Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Grunden för skolans bedömningskultur finns i verksamhetsplanen. Verksamhetsplanen består av en årsklocka för e-portfolio. Lärarna delger eleverna centrala helheter i början av läsåret och går igenom bedömningen. Läraren förser eleven med information om helheter och bedömning genom diskussion tillsammans med eleven. Detta dokumenteras enligt gemensam förståelse i elevens portfolio. Eleverna ställer upp egna ämnesvisa mål i samband med detta. Bedömning av enskilda sekvenser gås igenom vid sekvensens början och under sekvensen. Föräldrarna tar del av centrala helheter i samband med föräldramöte (åk 1–9) och genom information av ämneslärare (åk 7– 9).
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Vårdnadshavarna informeras om elevens väg mot målen via Wilma. Wilma fungerar som informationskanal inför, under och efter en sekvens.
Bedömning av lärande och kunnande
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Skolan klargör vid behov principen för uppflyttning från årskursen och hur man kan anordna tillfällen för att uppvisa godtagbara kunskaper och färdigheter. Handledning för elever som riskerar ett underkänt vitsord sker kontinuerligt, men med särskilt fokus vid särskilda uppföljningstillfällen under läsåret. Dessa tillfällen är mellanbetyget i november/december, lärandesamtalet i januari och mitten av mars, d.v.s. mitten av vårterminen. Läraren informerar eleven och vårdnadshavarna om hur eleven kommer att ges möjlighet att visa sitt kunnande.
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
Lärarna delger eleverna centrala helheter i början av läsåret och går igenom bedömning och/eller slutprodukter för helheter. Läraren förser eleven med information om helheter och bedömning genom diskussion tillsammans med eleven. Detta dokumenteras enligt gemensam förståelse i elevens portfolio. Eleverna ställer upp egna ämnesvisa mål i samband med detta. Bedömning av enskilda sekvenser gås igenom vid sekvensens början och under sekvensen. 13 Föräldrarna tar del av centrala helheter i samband med föräldramöte (åk 1–6) eller genom information av ämneslärare (åk 7–9).