Hälsokunskap

Grunderna för läroplanen

Föremål för bedömningen i hälsokunskap är de olika delområdena inom hälsokunskap. Syftet med bedömningen och responsen är att stödja lärandet och sporra eleverna att utveckla sina kunskaper i hälsokunskap och att tillämpa dem i vardagen. Eleverna ska ges möjlighet att visa sina kunskaper på ett mångsidigt sätt, i olika skeden av undervisningen och med hänsyn till delområdets karaktär. Som stöd för lärandet ska man även använda självvärdering och kamratrespons. I hälsokunskap är det särskilt viktigt att komma ihåg att bedömningen inte ska basera sig på elevens värderingar, attityder, hälsobeteende, sociala kompetens, temperament eller andra personliga egenskaper. I målen som anknyter till etiskt tänkande och självkännedom ska man beakta hur eleven begrundar och motiverar det aktuella temat ur ett hälsoperspektiv genom att utnyttja begrepp och olika källor inom området.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i hälsokunskap avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i hälsokunskap då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i hälsokunskap som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för hälsokunskap. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i hälsokunskap och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i hälsokunskap och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

Med handledning av eleven avses i hälsokunskap till exempel att läraren ger muntliga tilläggsanvisningar, ställer handledande frågor, åskådliggör med material eller ger motsvarande exempel. I kunskapskraven ingår beskrivningarna för de lägre vitsorden i beskrivningarna för det högre vitsordet.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Växande och utveckling som stödjer hälsan
M1 handleda eleven att förstå bredden av begreppet hälsa, olika sätt att främja hälsan samt människans levnadslopp, växande och utveckling ur ett resursperspektiv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven bekantar sig med hälsokunskap som läroämne och lär sig typiska inlärningsmetoder för ämnet samt att använda sig av olika kunskapskällor. Eleven handleds i självkännedom och att reflektera kring sitt eget välmående ur olika synvinklar och i växelverkan med andra. Eleven uppmuntras till kreativt tänkande och till att självständigt och i samarbete med andra producera idéer och kunskap ur hälsokunskapens och välmåendets synvinkel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att lägga märke till kulturella särdrag och att fungera på ett smidigt sätt i olika miljöer. Eleven lär sig att förstå betydelsen av goda vanor och att bemöta andra med respekt. Eleven utvecklar sina färdigheter i växelverkan. Eleven uppmuntras till att modigt föra fram och motivera sina egna synsätt samt att lyssna på och uppskatta andras åsikter.K3 VardagskompetensEleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra, samt att ta till sig viktiga hälsofrämjande kunskaper som behövs i det egna livet och i vardagen. De ska också bidra till att välmåendet i miljön ökar. Betydelsen av sömn och vila, en balanserad dagsrytm, motion, mångsidig kost, nykterhet och drogfrihet samt goda vanor ska ägnas särskild uppmärksamhet. Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds. De ska få lära sig att förutse och undvika farliga situationer och att handla ändamålsenligt i olyckssituationer.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven utvecklar sin förmåga att delta och påverka (förmågan att förhandla och förmedla samt konfliktlösning) samt utvärderar betydelsen av regler och överenskommelser för välmående och säkerhet. Eleverna utvärderar olika mediers påverkningsmöjligheter och -utmaningar. Eleven fördjupar sin förståelse angående hållbar utveckling i det egna livet och i samhället. Eleven handleds till att förstå vad egna val, livsstil och handlingar betyder för en själv och för närmiljön.InnehållI1 Växande och utveckling som stödjer hälsanI innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.I2 Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomarInnehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stödjer hälsan och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas vardagsrytm, sömn, kost och motion. Eleverna får kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter. Dessutom behandlas säkerhetskunskap, kunskaper i första hjälpen, egenvård och hur man söker stöd och hjälp. Vid valet av innehåll ska också aktuella hälsofenomen beaktas och tillförlitligheten i hälsorelaterad information granskas.Stillasittande, en passiv livsstil, närings- och sömnproblem, mobbning och stress lyfts fram som riskfaktorer som påverkar hälsan. I innehållet beaktas psykiskt illamående hos unga samt beroendeframkallande medel, rusmedel och att förebygga användningen av dem. Vid valet av innehåll som gäller förebyggandet av sjukdomar beaktas vanliga och aktuella infektions- och folksjukdomar samt olycksfall.I3 Hälsa, samfund, samhälle och kulturI innehållet betonas studie-, arbets- och funktionsförmåga i ungdomen. Hållbar livsstil granskas med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. I samband med hälsoeffekter i livsmiljön betonas centrala metoder för att främja hälsa och förebygga sjukdomar, hälsotjänster, medborgaraktivitet och hälsorisker i omgivningen.Informationskällor, olika marknadsförings- och påverkningsmetoder granskas särskilt med tanke på informationens pålitlighet och hälsoeffekter. Vid valet av innehåll som gäller främjande av hälsa beaktas kulturens hälsofrämjande effekt och kulturell lyhördhet, en hållbar livsstil, medborgarnas jämlikhet och delaktighet samt respekt för mänskliga rättigheter. Innehållet behandlas ur olika perspektiv, såsom barndom och barnets rättigheter, ålderdom, handikapp eller kronisk sjukdom.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att granska bredden av begreppet hälsa, olika sätt att främja hälsan samt människans levnadslopp och växande och utveckling ur ett resursperspektiv.
Elevens uppfattning om hälsa

