Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Bedömningen ska stödja eleven att utveckla sin förmåga att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och övrig visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självbedömning. Responsen ska vara mångsidig och uppmuntra eleverna att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i bildkonst är följande

  • framsteg i förmågan att ställa upp mål för sitt arbete
  • framsteg i att pröva olika material och öva olika tekniker
  • framsteg i att använda uttryckssätt inom bildkonsten och diskutera om dem
  • framsteg i förmågan att diskutera sina egna och andras bilder.

Lokala läroplanen

Opetuksen tavoitteita avataan oppilaille sekä opetusjakson alussa että tehtäväkohtaisesti opetuksen aikana. Oppilasta ohjataan soveltamaan opetuksen tavoitteita omassa työskentelyssään. Oppilasta tuetaan oman työskentelynsä arvioinnissa, ohjataan kannustavaan vertaisarviointiin ja autetaan huomaamaan erilaisten ratkaisujen moninaisuus. Opettajan antaman arvioinnin perusteena ovat kuvataiteen tavoitteet T1-T11.

Mål

Mål
Att iaktta och tänka visuellt
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
Lokal precisering
Oppilas toimii itselleen tärkeiden ja itseään kiinnostavien esineiden ja kuvien parissa omassa lähiympäristössään ja tuottaa kuvia.
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering
Oppilas osallistuu ryhmässä keskusteluun.
M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan esiin kuvina.
Att skapa bilder
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering
Oppilas kokeilee ohjattuna erilaisia kuvan tekemisen menetelmiä kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista, rakentelemista ja muovailemista.
M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering
Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä.
M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder
Lokal precisering
Oppilas osallistuu luokassa syntyneiden kuvien tarkasteluun.
Att tolka visuell kultur
M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder
Lokal precisering
Oppilas tunnistaa joitakin kuviin liittyviä käsitteitä, kuten perusvärien ja -muotojen nimiä sekä erottaa piirrokset, maalaukset ja valokuvat toisistaan.
M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering
Oppilas tunnistaa joitakin kuvan käyttötarkoituksia ja visuaalisen kulttuurin tuotteita, kuten taidekuvia, uutiskuvia, mainoskuvia, kuvistuskuvia, sarjakuvia, elokuvia sekä erilaisia merkkejä ja symboleita.
M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
Lokal precisering
Oppilas tekee kuvia havaintojensa pohjalta.
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden
M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen
Lokal precisering
Oppilas huomaa värien, muotojen, sommittelun, materiaalien, tekniikoiden sekä kuvien aiheiden ja sisältöjen välisiä yhteyksiä.
M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande
Lokal precisering
Oppilas pyrkii kuvia tehdessään ottamaan huomioon erilaisia näkökulmia ja toimintatapoja ja harjoittelee toimimaan kestävien periaatteiden mukaisesti.

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.

Lokala läroplanen

Oppilasta rohkaistaan kertomaan ja keskustelemaan itselleen tärkeistä esineistä ja kuvista sekä ohjataan huomaamaan kuvakulttuurien moninaisuus oppilasryhmässä. Oppilaan omia kuvakulttuureita ovat esimerkiksi lelut sekä pelien, kirjojen, satujen, median ja lasten kulttuurin kuvamaailmat. Oppilasta rohkaistaan käyttämään mielikuvitustaan sekä kannustetaan ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Esineissä ja kuvissa käytettyjä värejä, muotoja, ilmaisutapoja, materiaaleja sekä ilmeitä, asentoja ja niihin liittyviä tarinoita tutkitaan, vertaillaan ja käytetään kuvallisen tuottamisen sisältöinä ja aiheina.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.

Lokala läroplanen

Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaan lähiympäristöt. Ympäristöä havainnoidaan moniaistisesti ja leikinomaisesti. Oppilasta ohjataan tutkimaan ympäristön värejä, muotoja, materiaaleja ja mittasuhteita ja pohtimaan niiden vaikutusta ympäristöön. Oppilasta kannustetaan pohtimaan hyvän ympäristön ominaisuuksia ja ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Kouluympäristöön vaikutetaan kaksi- ja kolmiulotteisen kuvallisen toiminnan avulla, kuten tekemällä ympäristö- ja tilateoksia sekä laittamalla oppilastöitä näytteille.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

I3 Konstens världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.

Lokala läroplanen

Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaille tutut tai heitä kiinnostavat taidekuvien aihepiirit. Taidekuvien sisällöistä ja esteettisistä ominaisuuksista keskustellaan: mikä on kaunista, mikä rumaa, mikä pelottavaa tai miellyttävää. Taidekuvien sommittelua ja niissä käytettyjä värejä ja muotoja tutkitaan ja käytetään moniaistisen ilmaisun lähtökohtina.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

eGrunder