Fyysinen toimintakyky |
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan fyysiseen aktiivisuuteen koulun liikunnanopetuksessa esimerkiksi seuraavilla liikuntamuodoilla perusliikunta, uinti, suunnistus, joukkue- ja pallopelit, musiikkiliikunta, voimistelu, luistelu ja jääpelit sekä lihaskunto- ja kehonhallintaharjoitteet.
Arviointi perustuu oppilaan osallistumisaktiivisuuteen, yrittämiseen ja valmiuteen kokeilla ennakkoluulottomasti erilaisia liikuntamuotoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
|
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.
|
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä kuten pallopelit, suunnistus, tanssi ja liikuntaleikit.
Oppilaan kyky hahmottaa omaa kehoaan ja sen eri osia suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
|
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan.
|
T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Liikunnan opetukseen valitaan monipuolisia tasapaino- ja liikkumistaitoja ja niiden soveltamista kehittäviä liikuntamuotoja kuten perusliikunta, luontoliikunta, musiikkiliikunta, palloilut, kehonhallintaharjoitteet, voimistelu ja jääliikunta.
Oppilaan valmius käyttää tarkoituksenmukaisesti eri liikuntatilanteisiin soveltuvia perusmotorisia taitoja (esim. tasapaino- ja liikkumistaito).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
|
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.
|
T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Liikunnanopetukseen sisältyy monipuolisia välineenkäsittelytaitoja ja niiden soveltamista kehittäviä liikuntamuotoja kuten perusliikunta, palloilut, voimistelut, musiikki- ja jääliikunta.
Oppilaan taito käsitellä välineitä (esim. pallot, mailat, hyppynarut) karkea- ja hienomotorisesti. Karkeamotorisia taitoja ovat mm. heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen, lyöminen, kuljetus ja vierittäminen. Hienomotorisia taitoja ovat liiketarkkuus, täsmällisyys ja liikkeen hallinta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
|
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.
|
T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Koulun liikunnanopetuksessa vuosiluokilla 7-9 fyysisiä ominaisuuksia ovat kestävyys, voima, nopeus ja liikkuvuus.
Kestävyyden eri muotoja harjaannutetaan osana oppituntien erilaisia tehtäviä, esimerkiksi peruskestävyyttä suunnistuksessa, perusliikunnassa ja uinnissa, vauhtikestävyyttä pallopeleissä, maksimikestävyyttä kestävyysjuoksumittauksissa ja nopeuskestävyyttä isolla alueella leikittävissä kiinniottoleikeissä.
Voimaa harjaannutetaan oman kehon painoa kannattelemalla, mutta myös välineillä, jotka lisäävät vastusta; esimerkkinä kuminauha, kuntopallo ja kevyet lisäpainot.
Nopeus harjaantuu, kun oppilas tekee annetut tehtävät niin nopeasti (tai esim. hypyt ja heitot räjähtävästi) kuin pystyy. Vuosiluokilla 7-9 nopeus kehittyy mm. perusliikunnassa ja palloilussa.
Liikkuvuutta voidaan harjaannuttaa liikuntatunneilla tehtävissä alku- ja loppuverryttelyissä, monipuolisilla venyttelyillä sekä tutustumalla erilaisiin kehonhuoltomenetelmiin.
Oppilaalle kehittyy realistinen kuva oman aktiivisuuden merkityksestä fyysisen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Arvioidaan oppilaan kykyä perustella hänen fyysisessä toimintakyvyssään tapahtuneita muutoksia. Toimintakyvyn seurannassa käytetään Move-fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää ja muita soveltuvia järjestelmiä esim liikuntateknologiaa hyödyntämällä. Arvioinnissa huomioidaan myös oppilaan kykyä tuoda esille keinoja oman toimintakykynsä parantamiseksi. http://edu.fi/move
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
|
Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan
|
T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Paikallinen tarkennus
Koulun uinnninopetukseen sisältyy erilaisten vedessä etenemistapojen harjoittelua esim. liukuminen, sukeltaminen, rintauinti, selkäuinti, vapaauinti sekä vesipelejä.
