Musik

Grunderna för läroplanen

Formativ bedömning i musikundervisningen innebär uppmuntrande och konstruktiv respons under studiernas gång. Den formativa bedömningen stöder utvecklingen av elevens motivation och hjälper varje elev att hitta sina egna styrkor. Handledande respons hjälper eleven att bättre uppfatta musikaliskt genomförande, musikaliskt uttryck och musikens betydelser. Eleven behöver respons i synnerhet när hen genomför helheter som omfattar kreativt skapande. Med hjälp av responsen sporras eleverna att agera aktivt och ansvarsfullt och att i praktiken tillämpa de färdigheter och kunskaper som de lärt sig inom musik. I den summativa bedömningen i musik ska eleverna ha möjlighet att visa sina kunskaper på ett mångsidigt sätt. Bedömningen ska fokusera på såväl den studerandes teoretiska kunskaper som på hens färdigheter i musik i olika undervisningssituationer och lärmiljöer. Ett av kunskapskraven som bedöms i musiken är utvecklingen av elevens färdigheter att öva och arbeta, det vill säga förmågan att lära sig.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i musik avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i musik då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i musik som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för musik. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i musik och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i musik och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

Målen för elevens lärande i musik har härletts ur målen för undervisningen i musik. Målen för lärandet i musik och föremålen för bedömningen i musik omfattar delaktighet, musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande, kulturell förståelse, multilitteracitet, välbefinnande och säkerhet i musik samt förmågan att lära sig musik. I beskrivningarna av kunskapskraven ingår kunnandet som beskrivs för de lägre vitsorden i kunskapskraven för ett högre vitsord.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Delaktighet
M1 uppmuntra eleven att medverka konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds att hitta sin egen plats i en musicerande grupp och lär sig ge konstruktiv kritik till andra elever.Eleven bekantar sig mångsidigt med olika musikstilar från olika tidsperioder.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning i att fungera i växelverkan med andra och i uppträdandesituationer.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidDeltagande i planering, genomförande och utvärdering av undervisningen.Att fungera som medlem i en grupp både som aktör och som lyssnare. Eleven uppmuntras att syssla med musik utanför skolan.Att iaktta musikens olika betydelser i samhälletAtt ändamålsenligt kunna hantera utrustningen.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven fungerar som medlem i en musicerande grupp och beaktar de andra gruppmedlemmarna. Eleven arbetar med kamratinlärning och ger konstruktiv respons.Elevens egna erfarenheter och iakttagelser utnyttjas i tolkning och uttryck av musik.I valet av en mångsidig repertoar beaktas både det finländska och det finlandssvenska kulturarvet, samt elevernas egna kulturella bakgrund.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att medverka i musikaliska gemenskaper.
Förmåga att medverka i en musikgrupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven medverkar och agerar konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper, sköter sin egen andel samt uppmuntrar och hjälper andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven medverkar självständigt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper samt sköter sin andel.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan medverka i en musikgrupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamheten i en musikgrupp i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.

Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att upprätthålla förmågan att använda sin röst och sjunga och att vidareutveckla den i en musikgrupp
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds att hitta sin egen plats i en musicerande grupp och lär sig ge konstruktiv kritik till andra elever.Eleven bekantar sig mångsidigt med olika musikstilar från olika tidsperioder.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning i att fungera i växelverkan med andra och i uppträdandesituationer.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven iakttar sin egen röst och de förändringar som sker i den med tanke på tonåren och målbrottet. Eleven upprätthåller sin sångförmåga och utvecklar röstanvändningen med hjälp av olika röstövningar.Eleven lägger märke till mikrofonteknik, och mikrofonen används som en del av en naturlig röstanvändning i musicerandet. Eleven övar sig att anpassa den egna rösten till den övriga musicerande gruppen t.ex. med hjälp av flerstämmig sång.I den mångsidiga repertoaren ingår bland annat musik från olika kulturer, konstmusik, populärmusik och folkmusik.
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp.
Förmåga att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt i enlighet med uppgiften och situationen samt upprätthåller och utvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång samt kan anpassa sin andel till den musikaliska helheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder sin röst som en del av att uttrycka sig musikaliskt.

