Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona liikunnan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut liikunnan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt liikunnan oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on liikunnan oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Liikunnassa osaaminen kertyy kumuloituvasti aikaisemman osaamisen jatkoksi. Päättöarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi perustuu oppilaan fyysisen-, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyntavoitteisiin. Motoriset perustaidot eri liikuntamuodoissa, fyysisten ominaisuuksien ylläpito ja kehittäminen, toimintaan liikuntatunneilla mm.työskentely ja yrittäminen, ratkaisujen tekoon erilaisissa liikuntatilanteissa ja toimintaan ja vastuun kantamiseen yhteisissä oppimistilanteissa ts. vuorovaikutus - ja työskentelytaidot

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan fyysiseen aktiivisuuteen koulun liikunnanopetuksessa esimerkiksi seuraavilla liikuntamuodoilla perusliikunta, uinti, suunnistus, joukkue- ja pallopelit, musiikkiliikunta, voimistelu, luistelu ja jääpelit sekä lihaskunto- ja kehonhallintaharjoitteet. Arviointi perustuu oppilaan osallistumisaktiivisuuteen, yrittämiseen ja valmiuteen kokeilla ennakkoluulottomasti erilaisia liikuntamuotoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä kuten pallopelit, suunnistus, tanssi ja liikuntaleikit. Arvioidaan oppilaan kykyä hahmottaa omaa kehoaan liikuntatilanteissa suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Liikunnan opetukseen valitaan monipuolisia tasapaino- ja liikkumistaitoja ja niiden soveltamista kehittäviä liikuntamuotoja kuten perusliikunta, luontoliikunta, musiikkiliikunta, palloilut, kehonhallintaharjoitteet, voimistelu ja jääliikunta. Oppilaan arviointi perustuu valmiuteen käyttää tarkoituksenmukaisesti eri liikuntatilanteisiin soveltuvia perusmotorisia taitoja (esim. tasapaino ja liikkumistaidot).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Liikunnanopetukseen sisältyy monipuolisia välineenkäsittelytaitoja ja niiden soveltamista kehittäviä liikuntamuotoja kuten perusliikunta, palloilut, voimistelut, musiikki- ja jääliikunta. Arvioidaan oppilaan taitoa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä (esim. pallot, mailat, hyppynarut) karkea- ja hienomotorisesti. Karkeamotorisia taitoja ovat mm. heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen, lyöminen, kuljetus ja vierittäminen. Hienomotorisia taitoja ovat liiketarkkuus, täsmällisyys ja liikkeen hallinta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Koulun liikunnanopetuksessa kestävyyden eri muotoja harjaannutetaan osana oppituntien erilaisia tehtäviä, esimerkiksi peruskestävyyttä suunnistuksessa, perusliikunnassa ja uinnissa, vauhtikestävyyttä pallopeleissä, maksimikestävyyttä kestävyysjuoksumittauksissa ja nopeuskestävyyttä perusliikunnassa, isolla alueella leikittävissä kiinniottoleikeissä. Voimaa harjaannutetaan oman kehon painoa kannattelemalla, mutta myös välineillä, jotka lisäävät vastusta; esimerkkinä kuminauha, kuntopallo ja kevyet lisäpainot. Nopeus harjaantuu, kun oppilas tekee annetut tehtävät niin nopeasti (tai esim. hypyt ja heitot räjähtävästi) kuin pystyy. Vuosiluokilla 7-9 nopeus kehittyy mm. perusliikunnassa ja palloilussa. Liikkuvuutta voidaan harjaannuttaa liikuntatunneilla tehtävissä alku- ja loppuverryttelyissä, monipuolisilla venyttelyillä sekä tutustumalla erilaisiin kehonhuoltomenetelmiin. Liikuntatunneille osallistumisen myötä oppilaalle kehittyy realistinen kuva oman aktiivisuuden merkityksestä fyysisen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Arvioidaan oppilaan kykyä perustella hänen fyysisessä toimintakyvyssään tapahtuneita muutoksia. Toimintakyvyn seurannassa käytetään Move-fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää ja muita soveltuvia järjestelmiä esim liikuntateknologiaa hyödyntämällä. Arvioinnissa huomioidaan myös oppilaan kykyä tuoda esille keinoja oman toimintakykynsä parantamiseksi. http://edu.fi/move