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva delområdena inom hälsa och förklara orsakssambanden mellan dem. Eleven kan redogöra för vad som avses med att främja hälsan. Eleven kan redogöra för olika skeden i människans levnadslopp och kan bedöma vilken betydelse hälsa har som en resurs i olika livsskeden.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva delområdena inom hälsa och sambandet mellan dem. Eleven kan med hjälp av exempel beskriva vad som avses med att främja hälsan. Eleven kan beskriva olika skeden i människans levnadslopp, i synnerhet utvecklingen under ungdomen, och kan med hjälp av exempel beskriva betydelsen av hälsa, växande och utveckling som resurser i livet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva delområdena inom hälsa och sambandet mellan dem samt kan ge ett exempel på vad som avses med att främja hälsan. Eleven kan beskriva något skede i människans levnadslopp och nämna särdrag för växandet och utvecklingen under ungdomen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något delområde inom hälsa. Eleven kan nämna något skede i människans levnadslopp.

M2 handleda eleven att utveckla sina emotionella och kommunikativa färdigheter samt förmågan att agera i olika konflikt- och krissituationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att lägga märke till kulturella särdrag och att fungera på ett smidigt sätt i olika miljöer. Eleven lär sig att förstå betydelsen av goda vanor och att bemöta andra med respekt. Eleven utvecklar sina färdigheter i växelverkan. Eleven uppmuntras till att modigt föra fram och motivera sina egna synsätt samt att lyssna på och uppskatta andras åsikter.K3 VardagskompetensEleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra, samt att ta till sig viktiga hälsofrämjande kunskaper som behövs i det egna livet och i vardagen. De ska också bidra till att välmåendet i miljön ökar. Betydelsen av sömn och vila, en balanserad dagsrytm, motion, mångsidig kost, nykterhet och drogfrihet samt goda vanor ska ägnas särskild uppmärksamhet. Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds. De ska få lära sig att förutse och undvika farliga situationer och att handla ändamålsenligt i olyckssituationer.K4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med hälsokunskapens breda utbud av källor (skrivna texter, bilder, symboler, diagram, statistik m.m.) samt med verktyg för att producera dylika.Eleven lär sig att leta efter olika typer av källor och att kunna skilja mellan en vetenskaplig källa och övriga källor (såsom livsstilsguider och bloggar) .K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven utvecklar sin förmåga att delta och påverka (förmågan att förhandla och förmedla samt konfliktlösning). Eleverna utvärderar olika mediers påverkningsmöjligheter och -utmaningar. Eleven fördjupar sin förståelse angående hållbar utveckling i det egna livet och i samhället. Eleven handleds till att förstå betydelsen av egna val, livsstil och handlingar för en själv och för närmiljön.InnehållI1 Växande och utveckling som stödjer hälsanI innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda sina emotionella och kommunikativa färdigheter samt lär sig att använda olika metoder för att hantera konflikt- och krissituationer.
Förmåga att analysera sina emotionella och kommunikativa färdigheter och hur man reglerar sitt beteende

