I elevhandledning ges inget vitsord. Bedömningen i elevhandledningen är formativ och bygger på elevernas självvärdering samt på interaktiv, handledande och uppmuntrande respons i samband med olika handledningsåtgärder. Eleverna reflekterar tillsammans med läraren och lär sig bedöma sina förutsättningar, sitt kunnande och sina färdigheter, sin funktionsförmåga, sin företagsamhet och sina resurser samt hur mycket och vilken form av handledning och stöd de behöver och sina kommunikativa färdigheter och färdigheter att arbeta i grupp. Eleverna ska handledas att förstå hur värderingar, föreställningar och människor som är viktiga för dem påverkar deras val och beslut. Eleverna ska öva sig på att bedöma sin förmåga att söka information och använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information om utbildningar och arbetslivet. Eleverna ska uppmuntras att även fästa uppmärksamhet vid sin förmåga att känna igen hur tillförlitliga och ändamålsenliga olika informationskällor är. Eleverna ska göras medvetna om bakgrunden till olika metoder och redskap för självvärdering samt förstå vilka möjligheter det finns att använda dem i den egna karriärplaneringen. Eleverna lär sig med lärarens hjälp att hitta de instanser som erbjuder stöd- och handledningstjänster i skolan och i samhället samt utvecklar sina färdigheter att söka de tjänster de behöver.
Elevhandledning
Grunderna för läroplanen
Mål
Mål |
---|
Delaktighet och aktivitet |
M1 hjälpa eleven att bilda sig en helhetsuppfattning om arbetssätten och studiemiljön i årskurs 7–9, utveckla elevens beredskap att studera i denna miljö och i olika grupper samt stödja eleven att handla självständigt och ta ansvar för sina studier och val
Lokal precisering
M1 Hjälpa eleven bekanta sig med ny studiemiljö. Stöda eleven att arbeta självständigt och ta ansvar för sina studier och val.Skapa förutsättningar för att eleven känner sig delaktig i studiemiljön.
I1 Lärande och studier
I2 Självkännedom och livslång karriärplanering
fungera i ny studiemiljö
studieteknik
lärstrategier
ställa upp mål
självkännedom
självutvärdering och -reflektion
motivation
kamratbedömning
|
Förmåga att lära sig |
M2 uppmuntra och vägleda eleven att utveckla sin studiefärdighet och förmåga att lära sig
Lokal precisering
M2 Upplysa eleven om olika inlärningsstilar och lärstrategier. Handleda eleven i att ta reda på sitt eget sätt att lära. Uppmuntra eleven att uttnyttja olika lärstrategier i olika ämnen.
I1 Lärande och studier
Lärstrategier
inlärningsstilar
studieteknik
|
Livslångt lärande |
M3 skapa förutsättningar som främjar elevens vilja att lära sig, förmåga att bedöma sitt kunnande, att identifiera och utnyttja sina färdigheter och styrkor, förmåga att inse vad hen behöver lära sig och att vid behov ändra sina planer och handlingsmodeller
Lokal precisering
M3 Skapa förutsättningar för elevens förmåga att lära sig.
I1 Lärande och studier
I2 Självkännedom och livslång karriärplanering
motivation
ställa upp mål
|
Självkännedom |
M4 göra eleven medveten om faktorer som påverkar hens val och hjälpa hen att anpassa sig till sin förmåga, sina förutsättningar och intressen
Lokal precisering
M4 Handleda eleven till att bli medveten om faktorer som påverkar de egna valen (t ex val av valfria ämnen)
I2 Självkännedom och livslång karriärplanering
självkännedom
självutvärdering
|
Att ställa upp mål |
M5 lära eleven att ställa upp både kortsiktiga och långsiktiga mål, utarbeta planer för att uppnå målen och utvärdera hur målen uppnåtts
Lokal precisering
M5 Handleda eleven att ställa upp mål för sina studier, t ex mål för en period, en vecka eller ett läsår osv. Handleda eleven att göra upp konkreta planer t ex att skapa rutiner för läxläsande och provläsning. Handleda eleven att inse vikten av tillräcklig sömn och kost med tanke på den egna skolgången.
I2 Självkännedom och livslång karriärplanering
I5 Att söka till fortsatta studier
färdighet att reflektera över sig själv
färdighet att planera för framtiden och fatta beslut
|
Lärande med sikte på arbetslivet |
M6 hjälpa eleven att förstå arbetets betydelse för hens eget liv och för samhället samt att förstå olika läroämnens betydelse för framtida studier och för färdigheter som behövs i arbetslivet
Lokal precisering
M6 Stödja eleven att förstå arbetets betydelse med tanke på den egna framtiden samt stödja eleven att uppskatta det egna arbetet. Uppmuntra eleven till att inse de olika läroämnens betydelse för framtida studier och arbete.
