Huslig ekonomi

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i huslig ekonomi ska vara mångsidig, handledande och sporrande. Eleverna ska få respons på sina färdigheter att hantera olika situationer och utföra uppgifter i huslig ekonomi. Elevernas tänkande stöds genom att de handleds att reflektera över sitt sätt att uppfatta och behandla sin egen omgivning. Bedömningen ska också ta hänsyn till hur eleverna förstår begrepp och tillägnar sig innehåll som anknyter till huslig ekonomi. I undervisningen ska man se till att eleven och hens vårdnadshavare känner till målen, grunderna för bedömningen och kriterierna för slutbedömningen. Kunnandet ska bedömas med mångsidiga förfaringssätt. Eleverna ska kontinuerligt få information om hur lärandet framskrider och om prestationerna i relation till de uppställda målen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i huslig ekonomi avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i huslig ekonomi då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i huslig ekonomi som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för huslig ekonomi. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i huslig ekonomi och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i huslig ekonomi och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

Målen för lärandet och föremålen för bedömningen i huslig ekonomi är praktiska arbetsfärdigheter, samarbets- och kommunikationsförmåga och färdigheter att hantera information. Elevens kunskaper utvecklas och färdigheterna blir synliga genom de centrala innehållen i anknytning till målen i huslig ekonomi.


Lokala läroplanen

Bedömningen av kunskaper och fördigheter i huslig ekonomi skall vara mångsidig, handledande, kontinuerlig och motiverande. Slutbedömningen infaller när läroämnet upphör att vara ett gemensamt läroämne för alla. Slutvitsordet bildas genom att elevernas kunskapsnivå ställs i relation till de nationella kriterierna för slutbedömningen i huslig ekonomi. Kunskaperna i läroämnet stärks och utvecklas gradvis under hela den gemensamma undervisningen i huslig ekonomi. I slutvitsordet skall alla nationella kriterier för slutbedömningen beaktas. Eleven får vitsordet åtta (8) om hen i genomsnitt visar den kompetens som kriterierna förutsätter. Om vitsordet åtta överskrids inom något komtensområde kan detta kompensera en svagare prestation inom något annat delområde.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Praktiskt arbete
M2 handleda eleven att träna praktiska färdigheter som behövs i hushållet samt uppmuntra eleven att vara kreativ och att lägga märke till estetik
Lokal precisering
Samarbete i grupp. Reflektioner och utvärdering av eget arbete samt gruppens. Praktiska hemläxor som stöd för inlärningen samt övning. Sociala medier som hjälp vid att uppnå estetik
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig praktiska färdigheter i hushållet och prövar på olika arbetsmetoder. Eleven lär sig att beakta kreativitet och estetik i sitt arbete.
Praktiska färdigheter i genomförandet av grundläggande uppgifter i huslig ekonomi, kreativitet och estetik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan kreativt använda och motivera olika praktiska färdigheter och arbetsmetoder i uppgifter i huslig ekonomi. Eleven motiverar betydelsen av kreativitet och estetik som en del av helheten och tar dessa i beaktande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven klarar självständigt av att i huslig ekonomi utföra uppgifter som förutsätter praktiska färdigheter och tillämpar de vanligaste arbetsmetoderna. Eleven beaktar enstaka estetiska aspekter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven klarar av att utföra givna arbetsuppgifter som förutsätter praktiska färdigheter. Eleven vet att arbetsuppgifter kan utföras kreativt på många olika sätt och att estetiken är av betydelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven klarar under handledning av att utföra enstaka arbetsuppgifter som förutsätter praktiska färdigheter.

M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg på ett sätt som främjar välbefinnande och hållbar konsumtion
Lokal precisering
Samarbetsövningar i grupp med hjälp av digitala verktyg
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att välja och använda råvaror, material, arbetsredskap, och teknologi som främjar en hållbar livsstil.
Förmåga att göra och motivera val i arbetet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer, använder och argumenterar för råvaror, arbetsredskap, material eller teknologi som stöder en hållbar livsstil.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i hållbar livsstil då hen använder råvaror, material, arbetsredskap, eller teknologi.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven väljer och använder råvaror, material, arbetsredskap eller teknologi i enlighet med givna instruktioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar sig på att med hjälp av individuell handledning välja och använda givna material eller arbetsredskap.