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan kategorisera känslor, analysera bakgrundsfaktorer som inverkar på dem samt redogöra för olika sätt att reglera sitt beteende och sin kommunikation. Eleven kan redogöra för orsaker till konfliktsituationer samt för motiverade sätt och lösningar för att reda ut konfliktsituationer och för att hantera stress och kriser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utöver de grundläggande känslorna även beskriva andra känslor och ge exempel på växelverkan mellan känslor och beteende och hur man reglerar sitt beteende. Eleven kan beskriva olika lösningar och sätt för att reda ut konfliktsituationer samt för att hantera stress och kriser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna de grundläggande känslorna samt ge några exempel på växelverkan mellan känslor och beteende. Eleven kan nämna sätt för att reda ut konfliktsituationer och för att hantera stress och kriser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna grundläggande känslor och känner till att de inverkar på beteendet. Eleven kan ange konfliktsituationer samt nämna drag som är karakteristiska för stress och kriser.

M3 handleda eleven att utveckla sin självkännedom och att ge akt på sina värderingar och attityder samt kroppens och sinnets signaler samt att kontrollera faktorer som stöder det egna beteendet, lärandet och studierna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven bekantar sig med hälsokunskap som läroämne och lär sig typiska inlärningsmetoder för ämnet samt att använda sig av olika kunskapskällor. Eleven handleds i självkännedom och att reflektera kring sitt eget välmående ur olika synvinklar och i växelverkan med andra. Eleven uppmuntras till kreativt tänkande och till att självständigt och i samarbete med andra producera idéer och kunskap ur hälsokunskapens och välmåendets synvinkel.K3 VardagskompetensEleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra, samt att ta till sig viktiga hälsofrämjande kunskaper som behövs i det egna livet och i vardagen. De ska också bidra till att välmåendet i miljön ökar. Betydelsen av sömn och vila, en balanserad dagsrytm, motion, mångsidig kost, nykterhet och drogfrihet samt goda vanor ska ägnas särskild uppmärksamhet. Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds. De ska få lära sig att förutse och undvika farliga situationer och att handla ändamålsenligt i olyckssituationer.K4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med hälsokunskapens breda utbud av källor (skrivna texter, bilder, symboler, diagram, statistik m.m.) samt med verktyg för att producera dylika.Eleven lär sig att leta efter olika typer av källor och att kunna skilja mellan en vetenskaplig källa och övriga källor (såsom livsstilsguider och bloggar)K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskap Eleven lär sig att planera sitt arbete, långsiktiga arbetssätt och att själv samt gemensamt utvärdera arbetet.InnehållI1 Växande och utveckling som stödjer hälsanI innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin självkännedom och att reglera sitt beteende och lärande
M4 handleda eleven att reflektera över frågor med anknytning till individualitet, gemenskap och jämlikhet ur ett hälsoperspektiv samt stödja elevens förmåga att handla på ett ansvarsfullt sätt i kommunikationssituationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven bekantar sig med hälsokunskap som läroämne och lär sig typiska inlärningsmetoder för ämnet samt att använda sig av olika kunskapskällor. Eleven handleds i självkännedom och att reflektera kring sitt eget välmående ur olika synvinklar och i växelverkan med andra. Eleven uppmuntras till kreativt tänkande och till att självständigt och i samarbete med andra producera idéer och kunskap ur hälsokunskapens och välmåendets synvinkel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att lägga märke till kulturella särdrag och att fungera på ett smidigt sätt i olika miljöer. Eleven lär sig att förstå betydelsen av goda vanor och att bemöta andra med respekt. Eleven utvecklar sina färdigheter i växelverkan. Eleven uppmuntras till att modigt föra fram och motivera sina egna synsätt samt att lyssna på och uppskatta andras åsikter.K3 VardagskompetensEleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra, samt att ta till sig viktiga hälsofrämjande kunskaper som behövs i det egna livet och i vardagen. De ska också bidra till att välmåendet i miljön ökar. Betydelsen av sömn och vila, en balanserad dagsrytm, motion, mångsidig kost, nykterhet och drogfrihet samt goda vanor ska ägnas särskild uppmärksamhet. Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds. De ska få lära sig att förutse och undvika farliga situationer och att handla ändamålsenligt i olyckssituationer.K4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med hälsokunskapens breda utbud av källor (skrivna texter, bilder, symboler, diagram, statistik m.m.) samt med verktyg för att producera dylika.Eleven lär sig att leta efter olika typer av källor och att kunna skilja mellan en vetenskaplig källa och övriga källor (såsom livsstilsguider och bloggar)K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven lär sig att planera sitt arbete, långsiktiga arbetssätt och att själv samt gemensamt utvärdera arbetet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven utvecklar sin förmåga att delta och påverka (förmågan att förhandla och förmedla samt konfliktlösning). Eleverna utvärderar olika mediers påverkningsmöjligheter och -utmaningar. Eleven fördjupar sin förståelse angående hållbar utveckling i det egna livet och i samhället. Eleven handleds till att förstå betydelsen av egna val, livsstil och handlingar för en själv och för närmiljön.InnehållI1 Växande och utveckling som stödjer hälsanI innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.I3 Hälsa, samfund, samhälle och kulturI innehållet betonas studie-, arbets- och funktionsförmåga i ungdomen. Hållbar livsstil granskas med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. I samband med hälsoeffekter i livsmiljön betonas centrala metoder för att främja hälsa och förebygga sjukdomar, hälsotjänster, medborgaraktivitet och hälsorisker i omgivningen.Informationskällor, olika marknadsförings- och påverkningsmetoder granskas särskilt med tanke på informationens pålitlighet och hälsoeffekter. Vid valet av innehåll som gäller främjande av hälsa beaktas kulturens hälsofrämjande effekt och kulturell lyhördhet, en hållbar livsstil, medborgarnas jämlikhet och delaktighet samt respekt för mänskliga rättigheter. Innehållet behandlas ur olika perspektiv, såsom barndom och barnets rättigheter, ålderdom, handikapp eller kronisk sjukdom.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att reflektera över frågor med anknytning till individualitet, gemenskap och jämlikhet ur ett hälsoperspektiv samt lär sig att handla på ett ansvarfullt sätt i kommunikationssituationer.
Förmåga att analysera den hälsomässiga utvecklingen och att agera i kommunikationssituationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ur ett hälsoperspektiv analysera och motivera frågor som anknyter till den individuella utvecklingen samt kan bedöma vilken betydelse sociala relationer har för det psykiska välbefinnandet och hälsan. Eleven kan värdera etiska frågor som anknyter till samspel och kommunikation samt kan värdera och motivera ansvarsfulla lösningar till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel och ur ett hälsoperspektiv analysera frågor som anknyter till den individuella utvecklingen samt kan analysera vilken betydelse sociala relationer har för det psykiska välbefinnandet och hälsan. Eleven kan analysera etiska frågor som anknyter till samspel och kommunikation och kan komma med ansvarsfulla lösningar till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva faktorer som inverkar på individualiteten och ge exempel på vilken betydelse sociala relationer har för det psykiska välbefinnandet och hälsan. Eleven kan beskriva etiska frågor som anknyter till samspel och kommunikation och kan komma med lösningar till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna faktorer som inverkar på individualiteten och ge något exempel på sambandet mellan sociala relationer och det psykiska välbefinnandet och hälsan. Eleven kan nämna etiska frågor som anknyter till samspel och kommunikation och kan under handledning komma med lösningar till dem.

