Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet ska stödja eleverna att röra på sig med hjälp av gymnastik. Syftet är med andra ord att stödja utvecklingen av den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Bedömningen ska grunda sig på mångsidig information om elevernas lärande, arbetssätt och framsteg.

I bedömningen ska man sträva efter att fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. Elevens hälsotillstånd och specialbehov ska beaktas i gymnastikundervisningen och bedömningen. Bedömningen görs utgående från observation av elevernas aktivitet och arbete och genom att eleverna handleds i självbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i gymnastik är följande

  • framsteg i förmågan att finna lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
  • framsteg i de grundläggande motoriska färdigheterna och träningen av dem
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och aktivt i överenskomna uppgifter
  • framsteg i förmågan att arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Mål

Mål
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
sensomotoriska färdigheter är färdigheter som hjälper eleven att uppfatta den egna kroppen och dess olika delar i förhållande till det omgivande rummet, den använda tiden och styrkan
M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
byta om till lämplig klädsel duscha
Social funktionsförmåga
M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
Psykisk funktionsförmåga
M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga
Lokal precisering
skapa sig en realistisk uppfattning om sig själv och sitt kunnande

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.

Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.

Lokala läroplanen

  • hantera bollar av olika storlek, vikt och material
  • skriva/forma olika mönster, bokstäver och siffror med hjälp av den egna kroppen, turvis spänna kroppen och slappna av i olika övningar, röra sig på olika sätt med växlande snabbhet, olika övningar och lekar som går ut på att röra sig sicksack och väja
  • korsa kroppens tänkta mittlinje (t.ex. nudda vänstra axeln med högra handen)
  • vattenvana
  • övningar som tränar kroppsuppfattning: framsida-mage, baksida-rygg, höger/vänster sida, långsamt eller snabbt, nära, långt borta, framför, bakom, vid sidan om, nere, uppe, bredvid och mellan, samt reglera styrkan
  • gå, springa, hoppa, kasta, fånga, sparka och slå
  • böja sig, sträcka sig, rotera, vända sig och gunga
  • röra sig i olika terränger med olika redskap
  • uttrycka sig till musik
  • rulla, åla, krypa på alla fyra, klättra, gå, springa, hoppa och galoppera på olika underlag
  • skuffa, dra, rulla, snurra, kasta, fånga, sparka, slå, studsa och dribbla med olika redskap
I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra.

Lokala läroplanen

  • lyssna på andra, vänta på sin tur och hjälpa andra
  • följa regler
I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.

Lokala läroplanen

  • förmåga att uppfatta och förstå sina egna känslor och kunna reglera sina känslouttryck
  • ta ansvar, göra val och besluta i frågor som angår dem
  • att skapa en atmosfär där alla har möjlighet att utföra övningar enligt sina förutsättningar, att känna att de lyckas och att glädjas över sina framsteg
eGrunder