Historia

Opetussuunnitelman perusteet

Historian opetuksessa palautteella pyritään rohkaisemaan oppilaita omiin tulkintoihin ja näkemystensä argumentointiin. Kirjallisten tehtävien ohella arvioinnissa on otettava huomioon oppilaiden monimuotoiset työskentelyn ja osaamisen osoittamisen tavat. Sisältöjen muistamisen sijasta arvioinnissa kiinnitetään huomiota tiedon soveltamiseen ja historiallisen ajattelun hallintaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona historian opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut historian oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt historian tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on historian tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet tietyn arvosanan mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy historian päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa huomioidaan monipuolisuus ja yksilöllisyys. Historiassa voidaan pitää erilaisia kokeita ja harjaannuttaa oppilaita tekemään sähköisiä kokeita

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas kykenee syvällisemmin ja laajemmin tunnistamaan, jäsentämään ja ymmärtämään historiallisia tapahtumia ja erilaisia ilmiöitä, jotka vuosien ja vuosisatojen aikana ovat muuttaneet ja jäsentäneet maailmaa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään oman aikansa maailman tapahtumia ja niiden taustatekijöitä - miksi maailma on tämän näköinen. Oppilasta ohjataan kriittisesti arvioimaan uutta ja ajankohtaista tietoa. Tavoitteena on vahvistaa oppilaan omaa identiteettiä ja ohjata häntä tunnistamaan omat historialliset juurensa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja sen merkityksestä identiteetille.
Tiedon hankkiminen menneisyydestä
T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta entistä laajemmin, syvällisemmin ja kriittisemmin etsimään, käyttämään ja tulkitsemaan erilaisia historiatieteen lähteitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan historiallista tietoa ja arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta sekä ymmärtämään, että historiallista tietoa voi tulkita eri tavoin.
Historiatiedon hankkiminen ja lähteiden tulkinnallisuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisia lähteitä ja erottaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät lähteet muista lähteistä. Oppilas selittää, miten samoista lähteistä voi teh-dä erilaisia tulkintoja, ja arvioi tulkintojen mahdollisia puutteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä erottelee vähemmän ja enemmän luotettavia lähteitä ja tulkintoja toisistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä tunnistaa lähteiden luotettavuudessa ja esi-tetyissä tulkinnoissa eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas löytää ohjatusti historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää informaatiota hänelle annetusta lähteestä. Oppilas tunnistaa opettajan ohjaamana, että samasta ilmiöstä tai lähteestä esiintyy erilaisia tulkintoja.

T3 auttaa oppilasta ymmärtämään, että historiallista tietoa voidaan tulkita eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tulkitsemaan lähteitään ja löytämään perusteita omille tulkinnoilleen. Harjoitetaan oppilaita hallitsemaan lähdekriittisiä taitoja syvällisemmin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan historiallista tietoa ja arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta sekä ymmärtämään, että historiallista tietoa voi tulkita eri tavoin.
Historiatiedon hankkiminen ja lähteiden tulkinnallisuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisia lähteitä-ja erottaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät lähteet muista lähteistä. Oppilas selittää, miten samoista lähteistä voi tehdä erilaisia tulkintoja, ja arvioi tulkintojen mahdollisia puutteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä erottelee vähemmän ja enemmän luotettavia lähteitä ja tulkintoja toisistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä tunnistaa lähteiden luotettavuudessa ja esitetyissä tulkinnoissa eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas löytää ohjatusti historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää informaatiota hänelle annetusta lähteestä. Oppilas tunnistaa opettajan ohjaamana, että samasta ilmiöstä tai lähteestä esiintyy erilaisia tulkintoja.

Historian ilmiöiden ymmärtäminen
T4 vahvistaa oppilaan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on harjaannuttaa ja syventää oppilaan kykyä tulkita ja ymmärtää, miten historian tapahtumat ovat liittyneet ja yhdistyneet toisiinsa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä.
Kronologian ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas jäsentää historiallisten tapahtumien, ilmiöiden ja ajanjaksojen aikajärjestyksen ja ajallisia yhteyksiä. Oppilas käyttää aikaan liittyviä käsitteitä ja erittelee historian keskeisiin ajanjaksoihin liittyviä tapahtumia, henkilöitä ja ilmiöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja kuvaa tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisia piir-teitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muistaa menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja antaa joitain esimerkkejä tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisista piirteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa historian keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja pystyy opettajan ohjaamana suhteuttamaan ne ajallisesti toisiinsa.

