Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Ohje kouluille päättöarviointi (koskee kouluja, joissa 9. vuosiluokan opetusta)
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Valmistavan opetuksen todistukset (Lappeenranta)
Toiminta-alueittain opetus (Lappeenranta)
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilaan arviointi (Lappeenranta)
Oppilaan arviointi Kesämäen koulussa
Opintojen aikainen arviointi:
opintojen aikainen arviointi pääosin opintojen ohjaamista palautteen avulla. Palautteen avulla oppilaan tulisi ymmärtää, mitä heidän on tarkoitus oppia, mitä he ovat jo oppineet ja miten he voivat edistää omaa oppimistaan ja parantaa suoriutumistaan.
oppilaita ja heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa eikä se kohdistu heidän persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
on tärkeää ottaa huomioon oppilaiden erilaiset tavat oppia ja työskennellä.
oppimisvaikeudet, erilaiset oppimistyylit ja puutteellinen suomen kielen taito tulee ottaa huomioon arviointi- ja näyttötilanteita suunniteltaessa.
oppilaita ohjataan niin yksilöinä kuin ryhmänä havainnoimaan oppimistaan ja sen edistymistä.
tärkeää on myös vertaisarvioinnin taitojen kehittäminen.
Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi:
Jokainen vuosiluokkien 1-9 oppilas saa lukuvuoden päättyessä lukuvuositodistuksen. Lukuvuositodistus on myös päätös oppilaan siirtymisestä seuraavalle luokalle tai hänen jättämisestään luokalle.
Oppilas voi siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, vaikka hänen vuosiluokan suorituksensa jossakin oppiaineessa olisi hylätty, jos arvioidaan, että hän kykenee selviytymään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti. Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos oppilaan suoritus yhdessä tai useammassa vuosiluokan oppimäärään kuuluvassa aineessa on hylätty. Ennen luokalle jättämistä oppilaalle tulee varata mahdollisuus opetukseen osallistumatta erillisessä kokeessa osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot.
Oppilas voidaan jättää luokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos sitä on pidettävä hänen yleisen koulumenestyksensä vuoksi tarkoituksenmukaisena. Oppilaan huoltajalle tulee varata mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä.
Vuosiluokilla 1-7 arviointi on sanallista tai numeroarviointia tai niiden yhdistelmää. Vuosiluokilla 8 ja 9 todistuksissa käytetään numeroarviointia.
Yksilöllistettyjen oppimäärien arvioinnissa käytetään sanallista tai numeroarviointia.
Itse- ja vertaisarviointi:
Itsearviointi on jatkuva prosessi, jolla pyritään lisäämään oppilaan omaa vastuuta oppimisestaan, työskentelystään ja käyttäytymisestään.
Opettaja auttaa oppilasta ymmärtämään oppimisen tavoitteet ja arviointiperusteet kussakin oppiaineessa, työskentelyssä ja käyttäytymisessä.
Arviointikeskustelujen pohjana Kesämäen palvelualueen alakouluissa käytetään yhtenäisiä itsearvioinnin lomakkeita (1.-2., 3.-4., 5.-6 -luokat). Yläkoululla on erillinen, ikätasolle sopiva itsearviointilomake.
Arviointikeskustelu pidetään kerran lukuvuodessa siten, että paikalla ovat opettajan lisäksi huoltaja ja oppilas.
Opettajan on tärkeä kehittää oppilaiden keskinäistä arviointikeskustelua eli vertaisarviointia osana ryhmän työskentelyä.
Nivelvaiheiden arviointi:
Nivelvaiheissa eli 2. luokan ja 6. luokan keväällä opettaja keskustelee oppilaan kanssa koulunkäynnistä. Tavoitteena on tuoda esiin oppilaan vahvuuksia ja vahvistaa itsetuntoa ja oppimismotivaatiota. Keskustelun pohjana käytetään lomaketta, jonka oppilas vie kotiin huoltajan nähtäväksi.Kyseessä ei ole varsinainen uusi arviointikeskustelu.
Valinnaisten aineiden arviointi:
toimitaan valtakunnallisten perusteiden(6.6.) mukaisesti.
Käyttäytymisen arviointi:
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa omaa ja toisten työtä ja noudattaa koulun sääntöjä sekä hyviä tapoja. Oppilaan käyttäytymisen arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan ikäkausi. Arviointi ei saa perustua oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit löytyvät Wilmasta.
Todistukset, arviointikeskustelut ja arvioinnin aikataulutus:
Arvioinnin aikataulutus:
1. luokka
Arviointikeskustelu marras-helmikuu.
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä.
2. luokka
Arviointikeskustelu marras-helmikuu.
Ohjaava palaute maalis-huhtikuu
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä.
3. luokka
Arviointikeskustelu marras-helmikuu.
Väliarviointi joulukuu
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä.
4. luokka
Arviointikeskustelu marras-helmikuu.
Väliarviointi joulukuu
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä.
5. luokka
Arviointikeskustelu marras-helmikuu.
Väliarviointi joulukuu
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä.
6. luokka
Arviointikeskustelu marras-helmikuu.
Väliarviointi joulukuu
Ohjaava palaute maalis-huhtikuu
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä.
7.-9. luokat
Arviointikeskustelu loka-tammikuu
Väliarviointi 2. jakson jälkeen
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä
Päättöarvioinnin toteuttaminen:
Toimitaan valtakunnallisten perusteiden mukaisesti.
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja laaja-alaisen osaamisen arviointi:
Monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja laaja-alaisen osaamisen arvioinnissa käytetään arviointimenetelminä vertais- ja itsearviointia sekä opettajan havainnointia työskentelystä ja tuotoksesta. Osaaminen otetaan huomioon yhden oppiaineen sisällä ja/tai kokonaisuudessa mukana olevien aineiden arvioinnissa.