Oppilaan oman uintitaidon ja vesipelastustaitojen kehittäminen mm. vedenpoljenta, kylkiuinti ja sukeltaminen. Oppilas pystyy uimaan 200 metriä yhtäjaksoisesti käyttäen vähintään kahta uimatapaa. Erilaisten pelastusvälineiden käytön sujuvuus. http://www.suh.fi/toiminta/uimaopetus
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
|
Uima- ja vesipelastustaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.
|
T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan
Paikallinen tarkennus
Ryhmien heterogeenisyys, liikuntalajien ja –paikkojen moninaisuus vaatii asianmukaista ja turvallista työskentelyä ja pukeutumista.
Arvionnissa painotetaan vastuullista toimintaa ryhmässä, edellyttäen tarkoituksenmukaisia liikuntavarusteita, asiallista kielenkäyttöä sekä sovittujen aikataulujen ja ohjeiden noudattamista. Eri liikuntapaikoille siirrytään joko ryhmässä tai yksin turvallista liikennekäyttäytymistä noudattaen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
|
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan.
|
Sosiaalinen toimintakyky |
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa käytetään erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, harjoituksia, pelejä ja leikkejä.
lmaisu- ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen niin, että oppilas on halukas toimimaan erilaisissa ryhmissä kaikkien kanssa.
Arviointi kohdistuu taitoon kuunnella ja hyväksyä erilaisia fyysisiä toimintatapoja. Oppilas osaa ilmaista itseään rakentavasti erilaisissa liikuntatilanteissa myönteistä viestintää käyttäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
|
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla ja toiset huomioon ottaen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.
|
T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä ja muista ryhmän jäsenistä myönteisiä ryhmätyöskentelytaitoja vahvistaen. Toisen kunnioittaminen on myös erilaisuuden hyväksymistä ja tasa-arvoa. Rehellisyys ja oikeudenmukaisuus. Sitoutuminen sovittuihin sääntöihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
|
Vastuun kanto yhteisissä oppimistilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa reilun pelin periaatteita ja kantaa satunnaisesti vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
|
Psyykkinen toimintakyky |
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja
Paikallinen tarkennus
Positiivisen liikuntailmapiirin kautta vahvistaa omatoimista liikkumismotivaation rakentumista. Hän saapuu ajoissa tunnille asianmukaisissa varusteissa, noudattaa annettuja ohjeita ja osaa toimia vastuullisesti liikuntatilanteissa ilman opettajan välitöntä läsnäoloa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
|
Itsenäisen työskentelyn taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yleensä vastuullisesti ja itsenäisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii opettajan ohjaamana.
|
T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii arvioimaan objektiivisesti tuntemuksiaan ja omaa osallistumistaan liikuntatunneilla. Tarkastelun kohteena ovat mm. tunneilla läsnolo, osallistumisaktiivisuus ja asenne eri lajeissa, liikehallinta ja fyysinen toimintakyky sekä huomioida ja kannustaa muita.
|
|
|
T12 auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
Pyrkimyksenä on, että oppilas tiedostaa liikunnan merkityksen arjen voimavarana. Oppilas ymmärtää liikunnan vaikutuksen vireystasoon ja edelleen mielenterveyteen sekä sosiaaliseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Itsearvioinnin kohteena ovat viikottainen liikunnan määrä suhteessa fyysisesti inaktiiviseen aikaan, liikunnan laatu, mielekkyys ja liikuntaympäristöt.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkityksestä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
|
|
|
T13 tutustuttaa oppilas yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin, jotta hän saa edellytyksiä löytää itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia
Paikallinen tarkennus
Kokeilla ennakkoluulottomasti erilaisia liikuntatapoja, tavoitteena löytää itselleen tarkoituksenmukaisia ja mielekkäitä liikuntamuotoja vapaa-ajan harrastamiseen. Itsearvioinnin kohteena ovat avoimuus, yrittelijäisyys, asenne ja yhteistyötaidot.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|