Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.lk paikallisesti vuosiluokkaistetut tavoitteet ja hyvän osaamisen kriteerit

Paikallisesti vuosiluokkaistetut tavoitteet

Sisällöt

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet

Hyvän osaamisen kriteerit

Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

T1 Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.

S1

L1, L2, L3

Oppilas osallistuu yleensä aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.

T2 Oppilas rohkaistuu esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä keskustelutilanteissa. Oppilas kehittää aktiivisuuttaan ja mielikuvitustaan erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa.

S1

L1, L2, L7

Oppilas osaa esittää kysymyksiä ja saa mielipiteensä ilmaistua keskustelutilanteissa. Oppilas osallistuu ryhmäviestintätilanteisiin ja osoittaa kykyä käyttää mielikuvitustaan.

T3 Oppilas rohkaistuu ilmaisemaan itseään erilaisissa ilmaisuharjoituksissa sekä draaman keinoin.

S1

L1, L2, L7

Oppilas osallistuu erilaisiin ilmaisuharjoituksiin ja draamaan ilmaissen itseään melko rohkeasti.

T4 Oppilas harjoittelee tunnistamaan erilaisten ihmisten tapoja viestiä.

S1

L1, L2, L7

Oppilas osaa yleensä ottaa huomioon muiden tavat viestiä.

Tekstien tulkitseminen

T5 Oppilas opettelee lukemaan sanatasoisesti. Oppilas harjoittelee tekemään lyhyitä luetunymmärtämisen tehtäviä

S2

L1, L4, L5

Oppilas lukee lyhyitä virkkeitä melko sujuvasti. Oppilas ymmärtää lukemiaan lyhyitä virkkeitä hyvin.

T6 Oppilas laajentaa käsite- ja sanavarantoaan tutustuen monimuotoisiin teksteihin.

S2

L1, L2, L4

Oppilas osaa käyttää melko monipuolisesti sanoja ja käsitteitä puheessaan.

T7 Oppilas harjoittelee tiedonhankintaa ympäristöstään, kuvista ja kirjoitetuista teksteistä. Oppilas tutustuu sähköiseen tiedonhankintaan.

S2

L1, L4, L5

Oppilas on harjoitellut etsimään tietoa ympäristöstään, kuvista ja kirjoitetusta tekstistä hyvin. Oppilas on harjoitellut sähköistä tiedonhakua.

T8 Oppilas kiinnostuu lukutaidolleen ja ikätasolleen sopivista kirjallisuudesta ja teksteistä.

S2

L2, L4, L5

Oppilas osoittaa kiinnostusta erilaisiin teksteihin ja kirjoihin.

Tekstien tuottaminen

T9 Oppilas rohkaistuu kertomaan tarinoita ja mielipiteitään.

S3

L1, L4, L5, L7

Oppilas osaa kertoa suullisesti tarinoita ja mielipiteitä ikäkaudelleen tyypillisellä tavalla.

T10, T11 Oppilas harjoittelee kirjoittamaan yksinkertaisia tekstejä käsin ja näppäimin.

S3

L1, L2, L4, L5

Oppilas kirjoittaa sanatasoisesti oikein luettavalla käsialalla. Oppilas on tutustunut näppäintaitoihin.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

T12  Oppilas opettelee tekemään havaintoja kielestä sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.

S4

L2, L4, L7

Oppilas tekee havaintoja kielestä sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.

T13 Oppilas innostuu kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta. Oppilas valitsee itseään kiinnostavaa luettavaa. Oppilas tutustuu kirjaston käyttöön.

S4

L2, L3, L4

Oppilas on innostunut lastenkirjallisuudesta. Oppilas osaa valita itseään kiinnostavaa luettavaa. Oppilas on tutustunut kirjaston käyttöön.

T14 Oppilas tutustuu suomalaiseen lastenkulttuuriin ja juhlaperinteisiin omassa lähiympäristössään.

S4

L2, L4, L7

Oppilas osoittaa kiinnostusta suomalaista lastenkulttuuria ja juhlaperinteitä kohtaan.



2.lk paikallisesti vuosiluokkaistetut tavoitteet ja hyvän osaamisen kriteerit

Paikallisesti vuosiluokkaistetut tavoitteet

Sisällöt

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet

Hyvän osaamisen kriteerit

Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

T1 Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.

S1

L1, L2, L3

Oppilas osallistuu yleensä aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.

T2 Oppilas rohkaistuu esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä keskustelutilanteissa. Oppilas kehittää aktiivisuuttaan ja mielikuvitustaan erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa.

S1

L1, L2, L7

Oppilas osaa esittää kysymyksiä ja saa mielipiteensä ilmaistua keskustelutilanteissa. Oppilas osallistuu ryhmäviestintätilanteisiin ja osoittaa kykyä käyttää mielikuvitustaan.

T3 Oppilas rohkaistuu ilmaisemaan itseään erilaisissa ilmaisuharjoituksissa sekä draaman keinoin.