T6 auttaa oppilasta arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta havaitsemaan keskeisimmät historian aikakausia ja vaiheita yhdistäneet ja erottaneet historialliset tapahtumat, jotka ovat muuttaneet maailmaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille sekä analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta.
Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa sekä muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottelee historiallisia tapahtumia tai ilmiöitä selittävät keskeiset tekijät vähemmän tärkeistä ja analysoi historiallisten tapahtumien syitä ja seurauksia (kuten välittömien ja pitkäkestoisten syiden merkitystä). Oppilas arvioi, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen samoin tai toisin kuin nykyään ja miten tapahtuman tai ilmiön seuraukset vaikuttivat eri lailla eri asemassa oleviin ihmisiin ja ihmisryhmiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas ymmärtää, että historiallisilla tapahtumilla ja ilmiöillä on erilaisia syitä ja seurauksia, ja antaa niistä esimerkkejä. Oppilas erittelee, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin tai samoin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia historiallisille tapahtumille ja ilmiöille. Oppilas selittää yksilöllisesti ohjeistettuna, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa menneisyydestä asioita, jotka ovat muuttuneet tai pysyneet muuttumattomina. Oppilas nimeää muutokselle tai muuttumattomuudelle jonkin yksittäisen syyn.

T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on opastaa oppilasta oppimansa kautta kriittisesti tarkastelemaan sitä, miten historian tapahtumat ja ilmiöt yhdistyvät toisiinsa ja muodostavat historiallisen kehityskulun.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille sekä analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta.
Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa sekä muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottelee historiallisia tapahtumia tai ilmiöitä selittävät keskeiset tekijät vähemmän tärkeistä ja analysoi historiallisten tapahtumien syitä ja seurauksia (kuten välittömien ja pitkäkestoisten syiden merkitystä). Oppilas arvioi, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen samoin tai toisin kuin nykyään ja miten tapahtuman tai ilmiön seuraukset vaikuttivat eri lailla eri asemassa oleviin ihmisiin ja ihmisryhmiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas ymmärtää, että historiallisilla tapahtumilla ja ilmiöillä on erilaisia syitä ja seurauksia, ja antaa niistä esimerkkejä. Oppilas erittelee, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin tai samoin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia historiallisille tapahtumille ja ilmiöille. Oppilas selittää yksilöllisesti ohjeistettuna, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa menneisyydestä asioita, jotka ovat muuttuneet tai pysyneet muuttumattomina. Oppilas nimeää muutokselle tai muuttumattomuudelle jonkin yksittäisen syyn.

Historiallisen tiedon käyttäminen
T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kehittää oppilaan historiallisen tiedon käyttöä, jotta hän osaa selittää, tulkita ja arvioida ihmisten toiminnan motiiveja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rohkaistuu tulkintojen tekemiseen.
T9 ohjata oppilasta selittämään ihmisen toiminnan tarkoitusperiä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista ja harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia historiatieteen lähteitä. Oppilaita kannustetaan vertailemaan erilaisia historiasta tehtyjä tulkintoja ja tulkitsemaan itse historiallista tietoa. Oppilaita ohjataan selittämään perustellusti oman tulkintansa, jonka hän on valinnut. Vahvistetaan oppilaan kykyä arvioida ja selittää ihmisen toiminnan keskeisiä motiiveja ja pyrkimyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii selittämään ihmisen toiminnan tarkoitusperiä.
Ihmisen toiminnan selittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää ihmisen toimin-nan motiiveja sekä sitä, miten ihmisten taustat ja historiallinen konteksti vaikuttavat niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas esittää päätelmän, miten ihmisten taustat vaikuttavat heidän toi-mintansa motiiveihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten ihmisten taustat vaikuttavat heidän toimintansa motiiveihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa ohjatusti, miten ihmisen toimin-nan motiivi näkyy jossain historian tapahtumassa tai ilmiössä.

T12 ohjata oppilasta arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tekemään oletuksia, arvioita ja pohdintoja tulevaisuudesta viimeisintä nykytietoa käyttäen. Oppilasta ohjataan löytämään historiasta yleisiä lainalaisuuksia sekä arvioimaan ja pohtimaan perustellen, voiko historiasta oppia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla.
Historiatietoisuuden hyödyntäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää arvion siitä, miten tulkinnat menneisyydestä vaikuttavat ihmisten tulevaisuuden odotuksiin ja valintoihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, miten historiatiedolla voidaan perustella jokin tulevaisuuden valinta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten historiaa käytetään nykyisyyden selittämisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa ohjatusti, miten historiaa käytetään nykyisyyden selittämisessä.

Sisällöt

S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ilmiöön, joka on muuttanut ihmisen elämää, ihmisen ja luonnon suhdetta sekä maailmaa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältö painottuu vuosiluokalla 7.

Teknologia etenee ja kehitys mullistaa maailmaa ja teollista yhteiskuntaa. Koneet korvaavat ihmisiä. Massatuotanto syntyy ja maailma laajenee. Globalisaatio pienentää maailman.

