Uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
 Oppilas tutustuu oman perheen ja suvun uskonnollisiin ja katsomuksellisiin taustoihin. 
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu buddhalaisuuden keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin. 
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu buddhalaisuuden juhliin ja tapoihi. 
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten symboleihin. 
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistuu tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan. 
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee oikeudenmukaisesti ja myötätuntoisesti toimimista sekä itsen ja muiden kunnioittamista.  
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
 Oppilas harjoittelee omien mielipiteiden esittämistä sekä toisten ja erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja kunnioittamista. 

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus aloitetaan tutustumalla oppilaan perheeseen: suku, historia, uskonto tai katsomus sekä erilaiset perheet. Tärkeitä opetuksen sisältöjä ovat oman uskonnon juhlat ja pyhät ajat sekä erilaisten juhlien sisältö, merkitys ja viettotavat. Opetuksen sisällöksi valitaan myös oman uskonnon kertomuksia, perinteitä ja tapoja. Tarkastellaan oman uskonnon keskeisiä käsitteitä ja symboleita sekä uskonnon monimuotoisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oma perhe ja erilaisia perheitä 

  • Oman perheen ja suvun taustaa (kulttuuriperinteet, kielet, katsomukset) 

  • Buddhan elämäntarina ja muita buddhalaisia kertomuksia 

  • Käsitteitä ja symboleita (esimerkiksi temppeli, luostari, bodhipuu, opinpyörä, lootuskukka, buddhalaisuuden lippu) 

  • Vuodenkiertoon liittyviä buddhalaisia juhlia

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaan kouluyhteisön sekä lähiympäristön uskonnot ja niiden keskeiset tavat ja juhlat. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon myös uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Vuorovaikutustaitojen, erilaisuuden pohtimisen ja toisten hyväksymisen sekä kunnioittamisen harjoitteleminen 

  • Oman koulun uskontoja (uskontojen symbolit) 

S3 Hyvä elämä:

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyviä elämänkysymyksiä sekä elämän kunnioittamista. Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Myötätunto kaikkia tuntevia olentoja kohtaan 

  • Itsen ja muiden arvostaminen, huomioiminen sekä kunnioittaminen 

  • Ystävänä ja yhdessä oleminen 

  • Buddhalaisen uskonnon ryhmässä toimiminen 

  • Buddhalaisia eettisiä ihanteita: myötätunto, viisaus ja meditatiivinen mielentila 

  • Elämän, eläinten ja luonnon arvostaminen, kunnioittaminen sekä niistä huolehtiminen  

  • Harjoitusmenetelmiä: rauhoittuminen ja myötätuntoinen toiminta 

ePerusteet