Historia

Opetussuunnitelman perusteet

Historian opetuksessa palautteella pyritään rohkaisemaan oppilaita omiin tulkintoihin ja näkemystensä argumentointiin. Kirjallisten tehtävien ohella arvioinnissa on otettava huomioon oppilaiden monimuotoiset työskentelyn ja osaamisen osoittamisen tavat. Sisältöjen muistamisen sijasta arvioinnissa kiinnitetään huomiota tiedon soveltamiseen ja historiallisen ajattelun hallintaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona historian opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut historian oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt historian tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on historian tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet tietyn arvosanan mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy historian päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa huomioidaan monipuolisuus ja yksilöllisyys. Historiassa voidaan pitää erilaisia kokeita ja harjaannuttaa oppilaita tekemään sähköisiä kokeita

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on auttaa oppilasta tunnistamaan ja ymmärtämään keskeisimpiä historiallisia tapahtumia ja ilmiöitä sekä historiallisia muutoksia, jotka ovat muokanneet maailmaa. Tavoitteena on ohjata ja rohkaista oppilasta tiedostamaan oman sukunsa ja kansansa menneisyys sekä kulttuuriperintö – oma identiteettinsä ja historiansa. Tavoitteena on herättää oppilaan kiinnostus historiaan oppiaineena ja tieteenalana oppilaan oman menneisyyden tutkimisen kautta. Samalla ohjataan oppilasta kehittämään kriittistä ajatteluaan ja rakentamaan sen avulla omaa identiteettiään. Tavoitteena on kehittää ja rohkaista oppilasta itsearviointiin omien tutkimusten ja omien kokemusten kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja sen merkityksestä identiteetille.
Tiedon hankkiminen menneisyydestä
T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on auttaa ja ohjata oppilasta, jotta hän osaa etsiä, käyttää ja tulkita erilaisia historiatieteen käyttämiä lähteitä. Oppilasta harjaannutetaan käyttämään lähdekriittisiä taitoja käyttämiensä lähteiden luotettavuutta arvioidessaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan historiallista tietoa ja arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta sekä ymmärtämään, että historiallista tietoa voi tulkita eri tavoin.
Historiatiedon hankkiminen ja lähteiden tulkinnallisuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisia lähteitä ja erottaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät lähteet muista lähteistä. Oppilas selittää, miten samoista lähteistä voi teh-dä erilaisia tulkintoja, ja arvioi tulkintojen mahdollisia puutteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä erottelee vähemmän ja enemmän luotettavia lähteitä ja tulkintoja toisistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä tunnistaa lähteiden luotettavuudessa ja esi-tetyissä tulkinnoissa eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas löytää ohjatusti historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää informaatiota hänelle annetusta lähteestä. Oppilas tunnistaa opettajan ohjaamana, että samasta ilmiöstä tai lähteestä esiintyy erilaisia tulkintoja.

T3 auttaa oppilasta ymmärtämään, että historiallista tietoa voidaan tulkita eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta tekemään syvällisiä ja monipuolisia tulkintoja historiasta. Oppilasta ohjataan perustelemaan oman tulkintansa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan historiallista tietoa ja arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta sekä ymmärtämään, että historiallista tietoa voi tulkita eri tavoin.
Historiatiedon hankkiminen ja lähteiden tulkinnallisuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisia lähteitä-ja erottaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät lähteet muista lähteistä. Oppilas selittää, miten samoista lähteistä voi tehdä erilaisia tulkintoja, ja arvioi tulkintojen mahdollisia puutteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä erottelee vähemmän ja enemmän luotettavia lähteitä ja tulkintoja toisistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä tunnistaa lähteiden luotettavuudessa ja esitetyissä tulkinnoissa eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas löytää ohjatusti historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää informaatiota hänelle annetusta lähteestä. Oppilas tunnistaa opettajan ohjaamana, että samasta ilmiöstä tai lähteestä esiintyy erilaisia tulkintoja.

Historian ilmiöiden ymmärtäminen
T4 vahvistaa oppilaan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kehittää oppilaan kykyä yhdistää ja jaksottaa aiemmin oppimaansa historiatietoa. Ohjataan oppilaita ymmärtämään kronologiaa ja historian syy- ja seuraussuhteita. Harjoitetaan oppilaita tunnistamaan ja käyttämään historian käsitteitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä.
Kronologian ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas jäsentää historiallisten tapahtumien, ilmiöiden ja ajanjaksojen aikajärjestyksen ja ajallisia yhteyksiä. Oppilas käyttää aikaan liittyviä käsitteitä ja erittelee historian keskeisiin ajanjaksoihin liittyviä tapahtumia, henkilöitä ja ilmiöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja kuvaa tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisia piir-teitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muistaa menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja antaa joitain esimerkkejä tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisista piirteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa historian keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja pystyy opettajan ohjaamana suhteuttamaan ne ajallisesti toisiinsa.