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Paikallinen tarkennus
Koulun uinnninopetukseen sisältyy erilaisten vedessä etenemistapojen harjoittelua esim. liukuminen, sukeltaminen, rintauinti, selkäuinti, vapaauinti sekä vesipelejä. Oppilaan oman uintitaidon ja vesipelastustaitojen kehittäminen mm. vedenpoljenta, kylkiuinti ja sukeltaminen. Oppilas pystyy uimaan 200 metriä yhtäjaksoisesti käyttäen vähintään kahta uimatapaa. http://www.suh.fi/toiminta/uimaopetus
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
Uima- ja vesipelastustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan
Paikallinen tarkennus
Liikuntaryhmien heterogeenisuus, liikuntalajien ja –paikkojen moninaisuus vaatii asianmukaista ja turvallista työskentelyä ja pukeutumista. Arvionnissa painotetaan vastuullista toimintaa ryhmässä, edellyttäen tarkoituksenmukaisia liikuntavarusteita, asiallista kielenkäyttöä sekä sovittujen aikataulujen ja ohjeiden noudattamista. Liikuntapaikoille siirrytään ohjeiden mukaan ja turvallista liikennekäyttämistä noudattaen joko yksin tai ryhmässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa käytetään erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, harjoituksia, pelejä ja leikkejä. Ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen niin, että oppilas on halukas toimimaan erilaisissa ryhmissä kaikkien kanssa. Arviointi kohdistuu valmiuteen hyväksyä erilaisia fyysisiä toimintatapoja. Oppilas osaa ilmaista itseään rakentavasti erilaisissa liikuntatilanteissa myönteistä viestintää käyttäen ja toiset huomioon ottaen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla ja toiset huomioon ottaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
Paikallinen tarkennus
Liikunnanopetuksessa käytetään erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, harjoituksia, pelejä ja leikkejä, joissa harjoitellaan vastuullisuutta ja reilun pelin periaatetta, johon kuuluu toisen kunnioittaminen, erilaisuuden hyväksyminen ja tasa-arvo. Arvioidaan kykyä toimia liikuntatunneilla reilun pelin periaatteen mukaisesti ja kykyä ottaa vastuuta muista ryhmän jäsenistä. Arvioinnissa huomioidaan myös oppilaan sitoutumista sovittuihin sääntöihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuun kanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa reilun pelin periaatteita ja kantaa satunnaisesti vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja
Paikallinen tarkennus
Positiivinen liikuntailmapiiri tukee liikkumismotivaation rakentumista. Opetukseen valitaan harjoitteita, pelejä ja leikkejä, joissa oppilaat voivat harjoitella vastuunottoa ja pitkäjänteistä työskentelyä. Arvioinnissa painottuu oppilaan kyky toimia vastuullisesti ja parhaansa yrittäen liikuntatilanteissa ilman opettajan välitöntä läsnäoloa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yleensä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä
Paikallinen tarkennus
.
T12 auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
Pyrkimyksenä on, että oppilas tiedostaa liikunnan merkityksen arjen voimavarana. Oppilas ymmärtää liikunnan vaikutuksen vireystasoon ja edelleen mielenterveyteen sekä sosiaaliseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Itsearvioinnin kohteena ovat viikottainen liikunnan määrä suhteessa fyysisesti inaktiiviseen aikaan, liikunnan laatu, mielekkyys ja liikuntaympäristöt.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkityksestä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.

Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Monipuolisten aistimusten ja liikuntakokemusten mahdollistamiseksi liikunnanopetus toteutetaan vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Näin ollen liikunnanopetus kehittää myös valmiuksia liikkua vapaa-ajalla.

Fyysisinä oppimisympäristöinä hyödynnetään liikuntatunneilla liikuntasalien ohella mm. koulun lähimaastoa, hiekka- ja nurmikenttiä, uimahallia, jääkenttää ja suunnistusmaastoa.

Fyysistä toimintakykyä kehitetään muun muassa perusliikunnan, uinnin, suunnistuksen, joukkue- ja pallopelien, musiikkiliikunnan, voimistelun, luistelun ja jääpelien sekä lihaskunto- ja kehonhallintaharjoitteiden avulla.

Sähköisiä oppimisympäristöjä hyödynnetään mm. fyysisen toimintakyvyn seurannassa ja itsearvioinnissa, taitoharjoittelun tukena tai oppiainerajat ylittävänä integraation välineenä. Kannustetaan oppilasta erilaisten verkko- ja pilvipalveluiden hyödyntämiseen omaehtoisen liikunnan parissa.

Fyysisen toimintakyvyn osa-alueita ovat kestävyys, voima, nopeus ja liikkuvuus. http://edu.fi/ops2016_tukimateriaalit/liikunnan_tavoitteisiin_liittyvat_keskeiset_sisaltoalueet

Koulun liikunnanopetuksessa vuosiluokilla 7-9 kestävyyden eri muotoja harjaannutetaan osana oppituntien erilaisia tehtäviä, esimerkiksi peruskestävyyttä suunnistuksessa, perusliikunnassa ja uinnissa, vauhtikestävyyttä pallopeleissä, maksimikestävyyttä kestävyysjuoksumittauksissa ja nopeuskestävyyttä isolla alueella leikittävissä kiinniottoleikeissä.

Voimaa harjaannutetaan oman kehon painoa kannattelemalla, mutta myös välineillä, jotka lisäävät vastusta; esimerkkinä kuminauha, kuntopallo ja kevyet lisäpainot.

Nopeus harjaantuu, kun oppilas tekee annetut tehtävät niin nopeasti (tai esim. hypyt ja heitot räjähtävästi) kuin pystyy. Vuosiluokilla 7-9 nopeus kehittyy mm. perusliikunnassa ja palloilussa.

Liikkuvuutta voidaan harjaannuttaa liikuntatunneilla tehtävissä alku- ja loppuverryttelyissä, monipuolisilla venyttelyillä sekä tutustumalla erilaisiin kehonhuoltomenetelmiin.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan ja kehittämään omaa sosiaalista toimintakykyään. Liikunnan opetukseen valitaan erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon sekä auttamaan ja avustamaan muita. Tehtävien myötä opitaan vastuun ottamista yhteisistä asioista ja niiden järjestelyistä sekä säännöistä. Myönteistä yhteisöllisyyttä lisätään ryhmätehtävillä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Päämääränä on kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja niin, että oppilas on halukas toimimaan erilaisissa ryhmissä kaikkien kanssa. Toimintakyvyn kehittämisessä merkittävää on omien kykyjen käyttö ts. toiminta edesauttaa toimintaa. Hyvät käytöstavat, monipuoliset työtavat, turvallisuus, oikeudenmukaisuus, monenlainen yhteistyö ja pitkäjänteinen yrittäminen edesauttavat myönteistä opiskeluilmapiiriä.

Pari- ja ryhmätehtävät, pelit, leikit ja kisailut edistävät erilaisuuden ymmärtämistä ja hyväksymistä, erilaisten tunteiden tulkintaa ja ilmaisun säätelemistä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikunnan opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisilla tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä edistetään myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä. Opetuksen yhteydessä annetaan tietoa liikunnan merkityksestä kasvulle ja kehitykselle, tutustutaan harjoittelun periaatteisiin sekä annetaan tietoa liikunnan harrastusmahdollisuuksista ja toimintatavoista eri liikuntamuodoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunta toimii välineenä mielialan ja itsearvostuksen kohentamiseen, omien voimavarojen lisäämiseen ja erilaisista haasteista selviytymiseen. Oppilas kokee onnistumisen tunteita ja saa iloa edistymisestään kokeillessaan erilaisia liikuntamuotoja ja tapoja harrastaa liikuntaa.

Oppilas oppii arvioimaan objektiivisesti tuntemuksiaan ja omaa osallistumistaan liikuntatunneilla. Tarkastelun kohteena ovat mm. tunneilla läsnolo, osallistumisaktiivisuus ja asenne eri lajeissa, liikehallinta ja fyysinen toimintakyky sekä huomioida ja kannustaa muita

Pyrkimyksenä on, että oppilas tiedostaa liikunnan merkityksen arjen voimavarana. Oppilas ymmärtää liikunnan vaikutuksen vireystasoon ja edelleen mielenterveyteen sekä sosiaaliseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Itsearvioinnin kohteena ovat viikottainen liikunnan määrä suhteessa fyysisesti inaktiiviseen aikaan, liikunnan laatu, mielekkyys ja liikuntaympäristöt.

ePerusteet