Faktorer som stödjer och tär på hälsan och att förebygga sjukdomar
M6 stödja eleven att utveckla sina färdigheter att söka och använda information om hälsa och sjukdomar samt främja elevens förmåga att agera ändamålsenligt i situationer som anknyter till hälsa, säkerhet och sjukdomar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att lägga märke till kulturella särdrag och att fungera på ett smidigt sätt i olika miljöer. Eleven lär sig att förstå betydelsen av goda vanor och att bemöta andra med respekt. Eleven utvecklar sina färdigheter i växelverkan. Eleven uppmuntras till att modigt föra fram och motivera sina egna synsätt samt att lyssna på och uppskatta andras åsikter.K3 VardagskompetensEleverna ska uppmuntras att ta and om sig själva och andra, samt att ta till sig viktiga hälsofrämjande kunskaper som behövs i det egna livet och i vardagen. De ska också bidra till att välmåendet i miljön ökar. Betydelsen av sömn och vila, en balanserad dagsrytm, motion, mångsidig kost, nykterhet och drogfrihet samt goda vanor ska ägnas särskild uppmärksamhet. Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds. De ska få lära sig att förutse och undvika farliga situationer och att handla ändamålsenligt i olyckssituationer.K5 Digital kompetensEleven tränar på att med hjälp av informations- och kommunikationsteknik söka, behandla och producera information om hälsa. Eleven bedömer olika webbplattformer, program och nätverk. Eleven tar ställning till informations- och kommunikationsteknikens fördelar och utmaningar ur ett perspektiv som beaktar hälsa och välmående.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven lär sig att planera sitt arbete, långsiktiga arbetssätt och att själv samt gemensamt utvärdera arbetet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven utvecklar sin förmåga att delta och påverka (förmågan att förhandla och förmedla samt konfliktlösning). Eleverna utvärderar olika mediers påverkningsmöjligheter och -utmaningar. Eleven fördjupar sin förståelse angående hållbar utveckling i det egna livet och i samhället. Eleven handleds till att förstå betydelsen av egna val, livsstil och handlingar för en själv och för närmiljön.InnehållI2 Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomarInnehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stödjer hälsan och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas vardagsrytm, sömn, kost och motion. Eleverna får kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter. Dessutom behandlas säkerhetskunskap, kunskaper i första hjälpen, egenvård och hur man söker stöd och hjälp. Vid valet av innehåll ska också aktuella hälsofenomen beaktas och tillförlitligheten i hälsorelaterad information granskas.Stillasittande, en passiv livsstil, närings- och sömnproblem, mobbning och stress lyfts fram som riskfaktorer som påverkar hälsan. I innehållet beaktas psykiskt illamående hos unga samt beroendeframkallande medel, rusmedel och att förebygga användningen av dem. Vid valet av innehåll som gäller förebyggandet av sjukdomar beaktas vanliga och aktuella infektions- och folksjukdomar samt olycksfall.I3 Hälsa, samfund, samhälle och kulturI innehållet betonas studie-, arbets- och funktionsförmåga i ungdomen. Hållbar livsstil granskas med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. I samband med hälsoeffekter i livsmiljön betonas centrala metoder för att främja hälsa och förebygga sjukdomar, hälsotjänster, medborgaraktivitet och hälsorisker i omgivningen.Informationskällor, olika marknadsförings- och påverkningsmetoder granskas särskilt med tanke på informationens pålitlighet och hälsoeffekter. Vid valet av innehåll som gäller främjande av hälsa beaktas kulturens hälsofrämjande effekt och kulturell lyhördhet, en hållbar livsstil, medborgarnas jämlikhet och delaktighet samt respekt för mänskliga rättigheter. Innehållet behandlas ur olika perspektiv, såsom barndom och barnets rättigheter, ålderdom, handikapp eller kronisk sjukdom.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att söka och använda information om hälsa och sjukdomar samt lär sig att agera ändamålsenligt i situationer som anknyter till hälsa, säkerhet och sjukdomar.
Förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter med anknytning till hälsa, säkerhet och sjukdom