M4 handleda eleven att planera sin tidsanvändning och arbetets gång samt att hålla ordning i samband med uppgifter
Lokal precisering
Arbete i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera sitt eget arbete i relation till den tid som står till buds och den givna uppgiften. Eleven lär sig att sörja för ordningen i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön i sin lärmiljö.
Förmåga att hantera tid och hålla ordning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar självständigt och ansvarsfullt och kan inom ramen för lärmiljön motivera sin tidsanvändning, betydelsen av att upprätthålla ordning i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön, samt arbetets framskridande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar stegvis i enlighet med instruktioner och upprätthåller ordning i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön. Eleven planerar och förutser sin tidsanvändning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven håller ordning i arbetsuppgifterna i enlighet med givna instruktioner och angiven tidsram i olika arbetsskeden. Eleven behöver handledning för att upprätthålla ordning i arbetsmiljön.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar inom tidsramen och håller under handledning ordning i uppgifterna och arbetsmiljön.

M5 handleda och motivera eleven att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt och att fästa uppmärksamhet vid de resurser som finns
Lokal precisering
Samarbete i grupp. Reflektioner samt utvärdering av eget arbete samt gruppens resultat
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt i undervisningsmiljön för huslig ekonomi med beaktande av de material som finns tillgängliga.
Säkerhet samt verksamhet som är hållbar med tanke på resurserna

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar sitt arbete utgående från aspekter på säkerhet, hygien och ergonomi, eller kostnader och energiförbrukning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar i enlighet med instruktionerna på ett hygieniskt, säkert och ergonomiskt sätt eller ändamålsenligt i förhållande till, kostnader och energiförbrukning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar hygieniskt och säkert i enlighet med givna instruktioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar hygieniskt och säkert under handledning.

Samarbete och kommunikation
M8 handleda eleven att arbeta självständigt och i grupp och att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter och tidsanvändningen
Lokal precisering
Samarbete i grupp samt självständiga övningar
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att arbeta självständigt och som en del av gruppen och den gemensamma uppgiften. Eleven lär sig att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter.
Användningen av resurser och att lära sig hur gemensamma överenskommelser görs upp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar självständigt och rättvist och agerar med samarbetsförmåga samt ansvarfullt i gruppen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på egen hand och i grupp och strävar efter att arbeta konstruktivt och genom att förhandla om olika arbetsuppgifter. Eleven vet vad en rättvis arbetsfördelning innebär och kan komma fram till överenskommelser om arbetsfördelning genom att delta i beslutsfattandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på att arbeta självständigt och att ta ansvar för sitt eget arbete samt deltar i gruppens aktiviteter på överenskommet sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar under individuell handledning på att arbeta självständigt och deltar sporadiskt i gruppens aktiviteter.

M9 uppmuntra eleven att handla enligt goda seder i samspel med andra och att reflektera över hur det egna uppförandet påverkar arbetet i gruppen och gemenskapen
Lokal precisering
Självständigt och i grupp med hjälp av handledning
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera faktorer i anknytning till omtänksamt bemötande, goda seder och bruk samt hur man agerar i kommunikationssituationer.
Omtänksamt bemötande av andra elever och agerande i enlighet med goda seder och bruk i kommunikationssituationer under lektionen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan motivera goda seder och bruk och omtänksamt bemötande av andra samt handlingar i praktiken i anknytning till dessa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera i enlighet med goda seder och bruk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen och benämner faktorer i anknytning till goda seder och bruk och omtänksamt bemötande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven vet att goda seder och bruk inverkar på kommunikationssituationer.

Informationshantering
M10 uppmuntra eleven att söka och bedöma information i anslutning till huslig ekonomi samt handleda eleven att använda tillförlitlig information som grund för sina val
Lokal precisering
Digitala verktyg, samarbete i grupp samt individuell informationssökning. Utvärdering
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att söka och jämföra information och identifiera tillförlitliga källor för information i anknytning till huslig ekonomi som grund för sina val.
Förmåga att söka och använda information

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker information i anknytning till huslig ekonomi ur olika källor. Eleven bedömer källornas och informationens tillförlitlighet och användbarhet och väljer för uppgiften ändamålsenliga källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven vet var och hur man kan söka information i anknytning till huslig ekonomi. Eleven bedömer informationens användbarhet och källornas tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information i anknytning till huslig ekonomi ur källor som är bekanta för hen och som givits hen och utnyttjar dem i sitt arbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under individuell handledning information i anknytning till huslig ekonomi ur givna källor. Förmågan att tolka och utnyttja informationen är anspråkslös.

