Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu aktiivisesti sekä kokeilee erilaisia liikuntatehtäviä
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee motorisia perustaitoja
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu vesiliikuntaan
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii aikuisen ohjauksella turvallisen ja asiallisen toiminnan liikuntatunneilla
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa ohjatusti aikuisen ja ryhmän tuella säädellä ja harjoitella tunneilmaisuaan ja toimintaansa vuorovaikutustilanteissa
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa työskennellä aikuisen ohjaamana ryhmässä yhteisiä pelisääntöjä noudattaen
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Oppilaan minäkäsitys vahvistuu ja oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin liikuntatilanteisiin
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa myönteisiä liikuntakokemuksia ja rohkaistuu kokeilemaan rajojaan liikuntatunnilla

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Leikkejä, pelejä ja liikuntamuotoja jotka harjoittavat tasapaino- (pyöriminen, kieriminen, tasapainoilu, väistäminen, kääntyminen, heiluminen, ylösalaiset asennot sekä alastulo ja pysähtyminen) ja liikkumistaitoja (kävely ja juokseminen, hyppääminen, kiipeäminen, laukkaaminen) eri olosuhteissa ja ympäristöissä

  • Välineenkäsittelytaitoja (heittäminen, kiinniottaminen, pomputtaminen, kuljettaminen, potkaiseminen, vierittäminen) monipuolisilla välineillä ja palloleikeissä

  • Kehonhallintataitoja ja kehonhahmotusta (kehon keskilinjan ylittävät liikkeet, vasen-oikea, ylös-alas)

  • Liikkumista rytmissä ja rytmiä luoden yksin ja yhdessä (esimerkiksi voimistelua, tanssia, musiikkia, kehoa ja välineitä hyödyntäen ja ilmentäen)

  • Vesiliikuntaa ja uintia

  • Monipuolista ja turvallista liikkumista sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina ja oppimisympäristöissä

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa harjoitellen vuorovaikutus- ja muita sosiaalisia taitoja

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opetukseen valitaan monipuolisia leikkejä ja tehtäviä, jotta erilaiset oppilaat saavat sisällöistä iloa ja virkistystä. Niissä kohdataan sekä onnistumisia että pettymyksiä turvallisessa ympäristössä

  • Sisältöjen avulla opetellaan säätelemään omaa toimintaa ja tunneilmaisua

ePerusteet