Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Toisella vuosiluokalla jatketaan tutustumista lähiympäristön uskonnollisiin paikkoihin esim. kirkkoon, seurakuntataloon ja hautausmaahan. Oppilaiden huomio kiinnitetään kristinuskon symboleihin lähiympäristössä ja retkillä. Oppilas tutustuu laajemmin keskeisiin raamatunkertomuksiin. Oppilas tutustuu sekä uskontotunnilla että koulun arjessa käsitteisiin "oikea ja väärä", "anteeksipyytäminen ja antaminen" sekä toisen kunnioittaminen ja huomioon ottaminen. Käsitteitä avataan yhdessä keskustellen ja pohtien.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Toisella vuosiluokalla oppilasta ohjataan tutustumaan laajemmin kirkkovuoden juhliin ja tapoihin. Toiminnallisuus ja elämyksellisyys on edelleen tärkeää. Tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat Parkanon seurakunta ja muut paikalliset kristilliset seurakunnat.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan havaitsemaan erilaisia uskonnollisia tapoja ja perinteitä. Oppilasta rohkaistaan kertomaan kokemuksistaan ja havainnoistaan. Jos luokassa on oppilaita, joilla on eri uskonto, heitä pyydetään kertomaan omista uskonnollisista tavoistaan ja juhlaperinteistään.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Luokkaan pyritään luomaan avoin, kuunteleva, lämmin ja hyväksyvä ilmapiiri, jossa on tilaa erilaisille ajatuksille ja tunteille. Luokassa pohditaan ja tunnistetaan tunteita. Opetellaan, kuinka tunteet nimetään ja puetaan sanoiksi. Harjoitellaan tunteiden purkamista rakentavalla tavalla. Oppilas saa kokemuksen siitä, että hänen tunteensa ovat merkityksellisiä ja että hän tulee yhteisössä nähdyksi ja kuulluksi. Tunteita käsitellään kertomusten, satujen, leikin ja draaman kautta.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan noudattamaan yhteisesti sovittuja sääntöjä. Säännöt tehdään yhdessä keskustellen, jolloin jokainen osallistuu ja sitoutuu niihin. Oppilaan kanssa keskustellaan toisten huomioimisesta ja reilusta käytöksestä toisia kohtaan. Oppilaalle tulee tutuksi "kultaisen säännön"-periaate. Oppilasta ohjataan kuuntelemaan toisen ajatuksia ja antamaan toiselle asiallista palautetta. Oppilas tutustuu YK:n lapsen oikeuksiin.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan elämän ja maailmankaikkeuden ainutlaatuisuutta. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan ja suojelemaan elämää eri muodoissaan. Oppilas pohtii omien valintojen ja tekojen vaikutusta toisiin ihmisiin, ympäristöön ja luontoon.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan esittämään ja perustelemaan omia mielipiteitään. Uskonnon tuntien keskeinen sisältö on keskustelu yhdessä opettajan ja toisten oppilaiden kanssa. Oppilas harjoittelee toisen kuuntelemisen taitoa. Oppilas ymmärtää, että jokaisen mielipide on arvokas ja että toisen mielipidettä pitää kunnioittaa.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

ePerusteet