Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.
Oppilaanohjaus
Opetussuunnitelman perusteet
Paikallinen opetussuunnitelma
Oppilaanohjauksessa arviointi perustuu oppilaan jatkuvaan itsearviointiin. Oppilaalle annetaan kannustavaa ja ohjaavaa palautetta vuorovaikutteisissa ohjaustilanteissa.
Oppilasta ohjataan käyttämään erilaisia itsearvioinnin välineitä ja menetelmiä. Häntä ohjataan arvioimaan kehittymistään eri oppimisen ja itsetuntemuksen osa-alueilla sekä vuorovaikutustaan muiden kanssa. Oppilasta kannustetaan arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä tiedostamaan itselle merkityksellisten ihmisten vaikutus päätöksentekoon.
Tavoitteet
Tavoite |
---|
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena ohjata oppilas tutustumaan omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa ja opettelemaan toimimaan vastuullisesti.
|
Oppimaan oppimisen taidot |
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas oppimaan erilaisia tapoja oppia ja opettelemaan niiden hyödyntämistä opiskelussaan.
|
Elinikäinen oppiminen |
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas rakentamaan oppimistaan aiemmin opitulle sekä pohtimaan osaamisen merkitystä ja valintojaan elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
|
Itsetuntemus |
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas tunnistamaan itsessään hyviä ja kehitettäviä puolia sekä toimimaan tavoitteittensa, kykyjensä ja edellytystensä mukaan.
|
Tavoitteiden asettaminen |
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas asettamaan erilaisia tavoitteita ja suunnitelmia sekä arvioimaan niitä.
|
Sisällöt
Opetussuunnitelman perusteet
Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.
Paikallinen opetussuunnitelma
Keskeisenä sisältöalueina ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja ja yhteisöllisyyden näkökulmasta. Harjoitellaan erilaisia opiskelutekniikoita ja oman ajankäytön hallintaa. Oppilaat harjoittelevat asettamaan opintojen tavoitteita sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja valintojen tekemisestä. He valitsevat itselleen valinnaiset aineet.
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.
Paikallinen opetussuunnitelma
Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan. Harjoiteltavat taidot koskevat motivaatiota ja yleisiä elämässä tarvittavia taitoja.
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.
Paikallinen opetussuunnitelma
Oppilaat tutustuvat oman tulevaisuuden suunnittelun mahdollisuuksiin sekä koulun ja opiskelun merkitykseen omassa elämässä.