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan söka hälsorelaterad information mångsidigt i olika informationskällor, kan bilda sökord och avgränsa sökningen samt använda informationen på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan bedöma olika tillvägagångssätt för egenvård, för att söka hjälp och för situationer som hotar hälsan och tryggheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan söka hälsorelaterad information i olika källor och huvudsakligen använda den på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan beskriva ändamålsenliga tillvägagångssätt för egenvård, för att söka hjälp och för situationer som hotar hälsan och tryggheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan söka hälsorelaterad information ur några källor och kan ställvis använda informationen på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan ange tillvägagångssätt för egenvård, för att söka hjälp och för situationer som hotar hälsan och tryggheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning söka hälsorelaterad information. Eleven kan nämna något tillvägagångssätt för egenvård, för att söka hjälp och för situationer som hotar hälsan och tryggheten.

M7 handleda eleven att iaktta och utvärdera sina egna vanor, val och motiv som berör hälsa och säkerhet samt uppmuntra eleven att reflektera över resurser som är viktiga för den egna hälsan
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att lägga märke till kulturella särdrag och att fungera på ett smidigt sätt i olika miljöer. Eleven lär sig att förstå betydelsen av goda vanor och att bemöta andra med respekt. Eleven utvecklar sina färdigheter i växelverkan. Eleven uppmuntras till att modigt föra fram och motivera sina egna synsätt samt att lyssna på och uppskatta andras åsikter.K3 VardagskompetensEleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra, samt att ta till sig viktiga hälsofrämjande kunskaper som behövs i det egna livet och i vardagen. De ska också bidra till att välmåendet i miljön ökar. Betydelsen av sömn och vila, en balanserad dagsrytm, motion, mångsidig kost, nykterhet och drogfrihet samt goda vanor ska ägnas särskild uppmärksamhet. Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds. De ska få lära sig att förutse och undvika farliga situationer och att handla ändamålsenligt i olyckssituationer.K4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med hälsokunskapens breda utbud av källor (skrivna texter, bilder, symboler, diagram, statistik m.m.) samt med verktyg för att producera dylika.Eleven lär sig att leta efter olika typer av källor och att kunna skilja mellan en vetenskaplig källa och övriga källor (såsom livsstilsguider och bloggar).K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven utvecklar sin förmåga att delta och påverka (förmågan att förhandla och förmedla samt konfliktlösning). Eleverna utvärderar olika mediers påverkningsmöjligheter och -utmaningar. Eleven fördjupar sin förståelse angående hållbar utveckling i det egna livet och i samhället. Eleven handleds till att förstå betydelsen av egna val, livsstil och handlingar för en själv och för närmiljön.InnehållI1 Växande och utveckling som stödjer hälsanI innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.I2 Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomarInnehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stödjer hälsan och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas vardagsrytm, sömn, kost och motion. Eleverna får kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter. Dessutom behandlas säkerhetskunskap, kunskaper i första hjälpen, egenvård och hur man söker stöd och hjälp. Vid valet av innehåll ska också aktuella hälsofenomen beaktas och tillförlitligheten i hälsorelaterad information granskas.Stillasittande, en passiv livsstil, närings- och sömnproblem, mobbning och stress lyfts fram som riskfaktorer som påverkar hälsan. I innehållet beaktas psykiskt illamående hos unga samt beroendeframkallande medel, rusmedel och att förebygga användningen av dem. Vid valet av innehåll som gäller förebyggandet av sjukdomar beaktas vanliga och aktuella infektions- och folksjukdomar samt olycksfall.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta och utvärdera faktorer som anknyter till den egna hälsan och säkerheten samt lär sig att reflektera över resurser som är viktiga för den egna hälsan.
M8 handleda eleven att iaktta och kritiskt granska företeelser som anknyter till hälsa och sjukdom samt värderingar och normer som är förknippade med dem och att bedöma tillförlitligheten och relevansen i information
