Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- kuuntelemisen, kysymisen, vastaamisen ja kertomisen harjoittelu
|
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- vuorovaikutusharjoitukset
- sadut, kertomukset, lorut, tietotekstit, mediatekstit
- pelit ja leikit
|
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- vuorovaikutusharjoitukset
- keskustelu
- draama
- leikki
|
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- vuorovaikutusharjoitukset
- keskustelu
- mediaviestinnän harjoittelua
|
Tekstien tulkitseminen |
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- lukemaan opettelu
- käsitteet: äänne, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti, kuva
- sanojen tavuttaminen
- luetunymmärtämisen harjoituksia ja strategioita
|
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- monipuolisiin teksteihin tutustuminen: kuvat , lastenkirjallisuus, tietotekstit ja mediatekstit
- avataan erilaisten tekstien rakennetta keskustelemalla
|
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- rohkaistaan havainnoimaan ja lukemaan oman ympäristön tekstejä
- harjoitellaan tiedon etsintää eri lähteistä
|
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- monipuolisiin teksteihin tutustuminen: kuvat , lastenkirjallisuus, tietotekstit ja mediatekstit
- luetusta keskusteleminen
|
Tekstien tuottaminen |
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- suullinen kertominen
- kuvasta kertominen ja kirjoittaminen
- erilaisten tekstien tuottaminen yksin ja yhdessä
|
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- äänne, tavu, sanat, virkkeet
- kirjoitetaan käsin ja medialaitteilla
|
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- äänne, kirjain, tavu, sanat, virkkeet
- sanojen tavuttaminen
- kirjoitetaan käsin ja medialaitteilla
- opetellaan isot ja pienet tekstauskirjaimet
- opetellaan näppäintaitoja
- harjoitellaan oikeinkirjoitusta ja kirjoitetun kielen perussääntöjä
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- havainnoidaan puhuttua kieltä
- puhekielen ja yleiskielen erottaminen
- harjoitellaan sopivaa kielenkäyttöä erilaisissa tilanteissa
|
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin
- kirjastovierailut ja kirjavinkkaukset
|
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- juhla- ja tapakulttuuri
- juhlaperinteet
- omat esitykset
|