M11 lära eleven att läsa, tolka och bedöma anvisningar, tecken och symboler som anknyter till hushåll och närsamhälle
Lokal precisering
Digitala verktyg. Grupparbete
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att läsa och tolka instruktioner, tecken och symboler i anknytning till hushållsarbete och närsamhälle och arbeta i enlighet med dem.
Förmåga att använda anvisningar, tecken och symboler

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar användningen av hushållsrelaterade anvisningar, tecken och symboler i olika arbeten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder hushållsrelaterade anvisningar, tecken och symboler i sitt arbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen, benämner, klassificerar och använder hushållsrelaterade anvisningar och tecken i enlighet med givna instruktioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och benämner enstaka anvisningar och tecken.

M13 handleda eleven mot en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljö- och kostnadsmedvetenhet som en del av valen i vardagen
Lokal precisering
Samarbete i grupp. Reflektioner samt användning av digttala verktyg. Stationsundervisning
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka faktorer och aktiviteter i anknytning till cirkulär ekonomi och hushållsarbeten som belastar miljön och ekonomin.
Handlingar för miljö och ekonomi i arbete och beslutsfattande

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utför i olika uppgifter och situationer handlingar i anknytning till miljö och ekonomi i vardagen på ett logiskt sätt och motiverar betydelsen av dem utgående från en hållbar och ansvarsfull livsstil och konsumtion.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utför i olika uppgifter och situationer enstaka handlingar som anknyter till miljö och ekonomi i vardagen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven vet hur man kan minska miljöbelastningen och vad man kan göra i ett hushåll för miljön och ekonomin.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven räknar upp några hushållsrelaterade handlingar i anknytning till miljö och användning av pengar.

Innehåll

I1 Matkunskap och matkultur

Grunderna för läroplanen

Innehållet i undervisningen väljs så att det stödjer utvecklingen av matlagnings- och bakningsfärdigheter. Genom att eleverna planerar och tillreder måltider samt prövar olika måltidssituationer ska de lära sig att reflektera över val och vanor när det gäller mat och ätande utgående från tillförlitlig information om näringsrekommendationer, matsäkerhet, matkedjan, livsmedelskännedom samt ekonomi och etik. Innehållet ska omfatta matkultur och seder som en del av identiteten och hemmets festligheter.

Lokala läroplanen

Måltidsplaneringar i grupp både till vardag och fest. Även festplanering med tre rätters meny. Måltidsplanering,som genomförs parvis och med planering av givna ingredienser. Kostcirkeln och tallriksmodellen används som utgångspunkt. Ekologiskt och närproducerat. Ekonomiskt tänkande. Återvinning i köket.

I2 Att bo och leva tillsammans

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att det stödjer utvecklingen av färdigheter som behövs i ett hushåll samt miljö- och kostnadsmedvetenhet. Undervisning i renhållning, textil- och materialvård med lämpliga rengöringsmedel, apparater, redskap och arbetssätt utvecklar färdigheter som behövs i vardagen. Med hjälp av innehållet i undervisningen bekantar sig eleverna med goda seder, jämlik användning av resurser samt att ta ansvar i familjen. Innehållet ger eleverna en grund för att kunna utvärdera boende- och hushållsrelaterade tjänster.

Lokala läroplanen

Rengöring av köket och samtliga köksytor. Tvätt och rengöring av textiler, som hör till köket samt efterbehandling. Miljömedvetenheten betonas när det gäller val av tvätt-och rengöringsmedel.

I3 Konsument- och hushållskunskap i hemmet

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att det eleverna handleds att uträtta ärenden och får kunskap om sina konsumentrelaterade rättigheter och skyldigheter beträffande olika val och avtal. Innehållet ska ge eleverna en grund för att kunna använda medier och teknik som redskap i vardagen och uppmuntra eleverna att reflektera över kamratgruppens och mediernas inverkan på de egna konsumtionsvalen. Undervisningen tränar elevernas förmåga att fatta ansvarsfulla beslut, att söka aktuell information samt stödjer förmågan att identifiera situationer och lösa problem som gäller hushållens ekonomi.

Lokala läroplanen

Prisjämförelser när det gäller hemlagat och köpt. Inköp av varor till en bestämd måltid. Utländska livsmedel jämfört med inhemska livsmedel. Receptsökningar på olika webbsidor, kritiskt granskning före genomförandet.

eGrunder