Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Eleverna ska genom mångsidig, uppmuntrande och handledande respons och bedömning stödjas att röra på sig med hjälp av gymnastik. Responsen och bedömningen stöder elevernas positiva uppfattning om sig själva som motionsutövare. Bedömningen i gymnastik ska grunda sig på elevens lärande och arbete som påvisats på ett mångsidigt sätt.

I responsen och bedömningen ska man fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. I undervisningen och bedömningen i gymnastik ska man beakta elevens hälsotillstånd och specialbehov. Bedömningen ska genomföras genom att observera elevens arbete. Bedömningen i gymnastik ska grunda sig på målen för den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Föremål för bedömningen är elevernas lärande (målen 2─6) och sätt att arbeta (målen 1 och 7─10). Elevernas fysiska konditionsnivå ska inte användas som grund för bedömningen. Mätningar som gjorts med Move! används inte som grund för bedömningen. Eleverna ska handledas i självvärdering.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i gymnastik genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i gymnastik. Eleven har uppnått målen i gymnastik för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för gymnastik och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i gymnastik och i vitsordet som ska bildas.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Fysisk funktionsförmåga
M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Mål för elevens lärande
Eleven iakttar sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och väljer ändamålsenliga lösningar i förhållande till det omgivande utrymmet samt den tillgängliga tiden och kraften.
Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven anpassar sin fysiska aktivitet och väljer ändamålsenliga lösningar enligt sina iakttagelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastik- situationer, såsom i lekar och spel.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.

M3 handleda eleven att både stärka och anpassa sin balans- och rörelseförmåga på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin balans- och rörelseförmåga i olika lärmiljöer.
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar balans- och rörelsefärdigheter i mångsidiga lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan balansera och röra sig i olika lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.

Social funktionsförmåga
M8 handleda eleven att samarbeta med alla andra och reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationer med hänsyn till andra
Mål för elevens lärande
Eleven arbetar tillsammans med alla och kan reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna.
Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsfärdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar tillsammans med alla samt främjar gruppens aktivitet och lärande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera på gemensamt överenskommet sätt i olika gymnastiksituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan arbeta med alla och agerar oftast på gemensamt överenskommet sättet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar under lärarens handledning tillsammans med de hen själv valt och reglerar sina handlingar och känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationer.

Psykisk funktionsförmåga
M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta självständigt
Mål för elevens lärande
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan arbeta självständigt.
Förmåga att arbeta självständigt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt och självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan vanligtvis arbeta ansvarsfullt och självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan tidvis arbeta självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka hur man kan ta ansvar för sina egna handlingar, och tar i allmänhet ansvar under lärarens handledning.

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik präglas i hög grad av fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs uppgifter som är lämpliga och trygga med tanke på elevernas utvecklingsstadium. Uppgifterna ska ge eleverna möjlighet att öva sig att iaktta och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer (t.ex. gymnastik ute i naturen och bollspel) samt att stärka sin balans- och rörlighetsförmåga och förmåga att hantera redskap med hjälp av mångsidiga motionsformer (t.ex. aktiviteter på is, i snö, i naturen, basmotion, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik) och olika idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer. Gymnastikundervisningen ska omfatta simning, rörelse i vatten och livräddning. Eleverna ska ges sådana kunskaper som förutsätts för att utöva motion och idrott.

I undervisningen väljs uppgifter där eleverna får träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka. I undervisningen används mångsidigt lekar, övningar och spel, som ger eleverna möjlighet att delta och uppleva att de kan, att arbeta självständigt, att uttrycka sig och att få estetiska erfarenheter.

I gymnastikundervisningen väljs också uppgifter där eleverna får lära sig att utvärdera den egna funktionsförmågan. Mätningarna enligt det nationella uppföljningssystemet för fysisk funktionsförmåga Move! ska genomföras så att de stödjer den omfattande hälsoundersökningen som ordnas i årskurs 5.

Lokala läroplanen

  • tafattlekar, gymnastik, brottning; rulla, åla sig, krypa på alla fyra, klättra, gå, springa, hoppa, galoppera
  • olika bollspel och bollekar; kasta, fånga, sparka, slå, skjuta, studsa och dribbla med händer och fötter, olika bollar och redskap
  • gymnastik på ställningar och redskap; kullerbyttor, hjulning, klättring, hopp
  • skridskoåkning och skidning
  • musikgymnastik och dans
  • orientering och friluftsliv
  • öva de olika simsätten samt doppa, flyta och glida
  • mångsidiga övningar som utvecklar kroppsuppfattningen, hålla balansen i olika kroppsställningar, samt behärska rörelser i både övningar som förutsätter rörelse på stället och rörelse från en plats till en annan
I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs par- och gruppuppgifter, lekar, övningar och spel som ökar den positiva gemenskapen och där eleverna lär sig att ta hänsyn till och hjälpa varandra, samt uppgifter där eleverna lär sig att ta ansvar för de egna handlingarna, gemensamma aktiviteterna och reglerna.

Lokala läroplanen

  • uppföra sig vänligt mot alla, vara ärlig, ta hand om sina egna och gemensamma redskap och ge arbetsro åt varandra
  • följa regler
  • öva det sociala samspelet i lagidrott, samt regler i dessa
  • kontrollera negativa känslor och lära sig tåla små motgångar
I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar. Roliga och omväxlande gymnastikuppgifter framkallar positiva känslor som i sin tur stärker elevernas upplevelse av att kunna och deras positiva självbild.

Lokala läroplanen

  • förmåga att uppfatta och förstå sina egna känslor och kunna reglera sina känslouttryck
  • ta ansvar, göra val och besluta i frågor som angår dem
  • skapa en positiv och aktiv atmosfär, där alla har möjlighet att utföra övningar enligt sina förutsättningar, att känna att de lyckas och att glädjas över sina framsteg
  • hantera och övervinna rädsla, stärka självförtroendet genom att berömma när eleverna lyckas
eGrunder