Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
T1 Oppilas on fyysisesti aktiivinen. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä juoksut ja hypyt.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
T2 Oppilas havainnoi itseään aistien avulla ja tekee liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan voimistelu- ja musiikkileikkejä; painopisteenä kehonhallinta ja -hahmotus. Oppilas osallistuu Myllysaaren tanssityöpajaan.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
T3 Oppilas osaa motorisia perustaitoja, erityisesti liikkumistaitoja, tasapainon ja välineenkäsittelytaitoja. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä juoksut ja hypyt.Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan lumi- ja jääleikkiejä; painopisteenä tasapaino.Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan välineleikkejä ja -pelejä; painopisteenä pallot ja hernepussit sekä toisten huomioiminen.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
T4 Oppilas käsittelee turvallisesti erilaisia välineitä.Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan välineleikkejä ja -pelejä; painopisteenä pallot ja hernepussit sekä toisten huomioiminen.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
T5 Oppilas on tottunut vesiliikuntaan. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä veden kanssa sinuiksi tuleminen.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
T6 Oppilas toimii turvallisesti liikuntatunneilla. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä veden kanssa sinuiksi tuleminen.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
T7 Oppilas hallitsee tunteensa ja toimintansa liikutatunnin vuorovaikutustilanteissa. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan lumi- ja jääleikkiejä; painopisteenä tasapaino.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
T8 Oppilas noudattaa yhdessä sovittuja sääntöjä. Oppilas ottaa vastuuta yhteisleikkien onnistumisesta. Oppilas osaa työskennellä yhdessä.Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä säännöt. Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan välineleikkejä ja -pelejä; painopisteenä pallot ja hernepussit sekä toisten huomioiminen.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä juoksut ja hypyt.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä säännöt.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä veden kanssa sinuiksi tuleminen.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan lumi- ja jääleikkejä; painopisteenä tasapaino

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan voimistelu- ja musiikkileikkejä; painopisteenä kehonhallinta ja - hahmotus.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan välineleikkejä ja -pelejä; painopisteenä pallot ja hernepussit sekä toisten huomioiminen.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan pihaleikkejä; painopisteenä juoksut ja hypyt.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan metsäleikkejä; painopisteenä säännöt.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan vesileikkejä; painopisteenä veden kanssa sinuiksi tuleminen.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan lumi- ja jääleikkejä; painopisteenä tasapaino

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan voimistelu- ja musiikkileikkejä; painopisteenä kehonhallinta ja - hahmotus.

  • Oppilas harjoittelee tasonsa mukaan välineleikkejä ja -pelejä; painopisteenä pallot ja hernepussit sekä toisten huomioiminen.

ePerusteet