Betydelse, värderingar, attityder |
M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
Lokal precisering
Eleverna kan beskriva skillnader mellan omgivningslärans delområden.
Mål för elevens lärande
Eleven upprätthåller sitt intresse för omgivningen och för studierna i omgivningslära samt inser att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen själv.
|
|
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
Mål för elevens lärande
Eleven främjar välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin miljö. Eleven handlar på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv.
|
Förmåga att främja säkerheten och säkerhetskunskap
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar hur centrala faktorer inverkar på välbefinnandet och säkerheten.
Eleven beskriver och motiverar tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt använder dessa på ett ändamålsenligt sätt i lärsituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver med hjälp av exempel centrala faktorer som anknyter till välbefinnande och säkerhet.
Eleven beskriver tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt kan huvudsakligen använda dem på ett ändamålsenligt sätt i lärsituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner flera faktorer som anknyter till välbefinnande och säkerhet.
Eleven nämner tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt beaktar under handledning dessa i lärsituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner någon faktor som anknyter till välbefinnande och säkerhet.
Eleven nämner något tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter.
|
M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
Lokal precisering
Eleven känner till närmiljöns vanligaste organismerna och deras livsmiljöer.
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker, agerar, rör sig och gör utflykter i naturen och den byggda miljön.
|
Förmåga att undersöka omgivningen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven rör sig, gör utflykter och gör på eget initiativ observationer i naturen och den byggda miljön.
Eleven gör undersökningar i omgivningen antingen självständigt eller i grupp och hjälper de övriga gruppmedlemmarna vid behov.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven rör sig, gör utflykter och observationer i naturen och den byggda miljön.
Eleven gör undersökningar i omgivningen antingen självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven rör sig, gör utflykter och observationer under handledning i naturen och i den byggda miljön.
Eleven gör under handledning undersökningar antingen självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i utomhusundervisningen i naturen och i den byggda miljön.
|
Kunskap och förståelse |
M15 vägleda eleven att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer, tänka ekologiskt samt hjälpa eleven att förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker naturen, identifierar organismer och livsmiljöer samt kan tänka ekologiskt. Eleven förstår människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling.
|
Kunskaper i biologi: Förmåga att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer samt förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner organismer och livsmiljöer på ett mångsidigt sätt. Eleven beskriver interaktionsförhållanden mellan organismer och den icke-levande naturen.
Eleven nämner människans kroppsdelar på ett mångsidigt sätt och beskriver samband mellan människans livsfunktioner samt människans utveckling.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven nämner organismer och livsmiljöer som är kännetecknande för dem. Eleven ger exempel på interaktionen mellan den icke-levande och den levande naturen.
Eleven nämner människans kroppsdelar och beskriver människans livsfunktioner och utveckling.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven identifierar några organismer och livsmiljöer. Eleven nämner faktorer i den icke-levande och den levande naturen som organismerna behöver av sin miljö.
Eleven nämner några av människans kroppsdelar och ger exempel på människans livsfunktioner samt skeden i människans utveckling.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven identifierar under handledning några organismer, livsmiljöer och faktorer i den icke-levande naturen.
Eleven känner igen några av människans kroppsdelar, livsfunktioner samt skeden i människans utveckling.
|
M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Lokal precisering
Eleven kan förstå och avläsa Nordens karta och känna till det mest väsentliga inom Nordens geografi.
Mål för elevens lärande
Eleven observerar sin egen närmiljö och hela världen med hjälp av geografiska begrepp och ortsnamn. Eleven kan använda karta och andra geomedier.
|
Kunskaper i geografi: Förmåga att gestalta jordklotet, använda kartor och andra geomedier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner världsdelarna samt länder, städer och naturgeografiska objekt mångsidigt och ger exempel på dem på en karta.
Eleven jämför särdrag hos läget för områden genom att använda geografiska begrepp.
Eleven tolkar de kartor som hen använder och övriga geomedier och bedömer dem kritiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven nämner världsdelarna, länder, städer och naturgeografiska objekt och ger exempel på dem på en karta.
Eleven beskriver områden och deras läge och visar prov på kännedom om geografiska begrepp och särdrag hos områden.
Eleven använder kartor och andra geomedier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner världsdelar, länder, städer och naturgeografiska objekt och ger exempel på dem på en karta.
Eleven ger exempel på särdrag hos områden genom att använda geografiska begrepp och kan namnge väderstrecken.
Eleven använder kartor eller andra geomedier under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner några världsdelar, länder, städer och naturgeografiska objekt.
Eleven använder några geografiska begrepp och räknar upp huvudväderstrecken.
Eleven använder kartor under handledning.
|
M19 vägleda eleven att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor och livets gång, den individuella tillväxten och utvecklingen i barndomen och ungdomen samt uppmuntra eleven att öva och tillämpa sina kunskaper om hälsa i vardagen
Lokal precisering
Eleven känner till hur olika faktorer påverkar hälsan och vikten av en sund livsstil.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor och livets gång, den individuella tillväxten och utvecklingen i barndomen och ungdomen. Eleven får färdigheter i att tillämpa sina kunskaper om hälsa i olika situationer.
|
Kunskaper i hälsokunskap: Kännedom om delområdena inom hälsa och sunda vanor, förmåga att reflektera över deras betydelse samt att identifiera och beskriva tillväxten och utvecklingen vid en viss ålder
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver delområdena inom hälsa och ger exempel på samband mellan dem.
Eleven förklarar med hjälp av exempel hur livsstilen inverkar på hälsan.
Eleven förklarar på ett motiverat sätt centrala kännetecken i anknytning till tillväxt och utveckling i barndomen och ungdomen och hur de varierar individuellt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver delområden inom hälsa och centrala livsstilar som främjar hälsan.
Eleven beskriver centrala kännetecken i anknytning till tillväxt och utveckling i barndomen och ungdomen och hur de varierar individuellt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner delområden inom hälsa och beskriver någon enskild livsstil som främjar hälsan.
Eleven kan nämna kännetecken i anknytning till tillväxt och utveckling i barndomen och ungdomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner något delområde inom hälsa och en livsstil som främjar hälsa.
Eleven nämner något kännetecken i anknytning till tillväxt och utveckling i barndomen och ungdomen.
|