kannalta.

Laajemmissa oppimisympäristöissä tapahtuvaa oppimista oppilaat arvioivat itsearvioinnin avulla. Itsearvioinnin lisäksi työelämään tutustumisjaksoilta oppilaat pyytävät työssäoppimistodistuksen, jolla arvoidaan oppilaan osallistumista työssäoppimiseen. Työssäoppimisjaksojen toteutumista oppimisen kannalta arvioidaan yhdessä myös koulussa. Työelämäkokemuksia käsitellään oppilaiden taitojen laaja-alaisen osaamisen vahvistamisen kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Vahvistetaan oppilaan halua oppia. Oppilas oppii asettamaan opiskeluun liittyviä tavoitteita eri oppiaineissa ja omassa elämässään. Oppilas oppii reflektoimaan omia vahvuuksiaan, oppimistaitojaan ja -tekniikoitaan. Oppilasta ohjataan tunnistamaan tuen tarve ja hakemaan tukea erilaisissa oppimisen solmukohdissa.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii asettamaan opiskeluun liittyviä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita eri oppiaineissa ja omassa elämässään. Oppilas seuraa omien oppimiseen tavoitteiden toteutumista ja tarvittaessa muuttaa toimintaansa niiden saavutamiseksi.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu eri oppiaineissa ammatteihin, joissa oppiaineita tarvitsee. Oppilas ymmärtää Suomen elinkeinorakenteen ja koulutusjärjestelmän. Oppilas tutustuu ja saa perustiedot nuoria koskevasta lainsäädännöstä. Oppilas saa työelämään tutustumisen kautta kokemusta työelämästä ja pääsee harjoittelemaan työelämässä tarvittavia taitoja. Oppilas oppii pohtimaan omiin koulutusvalintoihin liittyviä ratkaisuja eri näkökulmista.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii arvioimaan mitä osaamista eri työtehtävissä tarvitaan. Oppilas pääsee kehittämään vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan sekä koulussa ja työelämään tutustumispaikoissa. Oppilas tunnistaa erilaiset ammattialat ja tietää niiden perustehtävät sekä koulutuspolut.
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu peruskoulun jälkeisiin koulutusvaihtoehtoihin niin, että oppilas osaa hakeutua peruskoulun päättövaiheessa valtakunnallisessa yhteishaussa kiinnostuksen ja kykyjensä mukaiseen jatko-opiskelupaikkaan. Oppilas tutustuu kattavasti erilaisiin ammattialoihin ja niiden toisen asteen ja korkea-asteen tutkintoihin. Ohjaatan oppilaita osallistumaan toisen asteen kahdeksasluokkalaisille tarkoitettuihin tutustumiskäynteihin. Oppilas perehtyy erilaisiin koulutus- ja työelämätietoa tarjoaviin lähteisiin.
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilas etsii tietoa ja hankkii taitoja opiskelua, tulevaisuutta sekä elämää koskevia suunnitelmia ja valintoja varten käyttäen myös tieto- ja viestintäteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Oppilas harjoittelee arvoimaan eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista. Oppilas harjoittelee vuorovaikutus- ja viestintätaitoja, joita tarvitaan opinnoissa ja työelämässä.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Asetetaan tavoitteet opiskelun suhteen kahdeksannelle luokalle.
  • Oppilaat arvioivat lukuvuoden kuluessa tavoitteittaan ja toimintaansa ja tarvittessa tuetaan oppilasta ottamaan vastuuta omasta oppimisesta.
  • Jatketaan omien oppimistaitojen ja -tekniikoiden syventämistä.
  • Tarvittaessa oppilas voi hakeutua henkilökohtaiseen ohjaukseen oppimistaitojaan vahvistaakseen.
S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Syvennetään oppilaan itsetuntemusta, vuorovaikutustaitoja ja kykyä työskennellä ryhmässä.
  • Jatketaan omien vahvuuksien, arvojen ja asenteiden tunnistamista.
  • Peilataan omia kiinnostuksen kohteita tutustuessa eri ammattialoihin ja koulutusvaihtoehtoihin.
  • Tehdään ammatinvalintaa ja työelämän kiinnostuksen kohteita selkeyttäviä saatavilla olevia testejä.
S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoitellaan vuorovaikutustaitoja erilaisten käytännön tilanteiden kautta sekä koulussa että koulun lähiympäristössä (TET-jakso)
  • Työelämään ja ammattialoihin tutustutaan myös eri oppiaineissa niihin liittyvien ammattien ja koulutusalojen kautta.
  • Koululle vierailemaan järjestetään mahdollisuuksien mukaan työelämänedustajia ja yrittäjävieraita, jotka kertovat työelämästä, yrittäjyydestä ja omasta urapolustaan.
  • Tutustutaan erilaisiin opiskeluun ja työelämään liittyviin tietolähteisiin.
S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilaat tutustuvat työelämään omien valmiuksiensa mukaisesti 8. luokalla (3-5 päivää)
  • Työelämään tutustumisen tehtävänä on antaa oppilaille omakohtaista kokemusta työnteosta ja antaa aineksia opiskelu- ja uravanvalinnan ratkaisuja varten.
  • Oppilaat hankkivat pääsääntöisesti TET-paikkansa itse, näin he saavat omankohtaista kokemusta työnhausta.
  • TET- jakson kokemuksia käsitellään koulussa erilaisilla tavoilla ja eri oppiaineissa.
S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Tutustutaan Suomen koulutusjärjestelmään, työ- ja elinkeinorakenteeseen sekä ammattialoihin.
  • Käydään monipuolisesti läpi koulutusrakennetta ja erilaisia koulutuspolkuvaihtoehtoja hyödytäen erilaisia lähdemateriaaleja ja sähköisiä tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.
  • Pohditaan koulutusvalintojen merkitystä oman koulutuspolun kohdalla.
ePerusteet