Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Minä koululaisena laajemmin
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Oppilaiden omien kokemuksien ja tiedon hyödyntäminen oppimisen lähtökohtana
- Harjoitellaan pitkäjänteistä työskentelyä
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Kierrätys ja lajittelu kotona ja koulussa
- Säästäminen
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Turvallinen liikennekäyttäytyminen
- Luontoretki; ympäristön havainnointi ja tutkiminen
- Kotiseuturetki
- Oppilaiden mielenkiinnon kohteista nousevien ympäristöopin ilmiöiden tutkiminen
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Tutkiminen, ihmettely, kokeileminen, keksiminen ja ajatteleminen
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Sisältyy muihin sisältöalueisiin
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Pihan, niityn, metsän ja maatilan eliöt
- Piha ja puisto, niitty, kasvinosat
- Lähiympäristössä olevien yleisimpien kasvi- ja eläinlajien tunnistaminen
- Maapallon rakenne, lähiavaruus
- Aika (vuosi, kuukausi ja vuorokausi)
- Erilaisia materiaaleja
- Veden ominaisuudet
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Ensiapu
- Turvallinen liikenne
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Erilaisten pienten projektien toteuttaminen tvt-teknologiaa hyödyntäen (esim. tabletti, tietokone, kännykät, kamerat)
- Kodinkoneet ja tietokoneet
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Itsensä ja toisten arvostaminen
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Erilaisten pienten projektien toteuttaminen (havainnointi, tutkiminen ja esittäminen) tvt-teknologiaa hyödyntäen (esim. tabletti, tietokone, kännykät, kamerat)
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
Jäsennetään käsiteltyjä sisältöalueita:
- Pihan, niityn, metsän ja maatilan eliöt
- Piha ja puisto, niitty, kasvinosat
- Lähiympäristössä olevien yleisimpien kasvi- ja eläinlajien tunnistaminen
- Maapallon rakenne, lähiavaruus
- Aika (vuosi, kuukausi ja vuorokausi)
- Erilaisia materiaaleja
- Veden ominaisuudet
- Elämää maapallolla
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Huoneen kartta, pihakartta
- Kotiseudun kartta ja Suomen kartta
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Oman näkemyksen ilmaiseminen ja perustelu opittujen käsitteiden avulla
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- Unen, ravinnon, harrastusten ja kavereiden merkitys hyvinvoinnille ja terveydelle
- Elämän perusedellytykset: vesi ja ravinto
|