Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Minä koululaisena; oppilas kiinnostuu itsestään ja lähiympäristöstään ja tutkii ja havainnoi niitä
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Oppilaiden omien kokemuksien ja tiedon hyödyntäminen oppimisen lähtökohtana
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Kulutuskäyttäytyminen, järkevät valinnat ja säästäminen
- Luonnon kunnioitus, ympäristövastuullinen elämäntapa
- Lähiympäristön havainnointi eri vuodenaikoina
- Luonnosta huolehtiminen; omien valintojen merkitys ympäristöön
- Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtiminen
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Tutustutaan lähimaastoon ja lähiympäristöön
- Jalankulkijana liikenteessä, turvallinen koulumatka
- Avun hälyttäminen
- Luontoretki; ympäristön havainnointi, tutkiminen ja dokumentointi
- Luonnossa liikkujan oikeudet ja velvollisuudet
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Käsiteltävään aiheeseen tutustuminen oppilaiden olemassa olevan tiedon ja kysymysten kautta
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Ympäristön ilmiöiden tutkiminen erilaisten tutkimusvälineiden avulla sekä eri aisteja hyödyntäen
- Tutkimustulosten esittely
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Tehdään havaintoihin perustuvia vertailuja, luokitteluja, päätelmiä, kuvauksia ja tulkintoja
- Lähiympäristö ja sen eliöt
- Lähiympäristön tarkkailu ja havainnoiminen: elollinen/eloton, rakennettu ympäristö/luonnonympäristö
- Vuodenajat, viikonpäivät
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Turvallinen koti
- Turvallinen liikkuminen liikenteessä ja luonnossa
- Turvallisuusohjeet
- Koulun ja luokan säännöt
- Avun hakeminen
- Koulun pelastautumisharjoitukset
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Erilaisten pienten projektien toteuttaminen tvt-teknologiaa hyödyntäen (esim. tabletti, tietokone, kännykät, kamerat)
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Harjoitellaan ryhmässä toimimisen taitoja (esim. KiVa koulu, Verso, oppilaskunta, Lion´s Quest)
- Tunteiden tunnistaminen itsessä ja muissa, tunteiden hallinta
- Fyysinen koskemattomuus ja sen kunnioittaminen
- Toisten huomioonottaminen
- Arjen käyttäytymistapojen harjoittelua leikkien avulla
- Ryhmätyöt ja retket
- Ystävyyssuhteiden merkitys hyvinvoinnille
- Yhteinen vastuu luokasta ja sen viihtyisyydestä
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Taltioidaan mahdollisuuksien mukaan digitaalisilla välineillä ilmiöitä ja havaintoja
- Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan monipuolisesti digitaalisia välineitä tutkimuksessa
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
Jäsennetään käsiteltyjä aihealueita:
- Suomen asukkaat ja yhdessä eläminen
- Liikennemerkit ja -säännöt, turvallisuusohjeet
- Tutkittavien ilmiöiden käsitteet
- Lähiympäristö ja sen eliöt
- Lähiympäristön tarkkailu ja havainnoiminen: elollinen/eloton, rakennettu ympäristö/luonnonympäristö
- Vuodenajat, viikonpäivät
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Kartta todellisuuden kuvaajana
- Diagrammi ja sen tulkinta
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Oman näkemyksen ilmaiseminen ja perustelu opittujen käsitteiden avulla
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Ihmisen kehonosat
- Terveys: terveellinen ravinto, puhtaus, lepo ja liikunta
- Vesi, veden puhtaus, riittävyys ja ominaisuudet
|