M3 uppmuntra eleven att vidareutveckla sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds att hitta sin egen plats i en musicerande grupp och lär sig ge konstruktiv kritik till andra elever.Eleven bekantar sig mångsidigt med musik från olika stilar och tidsperioder.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning i att fungera i växelverkan med andra och i uppträdandesituationer.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarBandinstrument och andra instrument används mångsidigt. Eleven övar sig att använda instrumenten på ett ändamålsenligt sätt och att agera även då läraren ger instruktioner.Eleven spelar melodi-, rytm- och ackordinstrument och följer olika former av notering och ackordmärkning. Benämning av, igenkännande av, placering av och spelande efter noter och rytmer befästs.Kamratinlärning utnyttjas för inlärningen av de musikaliska färdigheterna.I musicerandet fördjupas begreppen rytm, harmoni, form, melodi, klangfärg och dynamik.
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
Förmåga att spela i en musikgrupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar ledigt i musicerande i grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar ganska ledigt i musicerande i grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar i musicerande i grupp och strävar efter att anpassa sin andel till helheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under konkret handledning i musicerandet.

M4 uppmuntra eleven att pröva på mångsidiga sätt att uttrycka sig och röra sig till musik
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds att ge konstruktiv kritik till andra elever.Eleven bekantar sig med musik från världens musikkulturer med beaktande av olika stilar och tidsperioder samt kulturarvet. Särskilt det finlandssvenska kulturarvet beaktas.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning i att fungera i växelverkan med andra och i uppträdandesituationer.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven övar sig att kombinera musik, känsla och rörelse genom bland annat body percussions. Elevens egna iakttagelser och erfarenheter förverkligas genom det kroppsliga uttrycket.Genom att röra sig till musik fördjupar eleven förståelsen och behärskandet av musikaliska begrepp.I repertoaren väljs mångsidig musik där det finska och det finlandssvenska kulturarvet, samt elevernas egna preferenser beaktas.
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker musik och uttrycker sig genom olika sätt att röra sig till musik.
Förmåga att röra sig till musik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelser mångsidigt och kreativt då hen lär sig musik samt för att uttrycka sig och kommunicera musikaliskt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven anpassar sina rörelser efter den musik hen hör och ger uttryck för musiken genom rörelser, även rytmiskt så att hen följer musikens grundrytm.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven anpassar sina rörelser efter musiken och uttrycker sig till musiken som en medlem i gruppen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven medverkar som en medlem i gruppen i verksamhet där musik och rörelse kombineras.

M5 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och handleda eleven att diskutera det hen hört
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Eleven bekantar sig med musik från världens musikkulturer med beaktande av olika stilar och tidsperioder samt kulturarvet. Särskilt det finlandssvenska kulturarvet beaktas.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning i att fungera i växelverkan med andra och i uppträdandesituationer.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven lyssnar till och observerar mångsidigt olika typer av musik och ljudmiljöer. Eleven gestaltar det hen hört genom att berätta, om sin lyssnarupplevelse t.ex. genom bild, ord eller berättelse och utnyttjar det i det egna musicerandet.Genom lyssnandet fördjupas begreppen rytm, harmoni, form, melodi, klangfärg och dynamik.Det upplevelsecentrerade lyssnande repeteras och fördjupas genom att dra paralleller till andra läroämnen samt genom att utnyttja det mångsidiga musikutbudet i närmiljön.Eleven lyssnar mångsidigt till musik av olika stilar från olika tidsperioder.
Mål för elevens lärande
Eleven får upplevelser av att lyssna till och iaktta ljudmiljön samt har förmåga att delta i diskussionen kring ämnet.
Förmåga att lyssna till och diskutera ljudmiljöer och musik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och diskuterar sina iakttagelser samt motiverar sina synpunkter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan berätta om sina iakttagelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik och kan lyfta fram enstaka iakttagelser av det hen hört.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar till ljudmiljöer och musik.

