Historia

Grunderna för läroplanen

I historieundervisningen ska bedömningen vara handledande och sporrande. Genom att ge respons ska man sträva efter att uppmuntra eleverna att undersöka olika historiska källor och göra sina egna tolkningar av dem. I bedömningen ska beaktas såväl elevens förmåga att uttrycka sig mångsidigt i tal och skrift som kunnande som eleven visat eller uttryckt på andra sätt. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av innehållet ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att tillämpa kunskap och utveckla sitt historiska tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i historia genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 4–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i historia. Eleven har uppnått målen i historia för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för läroämnet historia och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i historia och i vitsordet som ska bildas.

Med tanke på studieframgången är det viktigt att på ett interaktivt sätt få möjlighet att undersöka historiska företeelser och leva sig in i historiska skeenden, men också att förstå den kulturella miljön, uppfatta tidsperspektiv samt förstå människans roll i historien och historiens betydelse för mänskligheten och för det egna livet i dag och i framtiden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Betydelse, värderingar och attityder
M1 väcka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne
Mål för elevens lärande
Eleven intresserar sig för historia som vetenskap och dess betydelse för identiteten.
Att söka information om historia
M2 handleda eleven att känna till olika historiska källor
Mål för elevens lärande
Eleven känner till olika historiska källor.
Förmåga att känna till historiska källor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på hur ursprungskällorna för de tidsperioder som studeras skiljer sig från andrahandskällor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ger ett exempel på hur en ursprungskälla skiljer sig från andrahandskällor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska ursprungskällor för de tidsperioder som ska studeras.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några historiska källor.

M3 hjälpa eleven att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
Mål för elevens lärande
Eleven inser att historisk information kan tolkas på olika sätt.
Förmåga att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på olika tolkningar i anknytning till samma händelse eller företeelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven inser att det kan finnas olika tolkningar av samma händelse eller företeelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska fakta och tolkningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger exempel på historiska fakta.

Att förstå historiska företeelser
M4 hjälpa eleven att förstå olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade historiska begrepp
Mål för elevens lärande
Eleven förstår olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade begrepp.
Kronologisk uppfattning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de centrala indelningarna i historiska epoker och ger exempel på olika särdrag som kännetecknar samhällen under olika tider och epoker.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till de centrala indelningarna i historiska epoker (antiken, medeltiden, nya tiden; förhistorisk tid, historisk tid; f.v.t., e.v.t).

Innehåll

I1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomst

Grunderna för läroplanen

Eleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.

Lokala läroplanen

  • Egen historia

  • Historiska begrepp (förhistoria, historia och historiska källor)

  • Människans ursprung och utveckling och civilisationens uppkomst

  • Fokus på sin egen och Vörås historia, stenålder, bronsålder samt vikingatiden

    • (Tips: använda gärna BARK, besök i mån av möjlighet lokala historiska platser. I Vörå finns många historiska platser, bl.a. Vitmossen, Equity, Slagfältet i Oravais, Oravais bäckeshällorna).

I2 Gamla tiden och arvet från antiken

Grunderna för läroplanen

Eleven studerar demokratins uppkomst i den grekiska världen och det romerska samhället. Tidsperioden granskas också utgående från bosättningen i Norden.

Lokala läroplanen

Praktisera demokrati i klassen genom val av något och genom elevkårsarbete. Ta upp grundläggande begrepp som val, majoritetsbeslut och olika påverkningsmöjligheter presenteras och används.

I3 Medeltiden

Grunderna för läroplanen

Eleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.

Lokala läroplanen

Vikingatiden behandlas. Besök platser med anknytning till tidsperioden t.ex. Grannasberget. Resten av medeltiden behandlas på åk 5.

I4 Nya tiden - ett brytningsskede

Grunderna för läroplanen

Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.

Lokala läroplanen

Nya tiden sparas till åk 5!

Förklara begräppet historia. Ex. genom att anknyta elevens egen historia, släkt och/eller ortens historia till att förstå begräppet historia.

I5 Finland som en del av Sverige

Grunderna för läroplanen

Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland på 1600–1700-talen.

Lokala läroplanen

Kristendomen når Finland och våra trakter

eGrunder