Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
Viikin normaalikoulussa liikunnanopetuksessa neljännellä vuosiluokalla liikutaan harjoitellen ja halliten. Havaintomotorisia taitoja, motorisia perustaitoja (liikkumis-, tasapaino- ja välineenkäsittelytaidot) sekä fyysistä toimintakykyä harjoitellaan leikin ja erilaisten tehtävien avulla seuraavissa liikuntamuodoissa.
- Perusliikunta
- Palloilu
- Voimistelu
- Musiikkiliikunta
- Luontoliikunta
- Talven ulkoliikunta: jää- ja lumiliikunta
- Uinti
http://edu.fi/perusopetus/liikunta/opetusmateriaalit_eri_lajeista
HAVAINTOMOTORISET TAIDOT
Viikin normaalikoulussa neljännellä vuosiluokalla liikunnanopetuksessa havaintomotorisia taitoja voi harjaannuttaa esimerkiksi käsittelemällä erilaisista materiaaleista valmistettuja erikokoisia ja painoisia palloja sekä ohjaamalla oppilasta suuntaamaan huomiotaan tehtävän onnistumisen kannalta oleellisiin asioihin.
Erilaisilla välineillä harjoitellaan heittoja ja kiinniottoja vahvistaen oppilaan taitoa liikkuvan välineen liikkeen havaitsemiseen.
- vapaasti
- eri suuntiin ja tasoihin
- paikalla ja liikkuen
- kahdella ja yhdellä kädellä
- pompotuksia
- vierityksiä
- kehon kaikkia osia käyttäen
Harjoitellaan liikkumistä pallopeleissä ja leikeissä esim. vapaan paikan etsiminen/ tilanhahmottaminen.
Kehonhahmotus harjaantuu tehtävissä, joissa oppilas saa tuntoaistimuksia eri puolille kehoa esim. voimistellessa ja liikkuessa telineillä sekä musiikin mukaan.
MOTORISET PERUSTAIDOT
Tasapainotaidot
- liikutaan erilaisissa ympäristöissä
- liikutaan erilaisilla välineillä, telineillä tai musiikkia ilmentäen esim. permanto, penkki ja puomi
- tehdään koko kehon liikkeitä eri asennoissa
- tehdään koko kehon liikkeitä tukea käyttäen ja tasapainon hallintaan pyrkien
Liikkumistaidot
Liikkumistaitoja voidaan harjaannuttaa liikkumalla erilaisilla alustoilla (sali, hiekka, nurmi, jää, lumi, metsämaasto) tasamaalla, ylämäkeen ja alamäkeen. Liikkumista harjoitellaan myös eteen- ja taaksepäin, molemmille sivuille, ylös ja alas.
- Juoksua matkan pituutta, vauhtia ja maastoa muuttaen
- Hyppyjä paikaltaan ja vauhdista, eteen- tai ylöspäin esim. paksulle matolle
- Erilaisia liikkumistaitoja: kieriminen, pyöriminen, kiipeäminen, uiminen
- Liikkeen ja musiikin yhdistäminen
Välineenkäsittelytaidot
Liikunnanopetuksessa neljännellä vuosiluokalla pääpaino on karkeamotorisissa käsittelytaidoissa, joita ovat esimerkiksi vieritys, pyöritys, heitto, kiinniotto, potku, lyönti, laukaus, pomputus, kuljetus, työntö ja veto. Erilaisilla telineillä liikkumisessa tarvitaan koko kehon käsittelytaitoa esim. riippumista tai nojaa. Silmien ja käsien/jalkojen yhteistyötä tulee harjaannuttaa käsittelemällä erilaisia välineitä.
Välineenkäsittelytaitoja harjoitellaan esimerkiksi seuraavissa tehtävissä sekä paikallaan että liikkeessä:
- Heitto ja -työntö
- Kiinniotto käsin tai räpylällä
- Syöttö kahdella tai yhdellä kädellä
- Lyönti kädellä tai erilaisilla mailoilla
- Pallon kuljetus käsin, jaloin tai mailalla
- Laukaus ja syöttö erilaisilla mailoilla tai jalalla
- Pallon suojaaminen ja harhauttaminen
FYYSINEN TOIMINTAKYKY
Kestävyys
Kestävyys harjaantuu koululiikunnassa esim. pallopeleissä, uinnissa ja maastossa eri vuodenaikoina liikuttaessa kuten suunnistettaessa ja hiihdettäessä, jos olosuhteet sallivat.
Nopeus
Nopeus koulun liikunnanopetuksessa kehittyy juoksupyrähdyksissä (myös osana pelejä ja leikkejä), hypyissä, heitoissa, loikissa ja kisailuissa.
Voima
Voima koulun liikunnanopetuksessa harjaantuu lihaksia vahvistavia harjoitteita tehden esim. kuntopiiritehtävät, erilaiset riipunta-, kiipeämis-, veto-, työntö- ja nojaliikkeet sekä hypyillä, heitoilla, leikkimielellä kamppaillen sekä mäenlaskuilla ja -nousuilla .
Liikkuvuus
Liikkuvuus harjaantuu koulun liikunnanopetuksessa voimistelussa ja erilaisia venyttelytehtäviä tehden.
http://edu.fi/ops2016_tukimateriaalit/liikunnan_tavoitteisiin_liittyvat_keskeiset_sisaltoalueet