Delaktighet |
M1 uppmuntra eleven att delta i gemensamt musicerande och att medverka till att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp
Lokal precisering
Stärka elevens förmåga att fungera som medlem i en musicerande grupp.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera som en medlem i musikaliska grupper.
|
Förmåga att agera som en medlem i en musikalisk grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i gemensamt musicerande på ett konstruktivt sätt, tar hand om sin egen del och uppmuntrar och hjälper andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i gemensamt musicerande och tar hänsyn till gruppens övriga medlemmar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i musicerande som en medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under individuell handledning i verksamheten i en musicerande grupp.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven till en naturlig röstanvändning och sång samt att utveckla sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
För sång väljs mångsidigt material ut där röstanvändningen utmanas och utvidgas. Man stärker den naturliga sångställningen och -tekniken. Sångrepertoaren väljs utgående från tidigare inlärda och aktuella sånger (bl.a. årstider och helger), folksånger från Finland och andra länder, sång- och spelrepertoar som lämpar sig för åldersgruppen. Man övar sig på att sjunga i kanon. Man övar på att spela olika instrument bl.a. ukulele, rytminstrument, djembe, klockspel/xylofon, blockflöjt, trumset, om möjligt.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina röstanvändnings- och sångfärdigheter samt sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
|
Röstanvändning, sång och förmåga att spela som en del av en grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvecklar sin röstanvändning och sina färdigheter i användning av kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar smidigt i gemensam sång och gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven övar på röstanvändning, användning av kroppen samt på att spela rytm-, melodi- och ackordinstrument.
Eleven deltar i allsång och gemensamt musicerande, och strävar efter att göra sin del till en del av den musikaliska helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på röstanvändning och deltar i allsång. Eleven använder kroppen och spelar rytm-, melodi- och ackordinstrument som del av en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under individuell handledning på möjligheter för röstanvändning och musicerande.
|
M3 uppmuntra eleven att kroppsligt uttrycka musik, bilder, berättelser och känslor genom rörelse
Lokal precisering
Man lyssnar på mångsidigt lyssningsmaterial med hjälp av olika aktiveringsmetoder. Man lär sig uttrycka reflektioner över och beskrivningar av de föreställningar som musiken för med sig. Som lyssningsmaterial t.ex. finländsk klassisk musik och särskilt kompositörer från närområdena. I musikundervisningen används öppna utrymmen där det är enkelt och inspirerande att röra sig.
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker och utforskar musikens och konstens värld med hjälp av att röra sig till musik.
|
Förmåga att röra sig till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelse mångsidigt och kreativt i lärandet av musik samt i musikaliskt uttryck och interaktion.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven rör sig till musik och använder sin kropp för musikaliskt uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse som en del av gruppen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse.
|
M4 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och hjälpa eleven att analysera och berätta om vad hen hört
Lokal precisering
Eleven hänvisas till att lyssna på omgivningen i olika utrymmen, t.ex. genom att observera ljud från omgivningen utomhus. Eleven lär sig strukturera och uttrycka det hen hört bl.a. genom att utnyttja musiktermer. För musikaliskt skapande utnyttjas förutom instrument även digitala verktyg. Musikgymnastik, kroppsrytmik och musikmålning bidrar till att fördjupa den musikaliska upplevelsen.
Mål för elevens lärande
Eleven lyssnar till, iakttar och upplever ljudmiljön samt kan delta i diskussion om ämnet.
|
Förmåga att lyssna till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt diskuterar sina observationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar koncentrerat på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt framför observationer om det som hen lyssnat på.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik samt identifierar sina preferenser i fråga om dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik.
|
M5 uppmuntra eleven att improvisera samt planera och skapa mindre kompositioner eller tvärkonstnärliga helheter på olika sätt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
I den musikaliska verksamheten lär man sig fästa uppmärksamhet vid tolkningen och musikens uttryckssätt. Man drar nytta av lärdomarna från spel-, sjung- och rytmfärdigheterna som man lärt sig i klassen när man skapar musik. Man fördjupar kunskapen om filmmusik och övar och hittar själva på dramaturgisk musik eller ljudlandskap.