S1

L1, L2, L7

Oppilas osallistuu erilaisiin leikkeihin, ilmaisuharjoituksiin ja draamaan ilmaissen itseään rohkeasti.

T4 Oppilas harjoittelee tunnistamaan omaa tapaansa viestijänä sekä muiden ihmisten tapaa viestiä.

S1

Li, L2, L7

Oppilas osaa yleensä ottaa huomioon muiden tavat viestiä.

Tekstien tulkitseminen

T5 Oppilas harjoittelee lukemaan erilaisia tekstejä ja ymmärtämään lukemaansa.

S2

L1, L4, L5

Oppilas lukee sujuvasti virkkeitä. Oppilas ymmärtää hyvin lukemaansa.

T6 Oppilas laajentaa käsite- ja sanavarantoaan tutustuen monimuotoisiin teksteihin.

S2

L1, L2, L4

Oppilas osaa käyttää melko monipuolisesti sanoja ja käsitteitä puhuessaan ja kirjoittaessaan. Oppilas osaa luokitella sanoja ylä- ja alakäsittein.

T7 Oppilas osaa hakea tietoa ympäristöstään, kuvista ja kirjoitetuista teksteistä. Oppilas tutustuu sähköiseen tiedonhankintaan.

S2

L1, L4, L5

Oppilas löytää tietoa ympäristöstään, kuvista ja kirjoitetusta tekstistä hyvin. Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia hakuja sähköisistä materiaaleista ja löytää niistä yleensä tarvitsemansa tiedon.

T8 Oppilas kiinnostuu lukutaidolleen ja ikätasolleen sopivista kirjallisuudesta ja teksteistä.

S2

L2, L4, L5

Oppilas osoittaa kiinnostusta erilaisiin teksteihin ja kirjoihin.

Tekstien tuottaminen

T9 Oppilas rohkaistuu kertomaan tarinoita ja mielipiteitä puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla.

S3

L1, L4, L5, L7

Oppilas osaa kertoa tarinoita ja mielipiteitä ikäkaudelleen tyypillisellä tavalla suullisesti ja kirjallisesti.

T10, T11 Oppilas harjoittelee kirjoittamaan yksinkertaisia tekstejä käsin ja näppäimin.

S3

L1, L2, L4, L5

Oppilas kirjoittaa virketasolla oikein luettavalla käsialalla. Oppilas hallitsee melko hyvin näppäintaidot.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

T12 Oppilas opetteleee tekemään havaintoja kielestä sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.

S4

L2, L4, L7

Oppilas tekee havaintoja kielestä sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.

T13 Oppilas innostuu kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta. Oppilas valitsee itseään kiinnostavaa luettavaa ja lukee säännöllisesti myös vapaa-ajalla. Oppilas tutustuu kirjaston käyttöön.

S4

L2, L3, L4

Oppilas osoittaa innostustaan lastenkirjallisuuteen esim. suorittamalla lukudiplomin. Oppilas osaa etsiä ja valita itseään kiinnostavaa kirjallisuutta kirjastosta.

T14 Oppilas tutustuu suomalaiseen lastenkulttuuriin ja juhlaperinteisiin omassa lähiympäristössään.

S4

L2, L4, L7

Oppilas osoittaa kiinnostusta suomalaista lastenkulttuuria ja juhlaperinteitä kohtaan.


Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee suullista ilmaisua, kerrontaa ja keskustelua sekä toisten kuuntelemista erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

  • Oppilas harjoittelee pari- ja ryhmätyöskentelyä ja niihin liittyviä käytänteitä sekä pelaa erilaisia pelejä sovittujen sääntöjen mukaan myös tvt-laitteita ja pilvipalveluja  hyödyntäen.

  • Oppilas harjoittelee perustellun mielipiteen esittämistä, esiintymistä pienissä näytelmissä sekä pitämään pienimuotoisen esitelmän.

  • Oppilas harjoittelee haastattelijan ja haastateltavan erilaisia rooleja toteuttamalla videoidun haastattelun.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee hahmottamaan virkkeitä, lukemista ja luetun ymmärtämistä oman tasonsa  mukaan.

  • Oppilas pohtii faktan ja fiktion eroja ja tutustuu erilaisiin teksteihin, harjoittelee tekstin kertomista omin sanoin, ylä- ja alakäsitteitä sekä sanojen luokittelua.

  • Oppilas harjoittelee kuvien tulkitsemista sekä tiedon etsimistä eri tavoin kuvista, kirjoitetusta tekstistä, verkosta ja  ympäristöhavainnoista.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee omien tekstien suunnittelua ja kirjoittamista tasonsa mukaisesti sekä oikeinkirjoituksen  perusasioita.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas lukee lukudiplomikirjoja oman tasonsa mukaisesti, harjoittelee lukukokemuksensa jakamista lukupiirin ja kirjavinkkauksen  avulla.

  • Oppilas tekee kirjastonhoitajan opastuksella helppoja hakutehtäviä ja tutustuu Piki- verkkokirjaston  lastensivuihin.

ePerusteet