Delaktighet |
M1 uppmuntra eleven att medverka konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper
Lokal precisering
Valitaan lauluohjelmistoksi monipuolista materiaalia, jossa äänenkäyttöä haastetaan ja laajennetaan. Kiinnitetään huomiota luontevaan lauluasentoon ja vahvistetaan hyvää laulutekniikkaa. Opetellaan soittamaan eri soittimia, mm. ukulele, rytmisoittimet, djembe, rumpusetti, basso, kitara, sähkökitara, koskettimet.Auttaa oppilasta tiedostamaan omia vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä musisoinnissa.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att medverka i musikaliska gemenskaper.
|
Förmåga att medverka i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven medverkar och agerar konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper, sköter sin egen andel samt uppmuntrar och hjälper andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven medverkar självständigt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper samt sköter sin andel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan medverka i en musikgrupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamheten i en musikgrupp i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven att upprätthålla förmågan att använda sin röst och sjunga och att vidareutveckla den i en musikgrupp
Lokal precisering
Perehdytään syvemmin ääneen syntyyn ja äänen käyttöön, kuten samaten eri kulttuurien laulutapoihin, äänialoihin ja kuoroihin. Vahvistetaan kaanonlaulun ja kaksiäänisen laulun osaamista.Tutustuttaa oppilas musiikin tulkintaan ja ilmaisuun sekä ohjata oppilasta vahvistamaan äänenkäyttöään ja yhteissoittotaitojaan monipuolisesti.
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp.
|
Förmåga att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt i enlighet med uppgiften och situationen samt upprätthåller och utvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång samt kan anpassa sin andel till den musikaliska helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder sin röst som en del av att uttrycka sig musikaliskt.
|
M3 uppmuntra eleven att vidareutveckla sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
Vahvistetaan monipuolisen musisoimisen ja erilaisissa kokoonpanoissa soittamisen taitoja.Tutustuttaa oppilas musiikin tulkintaan ja ilmaisuun sekä ohjata vahvistamaan äänenkäyttöään ja yhteissoittotaitojaan monipuolisesti.
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
|
Förmåga att spela i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar ledigt i musicerande i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar ganska ledigt i musicerande i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar i musicerande i grupp och strävar efter att anpassa sin andel till helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under konkret handledning i musicerandet.
|
M4 uppmuntra eleven att pröva på mångsidiga sätt att uttrycka sig och röra sig till musik
Lokal precisering
Vahvistetaan oppilaan kokemusta sykkeestä ja kehosta musiikillisena instrumenttina. Opetellaan sykettä kehorytmiikan avulla, sekä perehtyen erilaisiin komppeihin soittotehtävissä.Ohjata oppilasta keholliseen musiikin aistimiseen.
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker musik och uttrycker sig genom olika sätt att röra sig till musik.
|
Förmåga att röra sig till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelser mångsidigt och kreativt då hen lär sig musik samt för att uttrycka sig och kommunicera musikaliskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven anpassar sina rörelser efter den musik hen hör och ger uttryck för musiken genom rörelser, även rytmiskt så att hen följer musikens grundrytm.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven anpassar sina rörelser efter musiken och uttrycker sig till musiken som en medlem i gruppen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven medverkar som en medlem i gruppen i verksamhet där musik och rörelse kombineras.
|
M5 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och handleda eleven att diskutera det hen hört
Lokal precisering
Aktiivisen kuuntelun avulla vahvistetaan musiikkikäsitteiden ja musiikin muodon hahmottamista. Opetellaan kuvailemaan musiikin herättämiä tunteita ja ajatuksia.Ohjata oppilasta kuuntelemaan musiikkia aktiivisesti ja tiedostamaan ympäröivä äänimaailma.
Mål för elevens lärande
Eleven får upplevelser av att lyssna till och iaktta ljudmiljön samt har förmåga att delta i diskussionen kring ämnet.
|
Förmåga att lyssna till och diskutera ljudmiljöer och musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och diskuterar sina iakttagelser samt motiverar sina synpunkter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan berätta om sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan lyfta fram enstaka iakttagelser av det hen hört.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik.
|
M6 uppmuntra eleven att bygga upp ett kreativt förhållande till musik och handleda eleven att improvisera, arrangera och komponera samt arbeta tvärkonstnärligt
Lokal precisering
Opetellaan ideoimaan ja käyttämään musiikkia eri taiteenaloja yhdistäen ja esim. musiikkiteknologiaa hyödyntäen. Opetellaan omiin luoviin keksintöihin ja prosesseihin.Ohjata oppilasta toteuttamaan lyhyitä sävellyksiä, äänimaisemia ja liikeimprovisaatioita sekä tutustuttaa musiikin vastuullisen käyttöön mediassa.