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toimintaan ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on syventää oppilaan ymmärrystä erilaisten historian tapahtumien taustatekijöistä ja niiden vaikutuksista historian kulkuun. Kehitetään oppilaan empatiakykyä ja autetaan ymmärtämään eri aikoina eläneiden ihmisten tekemien ratkaisujen syitä ja seurauksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään ihmisen toimintaa ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
Historiallinen empatia

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan, arvioi hänen toimintansa motiiveja sekä tarkastelee sitä, miten hänen sosiaalinen tai yhteiskunnallinen asemansa tai historiallinen konteksti vaikuttavat hänen toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tulkitsee ihmisten toimin-nan tarkoituspe-riä ja erittelee, miten ihmisten sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema tai historiallinen konteksti vaikuttavat hänen toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, miten ihmisten sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema vaikuttavat heidän tekojensa motiiveihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.

T6 auttaa oppilasta arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on vahvistaa ja rohkaista oppilasta opiskelemaan historiaa. Historiaa opiskelemalla oppilas ymmärtää historiallisten tapahtumien ja ilmiöiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Ihmisten tekemien ratkaisujen ohella asioihin ja ilmiöihin vaikuttavat monet eri tekijät, joita oppilaita harjaannutetaan tiedostamaan ja tunnistamaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille sekä analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta.
Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa sekä muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottelee historiallisia tapahtumia tai ilmiöitä selittävät keskeiset tekijät vähemmän tärkeistä ja analysoi historiallisten tapahtumien syitä ja seurauksia (kuten välittömien ja pitkäkestoisten syiden merkitystä). Oppilas arvioi, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen samoin tai toisin kuin nykyään ja miten tapahtuman tai ilmiön seuraukset vaikuttivat eri lailla eri asemassa oleviin ihmisiin ja ihmisryhmiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas ymmärtää, että historiallisilla tapahtumilla ja ilmiöillä on erilaisia syitä ja seurauksia, ja antaa niistä esimerkkejä. Oppilas erittelee, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin tai samoin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia historiallisille tapahtumille ja ilmiöille. Oppilas selittää yksilöllisesti ohjeistettuna, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa menneisyydestä asioita, jotka ovat muuttuneet tai pysyneet muuttumattomina. Oppilas nimeää muutokselle tai muuttumattomuudelle jonkin yksittäisen syyn.

T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta pohtimaan ja jäsentämään tapahtumiin ja historiallisiin ilmiöihin liittyviä syitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille sekä analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta.
Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa sekä muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottelee historiallisia tapahtumia tai ilmiöitä selittävät keskeiset tekijät vähemmän tärkeistä ja analysoi historiallisten tapahtumien syitä ja seurauksia (kuten välittömien ja pitkäkestoisten syiden merkitystä). Oppilas arvioi, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen samoin tai toisin kuin nykyään ja miten tapahtuman tai ilmiön seuraukset vaikuttivat eri lailla eri asemassa oleviin ihmisiin ja ihmisryhmiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas ymmärtää, että historiallisilla tapahtumilla ja ilmiöillä on erilaisia syitä ja seurauksia, ja antaa niistä esimerkkejä. Oppilas erittelee, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin tai samoin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia historiallisille tapahtumille ja ilmiöille. Oppilas selittää yksilöllisesti ohjeistettuna, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa menneisyydestä asioita, jotka ovat muuttuneet tai pysyneet muuttumattomina. Oppilas nimeää muutokselle tai muuttumattomuudelle jonkin yksittäisen syyn.

Historiallisen tiedon käyttäminen
T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta käyttämään erilaisia historian lähteitä ja tekemään niiden avulla johtopäätöksiä ja tulkintoja. Ohjataan oppilaita myös perustelemaan oman tulkintansa ja lähdevalintansa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rohkaistuu tulkintojen tekemiseen.
T10 ohjata oppilasta selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata ja opettaa oppilasta selittämään, tulkitsemaan sekä arvioimaan kriittisesti perustellen erilaisia historian tulkintoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa, ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta.
Historiallisten tulkintojen selittäminen ja niiden luotettavuuden arvioiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää, miten historiatie-toa käytetään johonkin tarkoitukseen ja miten lähteiden tulkitsijan tausta voi vaikuttaa tulkinnan luotettavuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, miten historiatie-toa käytetään johonkin tarkoitukseen ja erittelee tulkintoihin sisältyvää puolueellisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten historiatietoa käytetään johonkin tarkoitukseen ja antaa esimerkkejä tulkintoihin sisältyvästä puolueellisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa ohjatusti jonkin esimerkin siitä, miten historiatietoa käytetään johonkin tarkoitukseen.

T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta vertaamaan historian tulkintojen luotettavuutta. Hän oppii tätä kautta myös soveltamaan tulkintaansa ja oppimaansa tietoa eri tavoin, mistä on hyötyä arkielämässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan niiden pohjalta oman perustellun tulkintansa.
Historian tietolähteiden käyttäminen ja historiatiedon tuottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tulkitsee erilaisia historiallisen tiedon lähteitä. Oppilas esittää historian tapahtumista tai ilmiöistä omia perusteltuja tulkintoja osoittaen tunnistavansa tulkintoihinsa liittyvän virhetulkinnan mahdollisuuden.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas vastaa menneisyyttä koskeviin kysymyksiin tulkitsemalla erilaisista lähteistä samaansa informaatiota. Oppilas esittää historian tapahtumista tai ilmiöistä omia perusteltuja tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas esittää jonkin tulkinnan hyödyntäen käytössään olevia lähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas vastaa ohjatusti menneisyyttä koskeviin kysymyksiin hänelle annetun tietolähteen pohjalta. Oppilas muodostaa opettajan ohjaamana jostain lähteestä tulkinnan.