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven bekantar sig med hälsokunskap som läroämne och lär sig typiska inlärningsmetoder för ämnet samt att använda sig av olika kunskapskällor. Eleven handleds i självkännedom och att reflektera kring sitt eget välmående ur olika synvinklar och i växelverkan med andra. Eleven uppmuntras till kreativt tänkande och till att självständigt och i samarbete med andra producera idéer och kunskap ur hälsokunskapens och välmåendets synvinkel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att lägga märke till kulturella särdrag och att fungera på ett smidigt sätt i olika miljöer. Eleven lär sig att förstå betydelsen av goda vanor och att bemöta andra med respekt. Eleven utvecklar sina färdigheter i växelverkan. Eleven uppmuntras till att modigt föra fram och motivera sina egna synsätt samt att lyssna på och uppskatta andras åsikter.K3 VardagskompetensEleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra, samt att ta till sig viktiga hälsofrämjande kunskaper som behövs i det egna livet och i vardagen. De ska också bidra till att välmåendet i miljön ökar. Betydelsen av sömn och vila, en balanserad dagsrytm, motion, mångsidig kost, nykterhet och drogfrihet samt goda vanor ska ägnas särskild uppmärksamhet. Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds. De ska få lära sig att förutse och undvika farliga situationer och att handla ändamålsenligt i olyckssituationer.K4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med hälsokunskapens breda utbud av källor (skrivna texter, bilder, symboler, diagram, statistik m.m.) samt med verktyg för att producera dylika.Eleven lär sig att leta efter olika typer av källor och att kunna skilja mellan en vetenskaplig källa och övriga källor (såsom livsstilsguider och bloggar) .K5 Digital kompetensEleven tränar sin förmåga att med hjälp av informations- och kommunikationsteknik söka, behandla och producera information om hälsa. Eleven bedömer olika webbplattformer, program och nätverk. Eleven tar ställning till informations- och kommunikationsteknikens fördelar och utmaningar ur ett perspektiv som beaktar hälsa och välmående.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven lär sig att planera sitt arbete, långsiktiga arbetssätt och att själv samt gemensamt utvärdera arbetet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven utvecklar sin förmåga att delta och påverka (förmågan att förhandla och förmedla samt konfliktlösning). Eleverna utvärderar olika mediers påverkningsmöjligheter och -utmaningar. Eleven fördjupar sin förståelse angående hållbar utveckling i det egna livet och i samhället. Eleven handleds till att förstå betydelsen av egna val, livsstil och handlingar för en själv och för närmiljön.InnehållI1 Växande och utveckling som stödjer hälsanI innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.I2 Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomarInnehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stödjer hälsan och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas vardagsrytm, sömn, kost och motion. Eleverna får kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter. Dessutom behandlas säkerhetskunskap, kunskaper i första hjälpen, egenvård och hur man söker stöd och hjälp. Vid valet av innehåll ska också aktuella hälsofenomen beaktas och tillförlitligheten i hälsorelaterad information granskas.Stillasittande, en passiv livsstil, närings- och sömnproblem, mobbning och stress lyfts fram som riskfaktorer som påverkar hälsan. I innehållet beaktas psykiskt illamående hos unga samt beroendeframkallande medel, rusmedel och att förebygga användningen av dem. Vid valet av innehåll som gäller förebyggandet av sjukdomar beaktas vanliga och aktuella infektions- och folksjukdomar samt olycksfall.I3 Hälsa, samfund, samhälle och kulturI innehållet betonas studie-, arbets- och funktionsförmåga i ungdomen. Hållbar livsstil granskas med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. I samband med hälsoeffekter i livsmiljön betonas centrala metoder för att främja hälsa och förebygga sjukdomar, hälsotjänster, medborgaraktivitet och hälsorisker i omgivningen.Informationskällor, olika marknadsförings- och påverkningsmetoder granskas särskilt med tanke på informationens pålitlighet och hälsoeffekter. Vid valet av innehåll som gäller främjande av hälsa beaktas kulturens hälsofrämjande effekt och kulturell lyhördhet, en hållbar livsstil, medborgarnas jämlikhet och delaktighet samt respekt för mänskliga rättigheter. Innehållet behandlas ur olika perspektiv, såsom barndom och barnets rättigheter, ålderdom, handikapp eller kronisk sjukdom.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta och kritiskt granska företeelser som anknyter till hälsa och sjukdom samt värderingar och normer som är förknippade med dem. Eleven lär sig att bedöma tillförlitligheten och relevansen i information.
Förmåga att granska företeelser som anknyter till hälsa och sjukdom samt bedöma tillförlitligheten i hälsorelaterad information