I2 Självkännedom och livslång karriärplanering
I3 Färdigheter som behövs i studierna och arbetslivet
|
M7 handleda eleven att utveckla sin förmåga att bedöma vilken kompetens och vilka sociala och kommunikativa färdigheter som behövs i olika arbetsuppgifter, vilka yrken som passar hen och att stärka sin förmåga att söka information om hur man efter den grundläggande utbildningen kan inhämta den kompetens som krävs
Lokal precisering
M7 Handleda eleven till att träna sina analytiska färdigheter och få eleven att inse vilka faktorer som påverkas av de egna valen. Dessa faktorer är tex värderingar och inställningar, elevens kunskaper och sociala nätverk.
I2 Självkännedom och livslång karriärplanering
I3 Färdigheter som behövs i studierna och arbetslivet
|
Att använda information om utbildning och arbetsliv i den egna karriärplaneringen |
M8 ge eleven och vårdnadshavarna information om huvuddragen och möjligheterna i Finlands utbildningssystem, stödja elevens förmåga att söka information om utbildning och arbetsliv både i Finland och utomlands
Lokal precisering
M8 Handleda eleven i huvuddragen i det finska utbildningssystemet.
I4 Arbetslivsorientering
|
M9 vägleda eleven att använda informations-, rådgivnings- och handledningstjänster via många kanaler samt att vid planeringen av sin framtida karriär bedöma hur tillförlitlig och ändamålsenlig information som inhämtats via olika källor är
Lokal precisering
M9 Handleda eleven att bekanta sig med olika informations-, rådgivnings- och handledningstjänster i bl.a. olika webmiljöer.
I2 Självkännedom och livslång karriärplanering
I3 Färdigheter som behövs i studierna och arbetslivet
|
Kulturell mångfald och internationalism |
M10 stödja elevens förmåga att uppfatta sin kulturella bakgrund och att komma till rätta i möten och samarbetssituationer med olika kulturer, handleda eleven att inhämta och tillägna sig kunskap om möjligheterna att studera i multinationella arbetsmiljöer och utomlands
Lokal precisering
M10 Stödja elevens färdigheter att uppfatta sin kulturella bakgrund genom att granska egna värderingar och inställningar via teman som står eleven nära t ex hurudan är elevens uppfattning om ett gott liv. Stödja eleven att förstå olikheter. Uppmuntra till dialog med människor av annan härkomst.
I4 4 Arbetslivsorientering
|
Innehåll
Grunderna för läroplanen
Centralt innehåll i elevhandledningen är att i samarbete med övriga läroämnen hjälpa eleverna att klara sig i skolan och att utveckla studiefärdigheten och förmågan att lära sig ur ett socialt perspektiv och med tanke på livslångt lärande. Eleverna ska öva sig att ställa upp mål för studierna i olika skeden av studierna, att utvärdera hur det självständiga arbetet utvecklats och hur målen uppnåtts samt att ta ansvar för sitt lärande, för val förknippade med studierna och för att studierna framskrider.
Grunderna för läroplanen
I elevhandledningen behandlas innehåll som hjälper eleverna att öka sin självkännedom och sin självbedömningsförmåga, sin förmåga att planera framtiden och fatta beslut samt att utveckla sina färdigheter att lösa problem i situationer där ingen färdig lösning finns att tillgå. Färdigheter som ska övas är bl.a. karriärplanering och -hantering, motivation samt allmän kompetens som behövs i livet. Eleverna ska träna sin förmåga att analysera och förstå vilka faktorer som påverkar de egna valen. Sådana faktorer är exempelvis värden och attityder, elevernas färdigheter och sociala nätverk.
Grunderna för läroplanen
I elevhandledningen ska eleverna ges möjligheter att träna sina färdigheter att komma till rätta i olika miljöer. Uppmärksamhet ska fästas vid att utveckla mångsidiga färdigheter som behövs i studierna och arbetslivet samt sociala och kommunikativa färdigheter för olika kanaler. I kommunikativa färdigheter ingår också att bedöma hur tillförlitlig den information som inhämtats via olika källor är med tanke på karriärplaneringen.
Grunderna för läroplanen
Genom att granska olika näringsgrenar, arbetslivet och olika yrkesområden samt öva sig att söka arbete ökar elevernas kunskap om arbetslivet. Samtidigt får eleverna insikt i branscher som intresserar dem, i yrken och företagsamhet. I synnerhet under den praktiska arbetslivsorienteringen (PRAO) får eleverna träna färdigheter som behövs i arbetslivet. Den erfarenhet, kunskap och respons som fås under PRAO ska utnyttjas i studierna i olika läroämnen och när eleverna gör upp framtidsplaner. Uppmärksamhet ska fästas vid jämlikhetsfrågor i arbetslivet.
Grunderna för läroplanen
Att utveckla elevernas förmåga att planera fortsatta studier och framtiden är en helhet som ska fördjupas i elevhandledningens innehåll under hela den grundläggande utbildningen. Eleverna ska i elevhandledningen få kunskap om vilka möjligheter till fortsatta studier som erbjuds inom Finlands utbildningssystem och lära sig att hitta mer detaljerad information om fortsatta studier och ansökan till dem genom att utnyttja olika informations-, rådgivnings- och handledningstjänster.