Att kommunicera |
M1 handleda eleven i förmågan att uttrycka sin åsikt och delta konstruktivt i olika kommunikationssituationer
Lokal precisering
Eleven kan delta i en diskussion och öva sig i aktivt lyssnande, visa respekt, att uttrycka sig och ställa frågor i olika situationer.
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att agera i olika kommunikationssituationer och stärker sin förmåga att uttrycka sin åsikt.
|
Förmåga att agera i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera konstruktivt i många olika kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina åsikter och motivera dem på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera i vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar och åsikter samt ge några motiveringar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
|
M2 handleda eleven att i sin kommunikation lägga märke till de egna språkvalens betydelse och ta hänsyn till mottagarens behov vid kommunikation i grupp
Lokal precisering
Eleven förstår muntliga instruktioner och kan följa dem. Eleven kan ta andra i betraktande vid olika kommunikationssituationer.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta hur egna språkliga och kommunikativa val inverkar i gruppkommunikationssituationer och ta hänsyn till andra gruppmedlemmar.
|
Förmåga till gruppkommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan anpassa sina språkliga och kommunikativa uttryckssätt på ett för situationen ändamålsenligt sätt.
Eleven kan agera konstruktivt i grupp och ta hänsyn till andras åsikter i diskussioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan, förutom att dra nytta av sina språkliga uttryckssätt, även använda sin röst, rikta sitt budskap och använda sin förmåga att ta kontakt i olika kommunikationssituationer i grupp.
Eleven kan anpassa sin kommunikation enligt situationen och ta hänsyn till de andra deltagarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda olika språkliga uttryckssätt när hen deltar i gruppdiskussioner.
Eleven kan i någon mån anpassa sin kommunikation på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och delta i diskussioner på ett sakligt sätt.
|
M3 handleda eleven att använda sin kreativitet och uttrycka sig mångsidigt i olika kommunikationssituationer och framträdanden, även genom drama
Lokal precisering
Eleven kan ge uttryck för sina tankar och idéer i en välbekant grupp samt hålla en kort förberedd presentation. Eleven deltar i dramaverksamhet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig mångsidigt och kreativt i kommunikationssituationer och framträdanden.
|
Förmåga att framträda
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hålla ett förberett anförande.
Eleven kan på ett mångsidigt sätt uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande.
Eleven kan uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande kring ett för hen bekant ämne.
Eleven uttrycker sig i någon mån både verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande.
Eleven kan uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
|
M4 sporra eleven att på ett positivt sätt stärka de egna kommunikativa färdigheterna samt viljan och förmågan att delta i olika typer av kommunikationssituationer, även multimediala
Lokal precisering
Eleven utvecklar förmågan att ta emot och ge respons på sin egen och andras kommunikation.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta sin egen kommunikation och identifiera sina styrkor och utvecklingsområden.
|
Förmåga att utveckla kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan utvärdera egna kommunikationsfärdigheter.
Eleven kan ta till sig och dra nytta av respons samt ge mångsidig respons.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva styrkor och utvecklingsområden i sin egen kommunikation.
Eleven kan ta emot och ge knapphändig respons.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva sitt sätt att kommunicera och identifiera några styrkor eller utvecklingsområden.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan identifiera någon av sina kommunikativa styrkor eller utvecklingsområden.
|
Att tolka texter |
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
Lokal precisering
Eleven utvecklar sitt läsande så att det blir allt mer flytande. Eleven känner till och kan använda grundläggande lässtrategier. Eleven övar sig i att utvärdera sitt eget läsande och bedöma sina egna framsteg i läsfärdigheten.
Mål för elevens lärande
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
|
Förmåga att utveckla sin läsfärdighet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan flytande läsa olika slag av texter som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda grundläggande läsförståelsestrategier på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan flytande läsa texter som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda de vanligaste grundläggande läsförståelsestrategierna.
Eleven kan iaktta och utvärdera sig själv som läsare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla.
Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi.
Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla.
Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi.
Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.
|
M6 stödja eleven i att utveckla sin färdighet att analysera, tolka och utvärdera texter av många olika slag, bredda elevens ord- och begreppsförråd samt stödja tänkandet
Lokal precisering
Eleven är bekant med olika sorters texter, såsom skönlitteratur, faktatexter och medietexter som kombinerar ord och bild. Eleven kan anknyta innehållet i lästa texter till sina egna erfarenheter. Eleven känner till ordklasserna substantiv, adjektiv och verb.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin färdighet att redogöra för, utvärdera och tolka texter av många olika slag och breddar sitt ord- och begreppsförråd.
|
Förmåga att redogöra för och förstå text
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra iakttagelser kring textens strukturer och deras betydelse och reflektera över textens syften.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning göra iakttagelser kring textens strukturer och deras betydelse och reflektera över textens syften.
Eleven kan härleda betydelsen av nya ord och begrepp.
Eleven kan under handledning beskriva de centrala språkliga, visuella och textuella dragen i vanliga typer av berättande, beskrivande, instruerande och ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan urskilja textens huvuddrag och under handledning nämna något syfte med texten.
