Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan voimistelua ja musiikkileikkejä; painopisteenä kiipeily, ilmaisu ja rytmin mukaan liikkuminen.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
T3 Oppilas hallitsee motorisia perustaitoja, erityisesti tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä välineet ja erityisesti pallot. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä kiipeily, juoksut ja hypyt. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan jää- ja lumileikkejä; painopisteenä välineillä eteneminen.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
T4 Oppilas liikkuu turvallisesti metsä- ja uimahalliympäristössä. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä kiipeily, juoksut ja hypyt. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä alkeisuimataito.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
T5 Oppilas hallitsee alkeisuimataidon. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä alkeisuimataito.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
T6 Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä alkeisuimataito.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
T7 Oppilas säätelee vuorovaikutustilanteissa tunneilmaisuaan ja toimintaansa. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan palloleikkejä; painopisteenä tunnehallinta.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
T8 Oppilas osaa työskennellä yhdessä muiden kanssa. Oppilas noudattaa yhdessä sovittuja sääntöjä. Oppilas ottaa vastuuta yhteisleikkien onnistumisesta.Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä välineet ja erityisesti pallot.Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä kiipeily, juoksut ja hypyt. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan palloleikkejä; painopisteenä tunnehallinta.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
T9 Oppilas työskentelee itsenäisesti. Oppilas ilmaisee itseään monipuolisesti. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan jää- ja lumileikkejä; painopisteenä välineillä eteneminen.Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan voimistelua ja musiikkileikkejä; painopisteenä kiipeily, ilmaisu ja rytmin mukaan liikkuminen.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
T10 Oppilas kokeilee oman toimintakykynsä rajoja.Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan jää- ja lumileikkejä; painopisteenä välineillä eteneminen.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä välineet ja erityisesti pallot.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä kiipeily, juoksut ja hypyt.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä alkeisuimataito.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan jää- ja lumileikkejä; painopisteenä välineillä eteneminen.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan voimistelu ja musiikkileikkejä; painopisteenä kiipeily, ilmaisu ja rytmin mukaan liikkuminen.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan palloleikkejä; painopisteenä tunnehallinta

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä välineet ja erityisesti pallot.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä kiipeily, juoksut ja hypyt.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä alkeisuimataito.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan jää- ja lumileikkejä; painopisteenä välineillä eteneminen.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan voimistelu ja musiikkileikkejä; painopisteenä kiipeily, ilmaisu ja rytmin mukaan liikkuminen.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan palloleikkejä; painopisteenä tunnehallinta

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä välineet ja erityisesti pallot.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä kiipeily, juoksut ja hypyt.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä alkeisuimataito.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan jää- ja lumileikkejä; painopisteenä välineillä eteneminen.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan voimistelu ja musiikkileikkejä; painopisteenä kiipeily, ilmaisu ja rytmin mukaan liikkuminen.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan palloleikkejä; painopisteenä tunnehallinta

ePerusteet