T12 ohjata oppilasta arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta arvioimaan kriittisesti myös ajankohtaista tietoa ja sen luotettavuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla.
Historiatietoisuuden hyödyntäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää arvion siitä, miten tulkinnat menneisyydestä vaikuttavat ihmisten tulevaisuuden odotuksiin ja valintoihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, miten historiatiedolla voidaan perustella jokin tulevaisuuden valinta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten historiaa käytetään nykyisyyden selittämisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa ohjatusti, miten historiaa käytetään nykyisyyden selittämisessä.

Sisällöt

S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ilmiöön, joka on muuttanut ihmisen elämää, ihmisen ja luonnon suhdetta sekä maailmaa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Maailma ja Suomi teollistuvat. Mitä tarvitaan, jotta voidaan perustaa tehdas ja aloittaa teollinen tuotanto? Mitä vaikutuksia teollistumisella oli yksittäisen ihmisen elämään, yhteiskunnan, ympäristön, teknologian, liikenteen ja tieteen kehitykseen? Yhteiskunnallisen tietoisuuden herääminen uuden teollisuusväestön kautta.

Tampere tehtaiden kaupunki: Finlaysonilta teollistuminen etenee, sähkövalo syttyy ja työläiskaupunginosat syntyvät, esimerkiksi Amuri laajenee. Miten Tampere kaupungistuu ja sen teollisuus monipuolistuu?

Rautatiet vievät maalta maailmalle – Eurooppa valtaa lisää maata ja löytää uusia raaka-aineita. Uusia alueita vallataan, alistetaan ja hyödynnetään. Mitä imperialismista seurasi Afrikassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa? Orjuus ja sen poistaminen.

S2 Ihmiset muuttavat maailmaa

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yhteiskunnallisiin aatteisiin, niiden merkitykseen ja seurauksiin sekä siihen, miten ihmiset ovat pystyneet vaikuttamaan omana aikanaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tyytymättömyys kasvaa Ranskassa – Ranskan suuren vallankumouksen syyt ja seuraukset.

Ajatus ja vaatimus ihmisoikeuksista etenee. Uudet aatteet vaikuttavat Wienin kongressin jälkeen: konservatismi, liberalismi, nationalismi ja sosialismi.

Vapaus ja tasa-arvovaatimukset johtavat 13 siirtokunnan itsenäistymiseen – Yhdysvallat alkaa laajentua, kysymys orjuudesta nousee esiin.

Venäjä laajenee kohti itää. Euroopan voimatasapaino muuttuu Saksan yhdistymisen myötä.

Maailma ajautuu kilpailuun siirtomaista, teollisuudesta. Valtiot muodostavat liittoja, liittojärjestelmä syntyy. Valtioiden välinen kilpailu ja erimielisyydet johtavat 1. maailmansotaan.

S3 Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään kulttuurin merkitykseen identiteetin rakentamisessa autonomian ajalla ja itsenäisen Suomen alkutaipaleeseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ruotsin itämaasta autonomiseksi.

Suomi on suurvaltojen pelinappula, Ruotsi häviää Suomen Venäjälle – Suomen autonomia syntyy. Helsingistä tulee uusi pääkaupunki.

Kansallinen herääminen alkaa, mikä näkyy mm. taiteessa ja kulttuurissa. Venäjälläkin nationalismi voimistuu – vaaditaan suuren valtakunnan yhtenäistämispolitiikkaa. Sortokausista eduskuntauudistukseen ja Venäjän vallankumousten myötä Suomi itsenäistyy.

S4 Suurten sotien aika

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään maailmansotiin, kylmään sotaan ja sodista selviytymiseen erityisesti tavallisten ihmisten ja ihmisoikeuskysymysten näkökulmasta. Paneudutaan ihmisoikeusrikoksiin kuten holokaustiin ja muihin kansanvainoihin sekä ihmisoikeuksien edistämiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tämän sisältöalueen käsittelyn painopiste vuosiluokalla 8.

S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan arkielämän historiaa ja tämän päivän juuria. Kehityksen yksilölle tuomien saavutusten ohella perehdytään elinkeinorakenteen muutokseen ja palveluammattien yleistymiseen sekä kaupungistumiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tämä sisältöalue opiskellaan vuosiluokalla 8.

S6 Nykyisen maailmanpolitiikan juuret

Opetussuunnitelman perusteet

Syvennytään kehittyneiden ja kehittyvien maiden yhteiseen historiaan sekä uudenlaisten poliittisten jännitteiden syntyyn ja ratkaisuihin maailmassa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tämän sisältöalueen käsittelyn painopiste on vuosiluokalla 8.

ePerusteet