Eleven kan under handledning härleda betydelsen av nya ord och begrepp.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser kring några språkliga och visuella särdrag för berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av stödfrågor återge något av innehållet i en text.
Eleven kan identifiera ord och begrepp som är nya för hen i texter.
Eleven kan under handledning identifiera några typiska drag för enkla textgenrer.
|
M7 handleda eleven i att söka information, använda många olika slag av informationskällor och bedöma informationens tillförlitlighet
Lokal precisering
Eleven känner till grundläggande informationssökning och källors tillförlitlighet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att söka information, använda mångsidiga informationskällor och bedöma informationens tillförlitlighet.
|
Färdigheter i informationssökning och källkritik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett mångsidigt sätt använda olika källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda olika källor och söka information i dem.
Eleven kan nämna några typiska drag för tillförlitliga källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda olika textmiljöer som källa och under handledning söka information i dem.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser om källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning plocka ut enskild information ur givna källor.
|
M8 sporra eleven att utveckla sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt ge möjlighet till positiva läserfarenheter, släcka kunskapstörst samt möjliggöra läsupplevelser som eleven kan dela med sig av bland annat i multimediala miljöer
Lokal precisering
Eleven kan välja lämplig litteratur enligt sin ålder och färdighetsnivå. Eleven kan dela med sig av sina läserfarenheter och relatera textens innehåll till sn egen verklighet.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt lär sig att dela med sig av sina läsupplevelser även i multimediala miljöer.
|
Kunskap om litteratur och texter för barn och unga och förmåga att dela med sig av sina läsupplevelser
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för fiktiva texter med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven kan mångsidigt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser och reflektera över dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för fiktiva texter genom att använda begreppen
intrig, person, berättare, plats och tid.
Eleven kan beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva dragen i fiktiva texter med hjälp av begreppen intrig och person.
Eleven kan ytligt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning återge intrigen i en enkel fiktiv text.
Eleven kan med hjälp av stödfrågor berätta om sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
|
Att producera texter |
M9 uppmuntra eleven att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter och stärka elevens positiva bild av sig själv som textproducent
Lokal precisering
Eleven kan uttrycka sina upplevelser, tankar och åsikter i skrift på ett ändamålsenligt sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig uttrycka sina upplevelser, tankar och åsikter och stärker en positiv bild av sig själv som textproducent.
|
Förmåga att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter samt utveckla färdigheter som textproducent
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt och smidigt producera texter där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter.
Eleven kan på ett realistiskt sätt utvärdera sig själv som textproducent.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera texter som förmedlar hens upplevelser, tankar och åsikter.
Eleven kan redogöra för sina styrkor och utvecklingsområden som textproducent.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning producera texter, där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter på ett begripligt sätt.
Eleven kan beskriva sig själv som textproducent och nämna någon styrka och något utvecklingsområde.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av modeller eller stödfrågor producera texter där hen uttrycker sina tankar, upplevelser eller åsikter.
Eleven kan under handledning nämna något enskilt utvecklingsområde som textproducent.
|
M10 uppmuntra och handleda eleven att verbalisera sina tankar och att öva sig att producera berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter, även i multimediala miljöer
Lokal precisering
Eleven kan skapa olika slags texter även i multimediala miljöer.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig producera berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter, även i multimediala miljöer.
|
Förmåga att behärska textgenrer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda ändamålsenliga uttryckssätt som är typiska för berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning använda uttryckssätt som är typiska för berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning producera berättande, beskrivande, instruerande texter samt använda några uttryckssätt som är typiska för dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av modeller eller stödfrågor producera enkla berättande texter om ett för hen bekant ämne.
|
M11 handleda eleven att vidareutveckla sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärka färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket
Lokal precisering
Eleven kan skriva en läslig handstil och använda versaler och gemener på rätt sätt. Eleven kan skapa digitala texter med en ändamålsenlig layout. Eleven kan använda sig av grundläggande språkstrukturer och meningsbyggnad i sina texter.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärker färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket.
|
Förmåga att utveckla skrivfärdigheten och behärska skriftspråket
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan skriva smidigt och tydligt för hand samt producera text med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan rubricera och dela in sin text i stycken på ett ändamålsenligt sätt samt behärskar standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan skriva texter smidigt för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan under handledning rubricera och dela in sin text i stycken samt behärskar det centrala av standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan skriva texter relativt smidigt både för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan under handledning rubricera sin text samt formulera meningar och använda några olika satsstrukturer samt följa några av standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan skriva korta begripliga och sammanhängande texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan använda enkel menings- och satsbyggnad samt slumpmässigt använda skiljetecken vid meningsgränser och versal i början av mening och i egennamn.
