Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Eleverna ska genom mångsidig, uppmuntrande och handledande respons och bedömning stödjas att röra på sig med hjälp av gymnastik. Responsen och bedömningen stöder elevernas positiva uppfattning om sig själva som motionsutövare. Bedömningen i gymnastik ska grunda sig på elevens lärande och arbete som påvisats på ett mångsidigt sätt.

I responsen och bedömningen ska man fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. I undervisningen och bedömningen i gymnastik ska man beakta elevens hälsotillstånd och specialbehov. Bedömningen ska genomföras genom att observera elevens arbete. Bedömningen i gymnastik ska grunda sig på målen för den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Föremål för bedömningen är elevernas lärande (målen 2─6) och sätt att arbeta (målen 1 och 7─10). Elevernas fysiska konditionsnivå ska inte användas som grund för bedömningen. Mätningar som gjorts med Move! används inte som grund för bedömningen. Eleverna ska handledas i självvärdering.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i gymnastik genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i gymnastik. Eleven har uppnått målen i gymnastik för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för gymnastik och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i gymnastik och i vitsordet som ska bildas.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter och att träna enligt bästa förmåga.
Mål för elevens lärande
Eleven är fysiskt aktiv, prövar på olika gymnastikformer och tränar aktivt.
Fysisk aktivitet och att vilja att försöka

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt i aktiviteterna under gymnastiklektionerna och tränar på de gymnastikformer som undervisas.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar vanligtvis aktivt i verksamheten under gymnastiklektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven agerar under gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven agerar sporadiskt och endast till vissa delar under gymnastiklektionerna.

M4 handleda eleven att både stärka och anpassa sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att använda olika redskap i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att hantera redskap i olika lärmiljöer.
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i mångsidiga lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hantera olika redskap i olika lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att använda redskap i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.

M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt under gymnastiklektionerna
Mål för elevens lärande
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under lektionerna.
Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta i beaktande eventuella riskfyllda situationer under gymnastiklektionerna samt strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka hur man agerar på ett tryggt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt lärarens instruktioner.

Social funktionsförmåga
M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen för rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
Mål för elevens lärande
Eleven följer principerna för rent spel och tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
Förmåga att ta ansvar för gemensamma aktiviteter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer principerna för rent spel och visar att hen strävar efter att ta ansvar i gemensamma aktiviteter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven följer principerna för rent spel och ger de övriga arbetsro.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning ange principerna för rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteter.

Psykisk funktionsförmåga
M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik präglas i hög grad av fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs uppgifter som är lämpliga och trygga med tanke på elevernas utvecklingsstadium. Uppgifterna ska ge eleverna möjlighet att öva sig att iaktta och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer (t.ex. gymnastik ute i naturen och bollspel) samt att stärka sin balans- och rörlighetsförmåga och förmåga att hantera redskap med hjälp av mångsidiga motionsformer (t.ex. aktiviteter på is, i snö, i naturen, basmotion, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik) och olika idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer. Gymnastikundervisningen ska omfatta simning, rörelse i vatten och livräddning. Eleverna ska ges sådana kunskaper som förutsätts för att utöva motion och idrott.

I undervisningen väljs uppgifter där eleverna får träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka. I undervisningen används mångsidigt lekar, övningar och spel, som ger eleverna möjlighet att delta och uppleva att de kan, att arbeta självständigt, att uttrycka sig och att få estetiska erfarenheter.

I gymnastikundervisningen väljs också uppgifter där eleverna får lära sig att utvärdera den egna funktionsförmågan. Mätningarna enligt det nationella uppföljningssystemet för fysisk funktionsförmåga Move! ska genomföras så att de stödjer den omfattande hälsoundersökningen som ordnas i årskurs 5.

Lokala läroplanen

  • öva uthålligheten genom att gå, springa, cykla, simma, skida längre sträckor (cykla 5 km)
  • erbjuda mångsidigt utbud av idrottsformer i olika miljöer
  • utveckla kroppeskännedomen; tänjning och avslappning
  • lekar och övningar som utvecklar rörlighet, spänst, styrka och snabbhet
  • tafattlekar, gymnastik, brottning
  • olika bollspel och bollekar; kasta, fånga, sparka, slå, skjuta, studsa och dribbla med händer och fötter, olika bollar och redskap
  • gymnastik på ställningar och redskap; kullerbyttor, hjulning, klättring, hopp, hand- och huvudstående, volter
  • skridskoåkning och skidning
  • musikgymnastik och dans
  • orientering och friluftsliv
  • träna olika simtekniker samt dyka, flyta och glida
  • grunderna i att rädda sig själv ur vatten
  • mångsidiga övningar som utvecklar kroppsuppfattningen, hålla balansen i olika kroppsställningar, samt behärska rörelser i både övningar som förutsätter rörelse på stället och rörelse från en plats till en annan
I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs par- och gruppuppgifter, lekar, övningar och spel som ökar den positiva gemenskapen och där eleverna lär sig att ta hänsyn till och hjälpa varandra, samt uppgifter där eleverna lär sig att ta ansvar för de egna handlingarna, gemensamma aktiviteterna och reglerna.

Lokala läroplanen

  • uppföra sig vänligt mot alla, vara ärlig, ta hand om sina egna och gemensamma redskap och ge arbetsro åt varandra
  • följa regler och "Fair Play" principen
  • öva det sociala samspelet i lagidrott, samt regler i dessa
  • uppmuntra, stötta och hjälpa varandra
  • kontrollera negativa känslor och lära sig tåla motgångar
I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar. Roliga och omväxlande gymnastikuppgifter framkallar positiva känslor som i sin tur stärker elevernas upplevelse av att kunna och deras positiva självbild.

Lokala läroplanen

  • öka elevernas möjlighet att påverka lektionsinnehållet
  • förmåga att uppfatta och förstå sina egna känslor och kunna reglera sina känslouttryck
  • ta ansvar, göra val och besluta i frågor som angår dem
  • skapa en positiv och aktiv atmosfär, där alla har möjlighet att utföra övningar enligt sina förutsättningar, att känna att de lyckas och att glädjas över sina framsteg
  • hantera och övervinna rädsla, stärka självförtroendet genom att berömma när eleverna lyckas
eGrunder