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan bedöma faktorer som påverkar hälsovanorna samt kan förklara och motivera hur företeelser som anknyter till hälsovanor uppstår. Eleven kan analysera etiska frågor som anknyter till livsstil samt kan bedöma och motivera konsekvenserna av val som gäller livsstilen. Eleven kan ur olika synvinklar bedöma tillförlitligheten i hälsorelaterad information och hur användbar informationen är.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan analysera faktorer som påverkar hälsovanorna och förklara hur olika företeelser som anknyter till hälsovanor uppstår. Eleven kan beskriva etiska frågor som anknyter till livsstil och analysera konsekvenserna av val som gäller livsstilen. Eleven kan bedöma tillförlitligheten i hälsorelaterad information utgående från flera faktorer som beskriver informationens tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva faktorer som påverkar hälsovanorna samt kan beskriva etiska frågor som anknyter till livsstil. Eleven kan ge exempel på konsekvenserna av val som gäller livsstilen. Eleven kan under handledning bedöma tillförlitligheten i hälsorelaterad information utgående från några faktorer som beskriver informationens tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna faktorer som påverkar hälsovanorna samt kan nämna etiska frågor som anknyter till livsstil. Eleven kan ge ett exempel på konsekvenserna av val som gäller livsstilen. Eleven kan nämna någon faktor som beskriver tillförlitligheten i hälsorelaterad information.

Innehåll

I1 Växande och utveckling som stöder hälsan

Grunderna för läroplanen

I innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.

I2 Faktorer som stöder och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomar

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stöder hälsan och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas vardagsrytm, sömn, kost och motion. Eleverna får kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stöder välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter. Dessutom behandlas säkerhetskunskap, kunskaper i första hjälpen, egenvård och hur man söker stöd och hjälp. Vid valet av innehåll ska också aktuella hälsofenomen beaktas och tillförlitligheten i hälsorelaterad information granskas.

Stillasittande, en passiv livsstil, närings- och sömnproblem, mobbning och stress lyfts fram som riskfaktorer som påverkar hälsan. I innehållet beaktas psykiskt illamående hos unga samt beroendeframkallande medel, rusmedel och att förebygga användningen av dem. Vid valet av innehåll som gäller förebyggandet av sjukdomar beaktas vanliga och aktuella infektions- och folksjukdomar samt olycksfall.

I3 Hälsa, samfund, samhälle och kultur

Grunderna för läroplanen

I innehållet betonas studie-, arbets- och funktionsförmåga i ungdomen. Hållbar livsstil granskas med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. I samband med hälsoeffekter i livsmiljön betonas centrala metoder för att främja hälsa och förebygga sjukdomar, hälsotjänster, medborgaraktivitet och hälsorisker i omgivningen.

Informationskällor, olika marknadsförings- och påverkningsmetoder granskas särskilt med tanke på informationens pålitlighet och hälsoeffekter. Vid valet av innehåll som gäller främjande av hälsa beaktas kulturens hälsofrämjande effekt och kulturell lyhördhet, en hållbar livsstil, medborgarnas jämlikhet och delaktighet samt respekt för mänskliga rättigheter. Innehållet behandlas ur olika perspektiv, såsom barndom och barnets rättigheter, ålderdom, handikapp eller kronisk sjukdom.

eGrunder