Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Painopisteet/tavoitteet: taitavuus, liikunnan ilo. Jatketaan 5. luokalla aloitettuja lajeja ja liikunnan osa-alueiden kehittämistä tukevia harjoitteita.
Havaintomotoriset taidot:
- Vuosiluokat 3–6: kiinniottoleikit, voimistelu, musiikkiliikunta, hiihto sekä pallopelit ja -leikit.
Motoriset perustaidot:
- Tasapainotaidot: voimistelu telineillä, kamppailut, luistelu, hiihto, pallopelit sekä musiikki- ja tanssiliikunta
- Liikkumistaidot: telineradat, perusliikunta, luistelu, hiihto, suunnistus ja retkeily
- Välineen käsittelytaidot: pomputtaminen, kuljettaminen käsillä ja jaloilla, heittäminen sekä kiinniottaminen, lyöminen ja laukaiseminen
Fyysiset ominaisuudet:
- Kestävyys: kestävyys harjaantuu esimerkiksi pallopeleissä, uinnissa ja maastossa eri vuodenaikoina liikuttaessa (kuten hiihtäessä ja suunnistaessa)
- Voima: voimaa harjaannutetaan esim. kuntopiiritehtävillä, hypyillä, heitoilla, leikkimielellä kamppaillen sekä mäenlaskuilla ja -nousuilla
- Nopeus: harjoitetaan juoksu- ja kiinniottoleikeillä, peleissä, viestikisailuissa, erilaisilla hypyillä, loikilla ja heitoilla
- Liikkuvuus ja notkeus: monipuolinen liikkuminen, ojennukset, kurkotukset ja lyhyet venytykset, voimistelu ja venyttely
Näitä taitoja ja ominaisuuksia harjoitetaan seuraavissa lajeissa
A. Voimistelu, perus- ja kuntovoimistelu (monipuolisia käsi-, jalka- ja vartaloliikkeitä), kuntopiiriharjoittelu, hyppelyitä ja hyppyjä sekä voimistelullisia liikesarjoja musiikin mukaan, aerobicin perusaskeleita, zumba, välinevoimistelu mahdollisuuksien mukaan, välineiden tyypillisiä liikkeitä esimerkiksi hyppynarulla, voimistelupallolla, vanteella, nauhalla, keiloilla, omilla välineillä, liikkeiden yhdistäminen pieniksi sarjoiksi musiikkiin, lisäksi omien sarjojen keksimistä
B. Telinevoimistelu, permanto (pyörimis- ja tasapainoliikkeitä esim. haarakuperkeikka, päälläseisonta, käsinseisonta, vauhdillinen kärrynpyörä), penkki ja puomi, hyppyjä ja hyppelyitä, tasapainoliikkeitä, alastuloja (esim. laukkahyppy, vaaka, arabialainen), hypyt (hyppyarkku, pukki, trampoliini) köydet, renkaat, rekki (heilunta- ja riipuntaliikkeitä)
C. Yleisurheilu, juokseminen (pikajuoksu ja aitajuoksun alkeet, kestävyysjuoksu), hypyt (korkeus ja pituus), heitot ja työnnöt (pallo, turbokeihäs, keihäs, kuula, kiekko)
D. Uinti, uintilajien (rinta-, vapaa- ja selkäuinti) kertaus, sukeltaminen, erilaiset hypyt, 200 m uintisuoritus, hengenpelastuksen alkeet (6.lk)
E. Suunnistus/maastoliikunta, karttamerkit ja kartan värit, reitinvalinta, mittakaava, polkupyöräsuunnistus (6.- 7.lk)
F. Palloilut, koripallo (heitto- ja syöttötekniikat, kuljetus ja tukijalan käyttö, puolustuksen alkeet), viite- ja pienpelit, lentopallo (sormilyönti, hihalyönti, ala-aloitus, peli-idea, liikkuminen), jalkapallo (perustaitojen kehittäminen, peliajatuksen ymmärtäminen), pesäpallo (perustaitojen kehittäminen, liikkuminen, säännöt), salibandy (kuljetus, syötöt, peliajatus), sulkapallo (tutustumista mahdollisuuksien mukaan)
G. Hiihto, eri hiihtotyylien tekniikan harjoittelu, nousu- ja laskutekniikka
H. Luistelu/jääpelit, luistelu (liu’ut, jarrutukset, kehäkierrot ja käännökset eteen- ja taaksepäin, omien sarjojen kehittelyä), muodostelmaluistelua, mailatekniikkaa (kuljetus ja syöttö), kaukalopallo
I. Tanssi/musiikkiliikunta, yksinkertaisia nykymusiikkiin sopivia koreografioita, omat tanssisommitelmat, luovan liikunnan harjoitteet, erilaisissa ryhmissä ilmaisua annettujen aiheiden mukaan, perinteiset seuratanssit (valssi, jenkka, foxtrot)
Sisällöllinen tavoite, mikäli liikuntaa opetetaan venäjän kielellä, voi olla esimerkiksi liikunnan sanaston oppiminen venäjäksi (esimerkiksi kuperkeikka, tasapaino, vaaka).