Mål för elevens lärande
Eleven bygger upp en kreativ relation till musikens ljud genom att leka, pröva på och improvisera samt genom att komponera och arbeta tvärkonstnärligt. Eleven använder digitala verktyg för att skapa musik.
|
Förmåga att kreativt uttrycka musikaliskt tänkande på olika sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och förverkliga musikaliska idéer ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven använder de möjligheter som musikteknologin erbjuder i sitt eget eller gruppens uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement i en kreativ skapandeprocess.
Eleven kan vid behov under handledning använda de möjligheter som musikteknologin erbjuder ensam eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess och tar fram enstaka musikaliska idéer ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven prövar på musikteknologins möjligheter i skapandet av musik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven prövar några musikteknologiska verktyg under individuell handledning.
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska upplevelser och musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Elevens erfarenheter av att lyssna och uppleva musik breddas. Man utnyttjar programtjänster från olika medier och konsertbesök. Under läsåret bekantar vi oss med en historisk kompositör och hennes/hans musik.
Mål för elevens lärande
Eleven analyserar sina musikaliska upplevelser och den musikaliska världens mångfald.
|
Förmåga att uppfatta musikens betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framför motiverade åsikter och deltar i diskussioner om musikaliska iakttagelser och om musikens tidsmässiga, estetiska och kulturella betydelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven berättar om och framför åsikter om sina musikaliska iakttagelser samt om musikens tidsmässiga, estetiska och kulturella betydelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven berättar om sina musikaliska iakttagelser samt känner igen några tidsmässiga, estetiska och kulturella drag hos musik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några estetiska, tidsmässiga och kulturella drag hos musik.
|
M7 handleda eleven att förstå musikaliska begrepp och principerna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
Man lär sig förstå begreppen dur och moll i harmoni, repeterar noternas tidsvärden (t.ex. fjärdedelsnot, åttondelsnot och motsvarande pauser) man lär sig noternas och pausernas tidsvärden (t.ex. helpaus och åttondelsnot och motsvarande pauser). Inlärning av styckets formkonstruktioner, t.ex. A-delen (versen) och B-delen (refräng). Man lär sig att följa ackord. Man lär sig olika sätt att notera musik. Förutom not- och rytmskrift kan t.ex. färger, bilder, symboler användas. Med varierande noteringssätt lär man sig att gestalta det musikaliska språket.
Mål för elevens lärande
Eleven använder musikaliska begrepp och notationssätt för musiken i sin musikaliska verksamhet.
|
Förmåga att förstå notationssätt inom musiken
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken som hen lärt sig i sin musikaliska verksamhet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer de musikaliska nota–tionssätten som hen lärt sig när hen musicerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken samt kan musicera enligt dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken.
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M8 hjälpa eleven att iaktta hur musiken påverkar välbefinnandet och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
Man stärker elevernas mångsidiga musikaliska världsbild och vägleder eleverna att hitta musik för olika känslotillstånd och situationer. Eleven lär sig att lyssna på volymen och balansen i det egna musicerandet. Eleven lär sig att ta hand om instrumenten och vara uppmärksam på ljudnivån.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till hur musik och ljudmiljöer påverkar humöret och välbefinnandet. Eleven ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
|
Förmåga att använda instrument och utrustning på ett säkert sätt. Eleven handleds också att reflektera över sina erfarenheter av ljud och musik, men detta används inte som grund för bildandet av vitsordet.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda utrustning och instrument enligt säkerhetsanvisningarna och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda utrustning och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven agerar i enlighet med säkerhetsanvisningarna då hen använder utrustning och instrument.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven följer de säkerhetsanvisningar som ges då hen använder utrustning och instrument.
|
Förmåga att lära sig musik |
M9 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att vara med och ställa upp mål och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Lokal precisering
Uppträda med den repeterade spel- och sångrepertoaren, i mån av möjlighet. Man lär sig dessutom att ge konstruktiv kritik.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, deltar i att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande samt bedömer hur färdigheterna framskrider i förhållande till målen.
|
Förmåga att lära sig samt arbetsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp mål för sina musikaliska färdigheter och arbetar i enlighet med dem. Eleven utvärderar sitt agerande och anpassar sitt arbete i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sina musikaliska färdigheter genom övning samt deltar i att ställa upp mål och bedöma framsteg i gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven utvecklar sina musikaliska färdigheter genom övning samt
övar på att ställa upp mål och bedöma framsteg i gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utvecklar med lärarens stöd sina färdigheter inom något delområde inom musikaliska färdigheter i riktning mot ett givet mål.
|