Mål för elevens lärande
Eleven bygger upp ett kreativt förhållande till musik genom att improvisera, arrangera och komponera samt genom att arbeta tvärkonstnärligt.
|
Förmåga att skapa musik kreativt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra mångsidiga samt kreativa musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen och tar fram enstaka musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen.
|
M7 handleda eleven att spela in musik och att använda informations- och kommunikationsteknik både för att skapa musik och som en del av ämnesövergripande helheter
Lokal precisering
Opetellaan musiikin tallentamista eri menetelmin, ja käyttämään musiikkiteknologiaa myös monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.Esim. Videoprojektit, koulun juhlat ja esitykset.Ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön.
Mål för elevens lärande
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik för att skapa och spela in musik och som en del av ämnesövergripande helheter.
|
Förmåga att använda musikteknologi
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder mångsidigt de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar på musikteknologins möjligheter för att skapa musik självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar på några redskap inom musikteknologi i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M8 handleda eleven att granska musiken som konstart och att förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer
Lokal precisering
Opetellaan musiikin viestintä- ja vaikutustapoja eri kulttuureissa, eri aikoina ja eri genreissä.
Mål för elevens lärande
Eleven granskar musik som konstart och lär sig förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer.
|
Kulturell kompetens
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven analyserar och utvärderar hur musiken används och uttrycks i olika kulturer och kan diskutera dessa olika sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan särskilja hur musiken används och uttrycks i olika kulturer och berättar om sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till några av många sätt på vilka musiken används och uttrycks i olika kulturer och kan berätta om sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några sätt att använda musik för att kommunicera och påverka.
Eleven känner till några musikkulturer.
|
M9 uppmuntra och handleda eleven att använda notationssätt, musikbegrepp och -termer i den musikaliska verksamheten
Lokal precisering
Opetellaan käyttämään musiikin terminologiaa musisoinnin aikana.Ohjata oppilasta tunnistamaan musiikkikäsitteitä soivasta musiikista ja nimeämään ne sekä käyttämään vakiintuneita merkintätapoja musisoinnin yhteydessä.
Mål för elevens lärande
Eleven använder notationssätt, musikbegrepp och -termer i musikalisk verksamhet.
|
Förmåga att använda musikbegrepp och -symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar ledigt och ändamålsenligt musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enstaka musikbegrepp, notationssätt och några musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några musikbegrepp och -symboler.
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M10 handleda eleven att upptäcka hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet
Lokal precisering
Laajennetaan oppilaiden musiikillista maailmankuvaa ja ohjataan löytämään musiikkia eri tunnetiloihin ja tilanteisiin. Opetellaan huomaamaan musiikin vaikutus elämänkaaressa ja omassa elämässään.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|
M11 handleda eleven att vara mån om sin hörsel och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
Opetellaan suojaamaan tarvittaessa kuuloaan, ymmärtämään kuulon merkityksen, käyttämään soittimia ja laitteita turvallisesti ja vastuullisesti musisointitilanteissa.Ohjata oppilasta ylläpitämään tervettä äänenkäyttöä ja huolehtimaan oppimisympäristön järjestyksestä oma-aloitteisesti.
Mål för elevens lärande
Eleven är mån om sin hörsel och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
|
Förmåga att värna om hörseln och om att musik- och ljudmiljön är trygg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ser på ett ansvarsfullt sätt till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder självständigt redskap och instrument på ett tryggt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder redskap och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven iakttar de säkerhetsanvisningar som ges.
|
Förmåga att lära sig musik |
M12 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Lokal precisering
Opetellaan musiikillisen oppimisprosessin suunnitteluun, pitkäjänteiseen harjoitteluun ja työskentelyn rakentavaan arviointiin.Kannustaa oppilasta musiikin pitkäjänteiseen harjoitteluun ja harrastuneisuuteen sekä ohjata huomaamaan musiikin vaikutus omassa elämässään.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, ställer upp mål för sitt musikaliska lärande och utvärderar sina framsteg i förhållande till målen.
|
Förmåga att lära sig
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande och arbetar i enlighet med målen.
Eleven utvärderar sin aktivitet och anpassar sina arbetssätt enligt målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt övar i enlighet med målen och utvärderar sina framsteg i förhållande till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt agerar och arbetar i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utvecklar med stöd av läraren och i riktning med det givna målet sina färdigheter inom något av musikens delområden.
|