M6 uppmuntra eleven att bygga upp ett kreativt förhållande till musik och handleda eleven att improvisera, arrangera och komponera samt arbeta tvärkonstnärligt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och kunna dokumentera dem. Att göra musikaliska observationer och granska dem ur olika synvinklar samt kunna tillämpa dem i sitt eget arbete.Att kunna tillägna sig inlärningsstrategier som är typiska för musikinlärning samt kunna använda dem i olika sammanhang.Mångsidigt musicerande som redskap för kunskapsbyggande. Förmåga att kunna tillämpa den inlärda kunskapen i musicerandet.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik. Att göra iakttagelser av lyckade erfarenheter och att kunna lära sig av dem.Att fördjupa kritisk granskning av musik.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Eleven bekantar sig med musik från världens musikkulturer med beaktande av olika stilar och tidsperioder samt kulturarvet. Särskilt det finlandssvenska kulturarvet beaktas.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning i att fungera i växelverkan med andra och i uppträdandesituationer.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapTräning i att arbeta systematiskt och långsiktigt, i att pröva olika alternativ samt att uppmuntra till eget initiativtagande. Uppmuntran till att ta kontrollerade risker.Uppmuntran till ihärdighet i att ställa upp mål, under arbetets gång, i bemötandet av risker och i att slutföra arbetet.Eleven förstår och tränas i hur en musicerande grupp fungerar även på längre sikt.Att befrämja intresset för olika musikrelaterade yrken samt arbeta för en positiv attityd till dessa. Eleven bekantar sig med centrala musikbranscher och yrken inom dem.Att hitta kopplingen mellan musicerandet i skolan och färdigheter eleven lärt sig på fritiden.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven förverkligar musikens grundbegrepp och notation i skapandet av musik ensam och i grupp.Eleven övar sig att improvisera och komponera ensam och i grupp. Eleven funderar tillsammans med gruppen på hur man kan förverkliga kompositionerna på olika sätt och på det här viset skapas samband till arrangering av musik.Samarbetet med andra läroämnen utnyttjas. Elevernas egna kompositioner utnyttjas i repertoaren.
Mål för elevens lärande
Eleven bygger upp ett kreativt förhållande till musik genom att improvisera, arrangera och komponera samt genom att arbeta tvärkonstnärligt.
Förmåga att skapa musik kreativt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra mångsidiga samt kreativa musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och genomföra musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen och tar fram enstaka musikaliska idéer självständigt eller som medlem i en grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i den kreativa skapandeprocessen.

M7 handleda eleven att spela in musik och att använda informations- och kommunikationsteknik både för att skapa musik och som en del av ämnesövergripande helheter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och kunna dokumentera dem. Att göra musikaliska observationer och granska dem ur olika synvinklar samt kunna tillämpa dem i sitt eget arbete.Att kunna tillägna sig inlärningsstrategier som är typiska för musikinlärning samt kunna använda dem i olika sammanhang.Mångsidigt musicerande som redskap för kunskapsbyggande. Förmåga att kunna tillämpa den inlärda kunskapen i musicerandet.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik. Att göra iakttagelser av lyckade erfarenheter och att kunna lära sig av dem.Att fördjupa kritisk granskning av musik.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Eleven bekantar sig med musik från världens musikkulturer med beaktande av olika stilar och tidsperioder samt kulturarvet. Särskilt det finlandssvenska kulturarvet betonas.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning i att fungera i växelverkan med andra och i uppträdandesituationer.K5 Digital kompetensUtnyttjande av teknologi som ett redskap vid lyssnande, musikaliska fenomen, musikaliskt skapande och inövning av ny repertoar.Att dokumentera egen produktion och återkomma till den.Eleven lär sig dela sina musikaliska skapelser på ett ansvarsfullt sätt samt bekantar sig med och förstår upphovsrättens grundprinciper.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven utnyttjar teknologi som verktyg för det musikaliska uttrycket.Eleven övar sig att spara och dela de egna verken med hjälp av olika applikationer och apparatur.Upphovsrätten tas i beaktande i skapande och delande av musik.Det av eleverna själva producerade och förberedda materialet tas i beaktande i repertoaren och i samarbetet med andra läroämnen.
Mål för elevens lärande
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik för att skapa och spela in musik och som en del av ämnesövergripande helheter.
Förmåga att använda musikteknologi

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder mångsidigt de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar på musikteknologins möjligheter för att skapa musik självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar på några redskap inom musikteknologi i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.

