Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjaus arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Autetaan oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys yläkoulusta toiminta- ja oppimisympäristönä. Kehitetään oppilaan valmiutta toimia yläkoulussa sekä erilaisissa ryhmissä. Tuetaan oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun kantamiseen omasta opiskelustaan sekä tekemistään valinnoista.
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan ja ohjataan oppilasta kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan.
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Motivoidaan oppilasta oppimaan ja arvioimaan omaa osaamistaan elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Tuetaan oppilasta tunnistamaan ja hyödyntämään taitojaan sekä vahvuuksiaan. Autetaan oppilasta tunnistamaan kehittämiskohteitaan. Annetaan oppilaalle valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan omiin valinnaisaineiden valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä. Tuetaan oppilasta suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä sekä kiinnostustensa mukaisesti.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilaita asettamaan koulunkäyntiin liittyviä pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteita. Ohjataan oppilaita tekemään koulunkäyntiä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kehittämään taitojaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista sekä vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

- yläkoulu toiminta- ja oppimisympäristönä (esim. uudet oppiaineet, henkilökunta, järjestyssäännöt, oppilaskunta, tukioppilastoiminta, KiVa-koulu)

- oppimisprosessit (esim. oppimistyylit, opiskelutekniikat ja muisti)

- muut oppimiseen vaikuttavat tekijät (esim. elämäntavat, motivaatio ja asenne)

- arviointi yläkoulussa

- opiskelumenestyksen seuranta (saadut todistusarvosanat ja niiden pohjalta asetetut arvosanatavoitteet)

- valinnaisainevalinnat

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

- ryhmässä toimimisen taidot

- itsetuntemusta kehittävät harjoitukset (jatketaan vuosiluokilla 8 ja 9)

- yksilöohjauksessa oppilaan taitojen, vahvuuksien ja kehittämiskohteiden läpikäynti

- valinnaisaineisiin tutustuminen sekä valintojen teko

- TET-päivän itsearviointi

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- koulun henkilökunnan ammatteihin tutustuminen (esim. haastattelu sekä esityksen laatiminen tieto- ja viestintätekniikkaa hyväksi käyttäen)

- vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen TET-päivän aikana

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

- TET-päivä

- TET-päivän valmennus

- TET-päivän kokemusten purku ja arviointi (itsearviointi ja vastuuhenkilön arviointi)

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

- koulun henkilökunnan työtehtäviin tutustuminen

ePerusteet