Uttryckssättet har tydliga talspråkliga drag.
|
M12 sporra eleven att lära sig textproduktionsprocesser och förmåga att utvärdera sina egna texter, erbjuda möjligheter att producera text tillsammans, ta emot och ge konstruktiv respons, vägleda eleven att ta hänsyn till textmottagaren och att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer
Lokal precisering
Eleven kan planera, förverkliga och utvärdera sina egna texter samt ge respons på andras texter. Eleven känner till nätetikett.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina textproduktionsprocesser och sin förmåga att producera text tillsammans, utvärdera sina egna och andras texter och ta emot respons på sina egna texter samt lär sig att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer.
|
Förmåga att behärska textproduktionsprocessen och att kommunicera på ett etiskt sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redigera struktur och språk i sin text.
Eleven kan utvärdera sina egna texter och ta emot respons samt ge konstruktiv respons på andras texter.
Eleven kan använda källor på ett ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning redigera sin text på basis av respons.
Eleven kan utvärdera sina egna texter och ge och ta emot respons på texter.
Eleven kan under handledning använda källor.
Eleven följer upphovsrättsliga normer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning planera och producera text individuellt och i grupp.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser om sin egen text. Hen kan ge knapphändig
respons på andras texter.
Eleven kan mekaniskt använda källor.
Eleven kan under handledning följa upphovsrättsliga normer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan planera och producera text med hjälp av modeller eller stödfrågor.
Eleven kan göra några ytliga iakttagelser om sin egen text.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M13 handleda eleven att stärka sin språkliga medvetenhet, väcka elevens intresse för att undersöka och observera språket och dess olika varianter samt ge eleven möjligheter att använda begrepp som beskriver språket och språkliga strukturer och hjälpa eleven att förstå betydelsen av språkliga val
Lokal precisering
Eleven känner till begrepp som beskriver språket och språkliga strukturer. Eleven kan urskilja olika varianter i språket.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka sin språkliga medvetenhet, undersöka och observera språket och dess olika varianter samt använda begrepp som beskriver språket och språkliga strukturer samt lär sig förstå betydelsen av språkliga val.
|
Utveckla förmågan att observera språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt reflektera kring följderna av språkliga val i förhållande till situationen och syftet med den.
Eleven kan med hjälp av lämpliga begrepp mångsidigt beskriva språkliga och textuella drag och strukturer som producerats i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra iakttagelser kring följderna av språkliga val i olika situationer.
Eleven kan med hjälp av lämpliga begrepp beskriva drag och strukturer i språk och text som producerats i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra iakttagelser om olika språkliga situationer.
Eleven kan nämna flera drag och strukturer i språk och text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra slumpmässiga iakttagelser om några språkliga situationer.
Eleven kan nämna några drag och strukturer i språk och text.
|
M14 sporra eleven att vidga sin textvärld och läsa litteratur som är riktad till barn och unga och uppmuntra eleven att läsa och reflektera kring sina läsupplevelser samt att aktivt använda sig av bibliotek
Lokal precisering
Eleven känner till litteratur av nordiska författare och kan diskutera och bearbeta den lästa litteraturen.
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin textvärld och läser litteratur som är riktad till barn och unga samt lär sig att använda bibliotek.
|
Litteraturkunskap och en vidgad textvärld
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan välja texter att läsa som är nya för hen.
Eleven kan använda bibliotekstjänster mångsidigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven har läst de skönlitterära och facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven kan välja olika texter att läsa som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda bibliotekstjänster självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven har läst en del av de skönlitterära eller facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven håller sig till välbekanta textgenrer.
Eleven kan använda bibliotekstjänster under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven har läst något kort skönlitterärt verk och faktabok som är lämplig för hens ålder.
|
M15 stärka elevens språkliga och kulturella identitet(er), handleda eleven att lära känna och värdesätta olika kulturer och språk, väcka elevens intresse för de nordiska grannspråken och erbjuda eleven möjlighet att bekanta sig med ett mångsidigt medie- och kulturutbud och att själv medverka i kulturproduktioner
Lokal precisering
Eleven känner till särdragen inom den nordiska kulturen. Eleven kan reflektera över sin egen språkliga och kulturella identitet.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin(a) språklig(a) och kulturella identitet(er) och lär sig att värdesätta olika kulturer och språk samt lär sig att använda medier och kulturutbud.
|
Att utveckla språklig och kulturell medvetenhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera kring likheter och skillnader i språk och kultur.
Eleven kan jämföra likheter och skillnader i de nordiska grannspråken.
Eleven kan reflektera över medie- och kulturutbudets betydelse mer omfattande än enbart utgående från sin egen erfarenhet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning jämföra likheter och skillnader i språk och kultur.
Eleven kan identifiera språk som talas i de nordiska länderna.
Eleven kan beskriva mediernas och kulturens roll i den egna vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna flera likheter och skillnader i språk och kultur.
Eleven kan nämna flera språk som talas i de nordiska länderna och hör skillnaden mellan några av dem.
Eleven kan beskriva medie- och kulturutbud som intresserar hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning nämna några likheter och skillnader i språk och kultur.
Eleven kan nämna några språk som talas i de nordiska länderna.
Eleven kan berätta om sin egen användning av medier och kulturtjänster.
|