Kulturell förståelse och multilitteracitet
M8 handleda eleven att granska musiken som konstart och att förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Eleven bekantar sig med musik från världens musikkulturer med beaktande av olika stilar och tidsperioder samt kulturarvet. Särskilt det finlandssvenska kulturarvet betonas.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning i att fungera i växelverkan med andra och i uppträdandesituationer.K4 MultilitteracitetAtt kommunicera i musikaliska sammanhang med hjälp av musikaliska begrepp och musikspråk.Musikens användning i media och den omgivande världen. Att förstå påverkan av de vardagliga musikmiljöerna.Att tillämpa multilitteracitet som redskap för påverkan och delaktighet.Träning i att tolka kunskap som uttrycks med hjälp av musik och andra uttrycksformer.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven fördjupar kunskapen om musiken i olka världsdelar, kulturer och om olika musikstilar.Eleven upptäcker olika användningsformer och -betydelser i bland annat film-, teater- och reklammusik. Eleven undersöker användningen av musik som förmedlare av ett negativt och/eller ett positivt budskap.Eleven upptäcker hur musikens betydelse förändras i olika sammanhang. Eleven undersöker olika betydelser som kopplas samman med musik.Eleven tillämpar multilitteracitet i tolkning av musikkulturen.
Mål för elevens lärande
Eleven granskar musik som konstart och lär sig förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer.
Kulturell kompetens

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven analyserar och utvärderar hur musiken används och uttrycks i olika kulturer och kan diskutera dessa olika sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan särskilja hur musiken används och uttrycks i olika kulturer och berättar om sina iakttagelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till några av många sätt på vilka musiken används och uttrycks i olika kulturer och kan berätta om sina iakttagelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några sätt att använda musik för att kommunicera och påverka. Eleven känner till några musikkulturer.

M9 uppmuntra och handleda eleven att använda notationssätt, musikbegrepp och -termer i den musikaliska verksamheten
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetAtt kommunicera i musikaliska sammanhang med hjälp av musikaliska begrepp och musikspråk.Musikens användning i media och den omgivande världen. Att förstå påverkan av de vardagliga musikmiljöerna.Att tillämpa multilitteracitet som redskap för påverkan och delaktighet.Träning i att tolka kunskap som uttrycks med hjälp av musik och andra uttrycksformer.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarGenom att diskutera kommer eleven fram till det lämpligaste notationssättet i instrumentspel.Eleven övar sig att känna igen och förverkliga olika notationssätt genom att lyssna till en, för detta ändamål, lämplig repertoar.
Mål för elevens lärande
Eleven använder notationssätt, musikbegrepp och -termer i musikalisk verksamhet.
Förmåga att använda musikbegrepp och -symboler

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar ledigt och ändamålsenligt musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enstaka musikbegrepp, notationssätt och några musiktermer i den musikaliska verksamheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några musikbegrepp och -symboler.

Välbefinnande och säkerhet i musik
M10 handleda eleven att upptäcka hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensAtt värna om inlärningsmiljöns prydlighet, trivsel och säkerhet. Ett ekologiskt perspektiv på musikstudierna.Att förstå och följa regler och överenskommelser i samband med musicerande.Att värna om ergonomin i sång- och spelsituationer.Att observera sambandet mellan musik och olika känslotillstånd. Möjlighet till att träna och utveckla känslofärdigheter och sociala färdigheter.K4 MultilitteracitetAtt kommunicera i musikaliska sammanhang med hjälp av musikaliska begrepp och musikspråk.Musikens användning i media och den omgivande världen. Att förstå påverkan av de vardagliga musikmiljöerna.Att tillämpa multilitteracitet som redskap för påverkan och delaktighet.Träning i att tolka kunskap som uttrycks med hjälp av musik och andra uttrycksformer.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven upplever musiken som lugnande och som ett redskap för avslappning.Eleven förstår musikens betydelse som ett energibringande element t.ex. i förberedelserna för olika prestationer.I musiken hittar eleven en kanal för känslouttryck.Eleven uppmuntras att uttrycka sina egna tankar och känslor genom musiken.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
M11 handleda eleven att vara mån om sin hörsel och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensAtt värna om inlärningsmiljöns prydlighet, trivsel och säkerhet. Ett ekologiskt perspektiv på musikstudierna.Att förstå och följa regler och överenskommelser i samband med musicerande.Att värna om ergonomin i sång- och spelsituationer.Att observera sambandet mellan musik och olika känslotillstånd. Möjlighet till att träna och utveckla känslofärdigheter och sociala färdigheter.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven går igenom de centrala principerna för hörselvård under musiklektionerna. Betydelsen av hörselvård i musikhobbyer på fritiden tas också i beaktande.Eleven använder instrument och annan utrustning ändamålsenligt och verkar aktivitetsfrämjande då instruktioner ges. Eleven lägger även märke till ljudnivån under musicerandet och tar hörselvården i beaktande.
Mål för elevens lärande
Eleven är mån om sin hörsel och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Förmåga att värna om hörseln och om att musik- och ljudmiljön är trygg

