Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjaus arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Tavoitteet

Tavoite
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Motivoidaan oppilasta oppimaan ja arvioimaan omaa osaamistaan elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Tuetaan oppilasta tunnistamaan ja hyödyntämään taitojaan sekä vahvuuksiaan. Autetaan oppilasta tunnistamaan kehittämiskohteitaan. Annetaan oppilaalle valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan jatkokoulutuspaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tuetaan oppilasta suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä sekä kiinnostustensa mukaisesti.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilaita asettamaan koulunkäyntiin sekä jatko-opintoihin liittyviä pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteita. Ohjataan oppilaita tekemään koulunkäyntiä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista. Ohjataan oppilaita tekemään jatko-opintoja koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumismahdollisuuksia.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Autetaan oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta. Edistetään oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kehittämään taitojaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista sekä vuorovaikutus- ja viestintätaitoja. Ohjataan oppilasta arvioimaan itselleen sopivia ammattialoja. Vahvistetaan oppilaan tiedonhankintataitoja jatko-opintojen ja työelämän näkökulmasta.
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
Annetaan oppilaalle ja hänen huoltajilleen tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja erilaisista jatkokoulutuspaikoista. Tuetaan oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta.
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita. Tuetaan oppilasta arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta.
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
T10 tukea oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa, opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa. Opastetaan oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

- opiskelumenestyksen seuranta (saadut todistusarvosanat ja niiden pohjalta asetetut arvosanatavoitteet)

- realististen jatko-opintosuunnitelmien laatiminen

- elinikäinen oppiminen

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

- itsetuntemusta kehittävät harjoitukset (esim. arvot ja asenteen jatko-opintopaikan valinnassa, oma osaaminen)

- TET-viikkojen itsearviointi

- opiskelumotivaation ylläpitäminen (esim. opiskelumenestyksen seuranta, valintaperusteet jatkokoulutukseen)

- eri ammateissa sekä yleisesti työelämässä vaadittava osaaminen

- sisäinen yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta

- TE-toimiston AVO-testi ja muut mahdolliset ammatinvalintaa tukevat testit

- jatko-opintoja koskevien päätösten tekeminen sekä vaihtoehtoisten (jatko-opinto)suunnitelmien laatiminen

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- viestintä- ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen TET-viikkojen aikana

- jatko-opintoja ja työelämää koskevien tiedonhakintataitojen vahvistaminen (esim. opintopolku.fi, mol.fi)

- eri jatkokoulutuspaikkoihin ja ammatteihin liittyvän tiedon luotettavuuden sekä mahdollisten negatiivisten ennakkokäsitysten kriittinen tarkastelu

- erilaiset haastatteluharjoitukset (esim. pääsy- ja soveltuvuuskokeet, työhaastattelu)

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

- kaksi TET-viikkoa

- TET-paikkojen itsenäinen hankkiminen mahdollisuuksien mukaan

- työelämätaitojen ja työelämän pelisääntöjen kertaaminen lyhyesti ennen TET-viikkoja

- TET-viikkojen kokemusten purku ja arviointi (itsearviointi ja vastuuhenkilön arviointi)

- mahdolliset kulttuurienväliset kohtaamiset TET-paikoilla

- yrittäjyys

- paikallisiin yrityksiin/yrittäjiin tutustuminen (mm. yritysvierailut ja/tai yrittäjien vierailut koululla)

- nuori työelämässä

- työnhaku (esim. työhakemuksen, cv:n tms. laatiminen)

- tasa-arvo työelämässä

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Suomen koulutusjärjestelmän kertaaminen

- ammatti- ja koulutusaloihin tutustuminen (esim. opintopolku.fi)

- jatketaan toisen asteen perustutkintoihin tutustumista

- lukiokoulutus

- muut opiskeluvaihtoehdot (esim. VALMA, kymppiluokka, oppisopimus)

- toisen asteen oppilaitosvierailut

- jatkokoulutusilta (oppilaille ja huoltajille)

- väli- ja päättötodistuksen merkitys jatko-opintojen kannalta

- yhteishakuun valmistautuminen ja yhteishaku

- erilaiset tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut (esim. Etsivä nuorisotyö, KELA ja TE-toimisto)

- korkea-asteen koulutusvaihtoehdot

- mahdolliset kulttuurienväliset kohtaamiset jatko-opintopaikoissa

- erilaiset opiskelu- ja työskentelymahdollisuudet ulkomailla

ePerusteet