Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Oppilas kehittää äänenkäyttö-, laulu- ja soittotaitojaan ryhmän jäsenenä 
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa kokemuksia ääniympäristön, äänen, musiikin ja musiikkikäsitteiden hahmottamisesta liikkuen ja kuunnellen
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin ideoimalla ja improvisoimalla käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu musiikilliseen kulttuuriperintöön leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttii musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Yhteinen musisointi

    • Opetellaan toimimaan musisoivan ryhmän jäsenenä

      • Yhteisen sykkeen löytäminen

      • Oman soitto- tai lauluvuoron hahmottaminen

  • Laulaminen

    • Runsaasti lastenlauluja, kansanlauluja ja muita ikäkauteen sopivia lauluja, myös ilman säestystä

    • Helppoja äänenkäytön harjoituksia, melodiatoistot

  • Soittaminen

    • Rytmisoittimet, kaikurytmit

    • Mahdollisuuksien mukaan kantele, laattasoittimet

    • Kehosoittimet

  • Musiikkiliikunta

    • Laulu- ja piirileikit

    • Kehosoittimet ja lorut

    • Musiikillista keksintää liikkuen, laulaen, soittaen

  • Musiikin kuuntelu

    • Oppilas harjoittelee keskittynyttä kuuntelemista ja ilmaisee kuulemaansa esim. liikkuen, piirtäen, sanallisesti

    • Kuunneltava ohjelmisto tukee opetettavia asiakokonaisuuksia

  • Musiikin kuuntelu

    • Musiikin peruskäsitteistöön tutustutaan toiminnallisesti 

    • Esim. taa, ti-ti, Z (neljäsosatauko), piano-forte, muoto (A-B-A), nopea-hidas

    • Tutustutaan erilaisiin soittimiin

  • Esiintyminen

    • Harjoitellaan esiintymistilanteita oppilaan ja ryhmän halukkuuden ja valmiuksien mukaisesti

    • Tunneilla valmistettuja tuotoksia esitetään mahdollisuuksien mukaan

    • Tarjotaan oppilaille positiivisia esiintymiskokemuksia

    • Opetellaan yleisökäyttäytymistä sekä esiintymisetikettiä

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Yhdessä musisointi

    • Yhteisen sykkeen löytäminen, oman soitto-, laulu- tai liikuntavuoron seuraaminen, soolo-tutti, sävelletty vs. oma keksintä

  • Musiikin peruskäsitteistöön tutustutaan toiminnallisesti 

  • Esim. taa, ti-ti, Z (neljäsosatauko), korkea-matala, piano-forte, nopea-hidas, 

  • Musiikin rakenteet, esim. muoto (A-B-A), soolo-tutti, 

  • Tarkastellaan käytettävien soitinten materiaaleja ja niiden vaikutusta sointiväriin

    • Esim. puu-, metalli-, kalvosoittimet

  • Musiikillista keksintää liikkuen, laulaen, soittaen

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Vuodenkiertoon ja juhliin liittyvää musiikkia

  • Harjoitellaan esiintymistilanteita oppilaan ja ryhmän halukkuuden ja valmiuksien mukaisesti

  • Tunneilla valmistettuja tuotoksia esitetään mahdollisuuksien mukaan

  • Tarjotaan oppilaille positiivisia esiintymiskokemuksia

  • Opetellaan yleisökäyttäytymistä sekä esiintymisetikettiä

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Otetaan huomioon vuodenkiertoon, juhliin ja oppiaineisiin liittyvät laulut esim. aakkoslaulut

  • Runsaasti lastenlauluja, kansanlauluja ja muita ikäkauteen sopivia lauluja, myös ilman säestystä

  • Laulu- ja piirileikit

  • Kuunneltava ja musiikkiliikunnassa käytettävä ohjelmisto laajentaa kokemusmaailmaa myös kappaleisiin, joita ei vielä itse osata soittaa tai laulaa

ePerusteet