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ser på ett ansvarsfullt sätt till att musik- och ljudmiljön är trygg.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder självständigt redskap och instrument på ett tryggt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder redskap och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven iakttar de säkerhetsanvisningar som ges.

Förmåga att lära sig musik
M12 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och kunna dokumentera dem. Att göra musikaliska observationer och granska dem ur olika synvinklar samt kunna tillämpa dem i sitt eget arbete.Att kunna tillägna sig inlärningsstrategier som är typiska för musikinlärning samt kunna använda dem i olika sammanhang.Mångsidigt musicerande som redskap för kunskapsbyggande. Förmåga att kunna tillämpa den inlärda kunskapen i musicerandet.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik. Att göra iakttagelser av lyckade erfarenheter och att kunna lära sig av dem.Att fördjupa kritisk granskning av musik.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven ställer upp mål för sin egen och för gruppens verksamhet och bedömer sina egna och gruppens framsteg i det musikaliska lärandet.Eleven deltar i planering av musikundervisning och uppträdanden, samt i förverkligandet av dessa.Sång- och spelrepertoar väljs så att eleven kan öva tillsammans med de andra i gruppen och ställa upp sina egna mål för övandet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, ställer upp mål för sitt musikaliska lärande och utvärderar sina framsteg i förhållande till målen.
Förmåga att lära sig

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande och arbetar i enlighet med målen. Eleven utvärderar sin aktivitet och anpassar sina arbetssätt enligt målen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt övar i enlighet med målen och utvärderar sina framsteg i förhållande till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt agerar och arbetar i enlighet med målen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utvecklar med stöd av läraren och i riktning med det givna målet sina färdigheter inom något av musikens delområden.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att på ett mångsidigt sätt utveckla elevens musikaliska uttrycksförmåga och förmåga att komma med egna idéer och lösningar. Genom gemensamt musicerande fördjupar eleven sin förmåga att använda rösten, att sjunga och att spela genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.

I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerandet används musikbegrepp och grundläggande noteringssätt som eleven kan sedan tidigare. I takt med att elevens färdigheter utvecklas ska förmågan att använda begrepp fördjupas och tillämpas genom musicerande i olika situationer.

I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen behandla ämnesområden som eleverna tar upp samt elevernas erfarenheter och iakttagelser gällande musik. Konsumtions- och hållbarhetsperspektiven är också viktiga inom musiken. I undervisningen skapar man kopplingar mellan musik, andra läroämnen och olika samhällsföreteelser. Samtidigt reflekterar och bedömer man kritiskt musikens betydelse i olika livssituationer under olika tider och epoker.

I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

Repertoaren och i synnerhet den repertoar man lyssnar till, ska mångsidigt innehålla olika typer av musik från olika perioder, allt från folkmusik till klassisk musik med beaktande av aktuella musikaliska fenomen. Röstanvändningen och sångförmågan tränas med hjälp av en- och flerstämmig allsång eller solosång, olika röstövningar och genom att experimentera med rösten. Vid val av repertoar ska man värna om kulturarvet och att de musikaliska verken och uppgifterna är inspirerande för eleverna. Valet av repertoar ska också vara sådan att den tränar elevernas musikaliska färdigheter. I repertoaren ska också ingå verk och kompositioner som eleverna själva skapat.

eGrunder