S2 Ihmiset muuttavat maailmaa

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yhteiskunnallisiin aatteisiin, niiden merkitykseen ja seurauksiin sekä siihen, miten ihmiset ovat pystyneet vaikuttamaan omana aikanaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältö painottuu vuosiluokalla 7.

Yhteiskunnalliset aatteet etenevät. Valtioita itsenäistyy ja tasa-arvo etenee – maailma muuttuu.

S3 Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään kulttuurin merkitykseen identiteetin rakentamisessa autonomian ajalla ja itsenäisen Suomen alkutaipaleeseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältö painottuu vuosiluokalla 7.

Itsenäinen Suomi ajautuu sisällissotaan. Vuoden 1918 Tampere punaisten kaupunki, sisällissodan jäljet Tampereella. Suomen tasavaltaa rakennetaan lainsäädännön avulla, kansaa yhdistetään. Suomi kehittyy taloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja oma kulttuuri vahvistuu.

Ulkopolitiikan hapuilua – Suomi jää kuitenkin yksin. Demokratia voittaa.

S4 Suurten sotien aika

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään maailmansotiin, kylmään sotaan ja sodista selviytymiseen erityisesti tavallisten ihmisten ja ihmisoikeuskysymysten näkökulmasta. Paneudutaan ihmisoikeusrikoksiin kuten holokaustiin ja muihin kansanvainoihin sekä ihmisoikeuksien edistämiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Diktaattorit vievät maailman uuteen sotaan, joka kosketti kaikkia. Sodasta vihdoin rauhaan holokausti ja muut vainot paljastuvat. YK turvaa maailmanrauhaa. YK kehittää erityisjärjestöjen avulla ihmisten arkipäivää ja turvallisuutta maailmassa. Tampereen Norssi Unesco-kouluna.

Maailma jakautuu kahtia ja rautaesirippu jakaa Euroopan. Kylmän sodan kriisit ja sodat herättävät pelkoa aina vuoteen 1991. Neuvostoliitto romahtaa, Itä-Eurooppa vapautuu ja kylmä sota päättyy.

Miksi Suomi joutui mukaan 2. maailmansotaan? Itsenäisyys säilyi. Sotien kova hinta. Kylmä sota heijastuu Suomeen ns. vaaran vuodet ja Paasikiven vaikeasta ajasta Kekkosen kausien suomettumiseen.

S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan arkielämän historiaa ja tämän päivän juuria. Kehityksen yksilölle tuomien saavutusten ohella perehdytään elinkeinorakenteen muutokseen ja palveluammattien yleistymiseen sekä kaupungistumiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Suomesta kehittyy pohjoismaisen mallin mukainen hyvinvointivaltio. Maalta muutetaan kaupunkiin ja laman aikana Ruotsiin. Kansakoulusta siirrytään peruskouluun. Suomi-design vie suomalaisia tuotteita maailmalle. Nokia mullistaa Suomen talouden. 2010-luvulla suomalainen hyvinvointivaltio joutuu kriisiin.

Nuorisokulttuureista globalisaatioon ja maailman laajentumiseen.

S6 Nykyisen maailmanpolitiikan juuret

Opetussuunnitelman perusteet

Syvennytään kehittyneiden ja kehittyvien maiden yhteiseen historiaan sekä uudenlaisten poliittisten jännitteiden syntyyn ja ratkaisuihin maailmassa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sotien jälkeen Yhdysvalloista tuli ns. maailmanpoliisi, joka varjeli omia etujaan eri puolilla maailmaa. Kylmän sodan jälkeen se oli maailman johtava valtio.

Imperialismi purkautui Aasiasta ja 1960 oli ns. Afrikan vuosi. Japani johtaa Aasian taloudellista kehitystä, Kiina mukaan Maon kuoleman jälkeen. Afrikka kehittyy hitaasti, tulevaisuus on kuitenkin valoisa. Lähi-itä on monien kriisien alue. Arabisosialismista arabinationalismiin.

Itä-Eurooppa on vapaa ja Suomi siirtyy myös kohti länttä. Euroopan yhdentyminen ja sen vaikeudet. EU-Suomi.

Terrorismin monet kasvot ja pelot heijastuvat omaan aikaamme. Millainen on maailma tänään ja millainen on sen tulevaisuus: pystytäänkö ilmastonmuutos pysäyttämään, miten lisätään tasa-arvoa, miten turvataan maailmanrauha ja edistetään tyttöjen ja naisten oikeuksia, miten hyvinvointia voidaan jakaa maailmassa oikeudenmukaisesti, miten estää ääriliikkeiden eteneminen ja miten lopettaa ja estää uudet sodat, miten maailmasta rakennetaan kaikille hyvä ja turvallinen.

ePerusteet